Logisztika: Logisztikai akadályverseny

Szót ért egymással a gazdasági kormányzat és a logisztika. Végeredményképpen "nyerő" pozíciót kapott a szakma a Nemzeti Fejlesztési Tervben, annak egyik kiemelt, a kormányfő által nevesített területévé válva. Felismerést nyert tehát, hogy Magyarország versenyelőnyének egyike rejlik a logisztikai bázissá válásban. Ezért érdemes észrevenni a versenyhátrányt okozó szabályozási hibákat. Azok gyors kiküszöbölésével talán még megnyerhetjük a versenyt a környező országokkal szemben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az érdekérvényesítés nem mindig egyszerű szakmai folyamata és a politika helyzetfelismerése mintha konvergálna egymással. A versenyképesség javításának túlságosan is általános igénylését más területeknél talán gyorsabban, hatékonyabban tereli, ülteti át a reálszféra konkrét szakterületeire a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: szerepe lehetett abban, hogy a kormányfő által ismertetett prioritáslista hét tényezője közül az egyik a logisztika lett. Az ehelyütt esedékes befektetések, infrastruktúra-fejlesztések arról is szólnak, hogy a gazdaság megannyi más területe képes piaci pozícióit javítani, illetve a logisztikai szolgáltatások maguk is értéknövelő, hozzáadott értéket eredményező tevékenységek. E terület szervezetei már azt regisztrálhatják magukról, hogy a pár évvel ezelőtti spekulációs befektetési szándékot felváltotta a kereskedelmi, termelési igények kielégítése, erről szólnak már a fejlesztések.

Szabályozási hátrányok

Nikodémus Antal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium innovációs és környezetvédelmi főosztályának főosztályvezető-helyettese igazán fontosnak azt tartotta, hogy a szállítmányozással, logisztikával professzionális módon foglalkozó hazai nagy cégek tulajdonosainak, vezetőinek, illetve a tárca első számú vezetőinek idei többmenetes találkozóján a szakma egyszerűen megjeleníthette a gazdaságfejlesztésnek, a versenyképesség javításának általa elérhető eredményeit.

Az uniós csatlakozás után nagyon hamar kiderült, hogy versenyhátrányunk több tényezőből tevődik össze, s még a logisztikai szektor jelzéseiből is az sejlik fel, hogy nem csupán az áfa mértéke az, ami negatív különbség a magyar üzleti szféra kárára. Az adóeljárási szabályok sem kedvezőek például, elegendő csak a belföldi logisztikai területekre gondolni, olyanokra, mint amilyeneket - klasszikus szóhasználattal - a belkereskedelmi, illetve nagykereskedelmi szférához tartozó, egyebek között élelmiszerrel foglalkozó vállalkozások testesítenek meg.

Az áfát lényegében készpénzben le kell tenniük a magyar cégeknek, nem úgy, mint mondjuk a szlovák vállalkozásoknak. Ez a szabályozás azzal jár, utal az egy évvel ezelőtt még elképzelhetetlen "technikára" a gazdasági tárca logisztikai szakembere, hogy például két magyar vállalkozás között egy harmadik, mégpedig szlovák logisztikai cég a közvetítő, hogy kikerüljék a szektort hátrányosan érintő adóeljárási normát, s mérsékeljék az áfamértéket is. Miskolcon a Sparnak és más nagyobb kereskedelmi cégeknek egyaránt Kassán működik a logisztikai szolgáltatója.

Vámolási terhek

Február második felében, amikor erről az áfaügyi logisztikai "háromszögelésről" beszélgettünk Nikodémus Antallal, a főosztályvezető-helyettes még csak a reményeit mondhatta: a pénzügyminisztériumi adóelsősegély-csomag ezt az anomáliát talán megoldja már a tavasz kezdetéig.

Ugyancsak a gazdasági tárca jelezte már az uniós csatlakozás előtt, hogy figyelni illik az Európai Unióban alkalmazott, a határ közeli helyszínekre "kitalált" áfaelszámolási szisztémák - úgynevezett háromszögműveletek - alkalmazására is. Arra, hogy a határtérségekben ösztönözni célszerű a különféle disztribúciós tevékenységek kiépítését, bővítését. Ennek a szabályozásnak azok veszik hasznát, akik nem Magyarországra, de az unióba akarnak szállítani, s a szállítási lánc végén egyenlítik ki az általános forgalmi adót. És persze előnyös azoknak a településeknek, térségeknek, amelyek "fogadói" az ilyen szállítmányoknak.

