A karácsony a kereskedelem számára különösen fontos időszak, mivel az év végi eladások aránytalanul nagy hatással vannak az egész éves eredményekre. Amerikában az éves kiskereskedelmi forgalom 1/6-a karácsonyi szezonhoz kötődik. (Magyarországon alig néhány százalékos növekedést jelent a december.)
A PwC Global Economy Watch egyik elemzése szerint 2013-ban a karácsonyi időszak egy főre jutó átlagos kiadásait nézve a világelső Írország, átlagosan 1200 dollár/fő költéssel. A főbb nyugati gazdaságok közül az Egyesült Királyság vezeti a listát, megelőzve az Amerikai Egyesült Államokat is. Az eurózóna vizsgált tagjai közül a francia, német és olasz fogyasztók egy főre jutó kiadásai emelkednek ki. Az elemzésben a feltörekvő piacok közül Brazília és Oroszország szerepelnek, ahol az egy főre jutó kiadások alacsonyak, a teljes költési összeg ugyanakkor a fogyasztók nagy száma miatt magas.
A gazdasági válság nyomai még felfedezhetőek a karácsonyi vásárlási szokások alakulásában: az amerikaiak átlagos költése reálértéken továbbra is a 2007-es szint alatt marad, ahogy a spanyol és portugál kiadási szint is.
A görög fogyasztóknál az elmúlt hat évben mintegy 60 százalékkal csökkent a karácsonykor elköltött pénzösszeg egy főre vetített reálértéke. A nagy nyugati gazdaságok közül egyedül a német és angol fogyasztók vásárlásai lépték túl reálértéken a válság előtti szintet.