Azért újított is magyar állam, ugyanis a vámszolgáltatók nem kötelesek fizetni azért, hogy a logisztikai cégekbe betelepülve tevékenykednek. A nem túl régi szabályt a vámolással foglalkozó szervezet - azaz az állam - következetesen betartja. A nemzetközi gyakorlat az, hogy az állam betervezi költségvetésébe a vámszolgáltatás rezsijét, kiadásait. Nálunk újabban ez nem lehetséges, de az sem, hogy a logisztikai cégek - amelyeknél folyik vámolás is - át tudják hárítani e költségeket a vevőjükre. Azok ugyanis nem fizetik meg, inkább más útvonalat választanak, mert ezt az árat más országban nem kell megfizetniük.

Az igazi üzleti veszteséget azonban a logisztikai cégek szenvedik el. Sőt, ha kifejezetten versenyhátrányt okozó intézkedések születnek, akkor a más területeken folyó komoly versenyképesség-javító beruházások jótékony hatását is "lenullázzák". Ha a megépülő új autópálya mentén nem éri meg megállni, komplex logisztikai szolgáltatásokat igénybe venni a szállítmányozónak, akkor egyszerűen átrohan az országon, avagy másfelé haladva éri el úti célját.

Tranzitelőnyök megtartása

Az ipari, szolgáltató, termelő területeken az adóverseny-hátrányok kevésbé jelentkeznek, mint a "belkereskedelmi" logisztikai tevékenységet igénylő vállalkozásoknál. A figyelmeztetés ebben a körben nem is a szlovák piacról érkezik, hanem - fejtette ki Nikodémus Antal - északabbról, Lengyelországból.

A Philips és az Electrolux esetében szerencsénk van, hiszen mindkét világcég disztribúciós részlegei már jó ideje itt vannak. A svédekében azonban legalább olyan jók a lengyelek pozíciói, mint a magyaroké, s a Gripen-üzlet - az ellentételezéses megállapodás - billentette a javunkra a mérleget. A lényeg, hogy kontinentális geostratégiai szempontok motiválnak igen sok nemzetközi vállalkozást akkor, amikor döntenek a térségben folytatandó disztribúcióról. A kelet-nyugati irányú tranzitot megállító pontok "versenyében" sokszor a lengyel pozíciók a dominánsak, a nagy elosztó központok beruházásaiért velük, azaz ellenükben kell a magyar logisztikának megküzdenie.

Egyébiránt - jelezte a főosztályvezető-helyettes - a logisztikai társaságok a szakmájuk informatikai fejlesztését tekintik gyorsan fejlesztendőnek, a professzionális üzleti szoftvereket keresik például. A tárcánál felügyelt versenyképesség-javító pályázatokon igen jelentős támogatást igényeltek a logisztikai szolgáltatók: több mint az 50 százalékuk menedzsmentrendszereket és IT-fejlesztéseket szeretne finanszíroztatni. A kérdés, hogy a piac milyen kínálattal képes szerepet vállalni a speciális logisztikai fejlesztésekben.

Sopron-Budapest-Debrecen tengelye

A gazdasági tárca térképén tizenegy logisztikai körzet és tizenhárom logisztikai központ látható, ezek a nemzetközi áruáramlás gócpontjain helyezkednek el. Közülük több geostratégiai léptékű létesítmény, jellemzően a főváros térségében működő nagyvállalkozás. Ilyen a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK), a nagytétényi Harbour Park, a Csepeli Szabadkikötő, az Airport Business Park. A vidéki bázisok - például a székesfehérvári, a debreceni - jóval inkább a közvetlen térség igényeire alapozva szerveződtek meg, s sokkal inkább a szállítmányozási piacot aknázzák ki, élve a földrajzi helyzet kínálta lehetőségekkel. Az intermodalitás - a nagy közúti folyosók mentén a közlekedési ágak közötti átrakás igényeit is kihasználó, nemzetközi szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás - mellett felértékelődött a feldolgozóipari nagyvállalatok disztribúciós raktározási igényeit kielégítő logisztikai szolgáltatás. Debrecenben, a DELOG-nál informatikával, szolgáltatásokkal "megtámasztott", ipari parki környezetben működtetett flottakoncentráció képes a hatékony térnyerésre. Modellértékű is ez a kelet-magyarországi logisztikai üzleti tevékenység, csakúgy, mint a soproni logisztikai centrum, mely mögött a GYSEV áll. A keleti végeken egyre inkább kombinált szolgáltatást nyújthatnak, s ezáltal odavonzhatják a szállítmányozói piac szereplőit. Bajával és Szegeddel kezdve, a közúti és vasúti határállomásokkal rendelkező Nagylakkal és Lökösházával folytatva Debrecenen át Záhonyig nagyon jó logisztikai lehetőségek alakultak, alakulhatnak ki. A szakmai befektetők a magyar piacon azt vizsgálják, hogy az adott térségben mely gyártók, szállítók javára érdemes fejleszteniük, s aztán döntenek méretről, funkcióról. A maguk módján ilyenek azok a közraktári tevékenységet folytató vállalkozások is, amelyek például Baján, Miskolcon bővítik hagyományos, pénzügyi jellegű szolgáltatásaikat, s hozzáillesztenek, -kapcsolnak raktározási, szállítmányozási, vámoltatási műveleteket. Az agrárlogisztikának az ad különös aktualitást, hogy Magyarországon egyelőre komoly hiányosságok jellemzik ezt a szakmai ágat. A gazdasági tárca már korábban is kiírt olyan pályázatokat, amilyeneket a mezőgazdaság vállalkozásai is igénybe vehetnek, s fejleszthetik szállítmányozási, logisztikai feltételeiket.

Történelmi kiút(talanságok)

A kilencvenes évek legelején indult - és nem sokkal később el is halt - egy vállalkozás: magántőkét felhasználva autópályát akartak építeni. Gyorsan kiderült, hogy a piac rációt látott az ügyben, hiszen a Déli Autópálya Részvénytársaság tízezer forintos részvényeiért egy-két évvel később akár ötvenezer forintot is készek lettek volna adni. A vállalkozás szervezője az akkoriban még létezett Co-Nexus Rt. volt, s persze megannyi önkormányzat Magyarország déli és keleti megyéiből. Egy 1993-as tervezet szerint a mintegy 700 kilométer hosszú autópálya 330 milliárd forintba került volna, s az úton már az ezredfordulón autózhattunk volna. Egy akkori tudósításból idézünk: "A Déli Autópálya Rt. azt a szervezetet bízta meg a forgalombecslés elkészítésével, amelyiket a kormányzat is felkért, amikor az M7-es, illetve az M3-as várható adataira volt kíváncsi. Az elemzés alapján állítható, hogy az ország közepét, illetve déli részét átszelő utak kiegészítenék egymást, azaz jól kihasználható mind a kettő. A Déli Autópálya Rt. illetékesei szerint nincs ellentét a kormányzat képviselői, illetve közöttük a szükséges Duna fölötti híd, illetve a Nyíregyháza és az országhatár közötti szakasz ügyében: lényegében a közös használat a várható megállapodás alapja." A Déli Autópálya Rt. mégis elmúlt, 2000-ben senki nem autózott Nyíregyháza és Barcs között a kétszer kétsávos pályán. Az ország keleti, délkeleti és déli részeinek nagy része ma sincs bekapcsolva az autópálya-hálózatba, az M3-as még mindig csak épül, az M5-ös szintúgy, az M9-es - hellyel-közzel a Déli Autópálya nyomvonalán - talán egyszer megszületik, de nem magán-, hanem állami forrásokból.

Kontinentális geostratégiai szempontok motiválnak igen sok nemzetközi vállalkozást akkor, amikor döntenek a térségben folytatandó disztribúcióról

Nikodémus Antal: "Igazán fontos az, hogy a szállítmányozással, logisztikával foglalkozó hazai nagy cégek tulajdonosainak, vezetőinek, illetve a tárca első számú vezetőinek idei többmenetes találkozóján a szakma megjeleníthette a gazdaságfejlesztésnek, a versenyképesség javításának általa elérhető eredményeit"

Két magyar vállalkozás között egy harmadik, mégpedig szlovák logisztikai cég a közvetítő, hogy kikerüljék a szektort hátrányosan érintő adóeljárási normát, s mérsékeljék az áfamértéket is.

Ha a megépülő új autópálya mentén nem éri meg megállni, komplex logisztikai szolgáltatásokat igénybe venni a szállítmányozónak, akkor egyszerűen átrohan az országon, avagy másfelé haladva éri el úti célját.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo