Kezdjük tetszőleges felsorolással: OBI, Diego, Kodak, Mol, Hertz, Szamos Marcipán, Pizza Hut, Photo Porst, Starfleur, WebBusiness. Ezek a cégek franchise-rendszerben dolgoznak. Rajtuk kívül még vagy három-négyszáz nevet írhatnánk, ha teljes hazai listát akarnánk közzétenni. De nem akarunk. Viszont - miközben nem teszünk fontossági különbséget rendszergazda és franchise-átvevő között - szeretnénk hangsúlyozni, hogy mindkét félnek ismernie kell a másik fél gondolkodását, mert ennek ismerete nélkül nem tudja elfogadni a kapcsolat szabályait, kötöttségeit. Például a függelmi viszony helyett a partnerit, azaz az együttműködő szerződéses viszonyt.
A franchise - módszerként - mindenre ráhúzható, ha van rá vevő. És úgy tűnik, van. Ezért is divatos manapság franchise-nak hívni a hálózatokat, ám nem mindegyik az.
- A franchise ugyanis, az európai etikai kódex szerint is, minimum három feltételnek kell, hogy megfeleljen - hangsúlyozza Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára. - Az első, egy ismert kereskedelmi név vagy márkanév megléte, ami a franchise-átadóé. A második az értékes, újszerű üzletviteli ismeret, illetve know-how. Ez utóbbi pontos fogalmát a Ptk. 86. paragrafusa határozza meg. A harmadik ismérv pedig, hogy az átadó folyamatosan támogatja az átvevőket valamilyen anyaggal, áruféleséggel vagy információval, nem hagyja őket magukra a piacon. S bár a szakirodalom jobbára nem említi, hozzátehetünk egy negyedik feltételt is, nevezetesen, hogy a franchise-hálózat tagjai jogilag és pénzügyileg függetlenek egymástól.
Klasszikus példa a félig saját üzletlánccal, félig franchise-ban működő vállalkozásra a magyarországi McDonald's. Hiszen a cég több mint tizenöt évvel ezelőtt megvásárolta azokat a - jellemzően korábban is étteremként funkcionáló, esetleg más egyéb célú - ingatlanokat, vagy zöldmezős beruházásként építkezett, ahol megnyitotta az első gyorséttermeket, és maga működtette őket. S csak a későbbiekben terjeszkedett önálló vállalkozások franchise szerinti bevonásával.
- Nem franchise az MLM, a multi level marketing sem - oszlatja el a nem véletlenül kialakult félreértést a főtitkár. Ott ugyanis szerinte éppen az említett feltételek hiányoznak.
Háromszáz átadó, vagy több?
- Mintegy 300 hazai franchise-átadóról vannak ismeretei a szövetségnek - segít pontosítani a piac méretét Kiss István -, de mintegy négyszáz-négyszázötven hálózat állítja magáról, hogy az. Ezeknek a fele nemzetközi cég magyar leányvállalata, a másik fele hazai ötletre épül.
De mivel Magyarországon - a szakember szerint "szerencsére" - nincs bejelentési kötelezettsége annak, aki franchise-t szervez (szemben például az USA-val, ahol regisztrálniuk kell), naponta jelentkeznek újabbak. A franchise-átvevők számát még kevésbé lehet pontosan megmondani, hiszen egy-egy hálózat 5-1500 tagot számlál, de nagyságrendileg 18 ezer vállalkozásról lehet szó. Európában ezzel a középmezőnyben vagyunk, hiszen a legkevesebb franchise-rendszer Csehországban van (90 átadó és 300 átvevő), míg a legtöbb Franciaországban (765 átadó és 34 ezer 750 átvevő).
A franchise erőssége az, ami a hátránya, hogy teljesen szabad vállalkozási forma, a versenytörvényben megszabott keretek között bármire, bármikor, bárhol szervezhető. Így igen nehéz választ adni arra a kérdésre is, hogy vajon milyen ágazatokban terjedt el. A sajtómegjelenéseket figyelve számos étteremlánc - és nem csak a gyorséttermek -, kávézó, egyre több ingatlanközvetítő, autóértékesítő, kozmetikai szalon, fotószolgáltatás, különböző profilú kiskereskedelmi üzlet választotta a növekedésnek ezt a formáját. A lakossági szolgáltatások mellett találhatunk azonban franchise-t az ipari termelésben is.
Az önálló vállalkozások franchise szerinti együttműködését a versenytörvény is megkülönbözteti, ugyanis a vertikális kartellt franchise esetében nem tiltja, mivel a törvényalkotók úgy vélték, hogy a tiszta versenyre a franchise ösztönző erejének nagyobb a pozitív hatása, mint amennyi negatívum a kartellmegállapodásból származik.
Kell a jó szerződés
Magyarországon a franchise-jogviszonyra nem létezik elkülönült, önálló jogi szabályozás, és igen csekély azoknak az egyedi bírósági határozatoknak a száma is, amelyek franchise-szerződésekből fakadó vitákat döntenének el. Ez mégsem jelenti azt, hogy ne lenne nagyon lényeges egy újonnan alakuló hálózatnál vagy egy régebben működőnél az új tagok felvételekor többek között a megfelelő szerződés. Ami első olvasatra általában az átvevő kötelezettségeit sorolja hosszabban, és ennél rövidebben a jogait, de ez önmagában nem probléma, hiszen a franchise lényegéből fakad. Ha ugyanis egy franchise-tag nem megfelelő minőségben dolgozik, akkor a márka és az egész hálózat hírnevét teszi tönkre. (Ezért is vannak olyan átadók, akik annyira bizalmatlanok, hogy csak ismeretségi körből fogadnak tagokat.) A probléma inkább abból származik, amikor az átadó etikátlan, és - ez konkrét hazai példa - megtiltja az új tagnak, hogy a belépése előtt a régi tagokkal konzultáljon.
- Ha a franchise-átadó a szerződést határozatlan vagy nagyon hosszú időre kívánja kötni, érdemes gyanút fogni, hiszen a partnerek csak a munka során ismerhetik meg egymást igazán - említ egy szempontot Kiss István. - Viszont, ha túl rövid időre szól a szerződés, akkor meg az merülhet fel, hogy az átadó gyakrabban szeretné bevasalni a belépési tagdíjat.
Tény, hogy az újonnan alakulóknál jóval kevesebb az elmúlt évtizedben megbukott, hazai franchise-vállalkozások száma, egy-két emlékezetes esetből azonban levonhatók a legfontosabb, az újabb bukások megelőzését szolgáló következetések. Ilyen, hogy konjunkturális ötletre nem lehet franchise-t építeni, hiszen leszállóágban egy hálózat nem tud rugalmasan váltani. A franchise évekre, évtizedekre szóló, szoros együttműködés. Továbbá, hogy az ismeretlen franchise-átadót belépés előtt nagyon le kell informálni, mert sajnos ez a piac is vonzza a szélhámosokat, akik nem valódi hálózat kiépítéséhez keresnek partnereket, hanem azért, hogy az akármilyen kis összegű belépési díjból befolyó, sok tag esetén milliókra rúgó pénzzel azután eltűnjenek. Külföldi franchise-átadó esetében a bukás oka leggyakrabban az átadó cég menedzsmentje - emeli ki a szakember -, amely vagy nem képes vagy nem akarja belátni, hogy a legjobb ötletet is honosítani kell.
Tájékozódjon a partnerről és a piacról!
Mégis, mit tegyen első lépésként az az önálló vállalkozás, amelyik egy franchise-hálózathoz szeretne csatlakozni? Tájékozódjon! Menjen el már működő franchise-partnerekhez, és ismerje meg az eredményeiket, gondjaikat. Ezzel együtt a saját, szűk környezetében mérje fel az adott szolgáltatásra, termékre a piaci igényeket és a versenytársakat. Informálja le alaposan az átadót, és nézze meg, hogy a kiszemelt hálózatnak milyen más, hasonló profilú hálózatokkal kell versenyeznie. Kiss István természetesen azt is tanácsolja, hogy a reménybeli átvevő a szövetség tagjaival szemben legyen nagyobb bizalommal, hiszen a franchise-gazdák csak a szerződéseik bemutatása után, az etikai normákat elfogadva nyerhetnek felvételt.
Pénzforrás
A franchise-hálózatokban működő hazai kis- és középvállalkozásra (kkv) kevésbé jellemző a tőkehiány, mint hálózaton kívüli társaikra. A rendszer gazdája ugyanis sok esetben kedvezményes finanszírozási feltételekkel segíti az új belépőt, és ha kell, a már működőket is. Kifejezetten franchise-t segítő banki hitelkonstrukciókban azonban nem bővelkedünk, mivel ez a piac túlságosan kis méretű a pénzintézeteknek. Így a franchise-tagok is az általában a kkv-nak szóló forrásajánlatok közül válogathatnak. Illetve, információnk szerint, az ING tervezi speciális franchise-hitelkonstrukció bevezetését, de az átadók, nem az átvevő kisvállalkozók számára. Az egyik legnagyobb nemzetközi pénzintézet, a HSBC is megkezdte ez irányú, magyarországi piackutatását.
A Brókernet a közelmúltban megjelent egy új, a franchise-átvevőknek szóló szolgáltatással. Ugyanakkor sajnos az ABN Amro, amelyik Hollandiában az egyik legnagyobb finanszírozója e piacnak, Magyarországon, miután fuzionált a Kereskedelmi és Hitelbankkal, visszafejlesztette ezt az üzletágát. A Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Rt. viszont - amelyben a gazdasági tárca mellett több pénzintézet is tulajdonos - 2003-ban 15 kkv-nak nyújtott tőkét, és ezek közül a legnagyobb összeggel, 82 millió forinttal egy kávékimérést működtető franchise-cégbe szállt be. Végül, de nem utolsósorban a Magyar Franchise Szövetség erősen lobbizik annak érdekében, hogy a jövő évi európai uniós pályázatok kedvezőbb feltételeket kínáljanak a franchise-cégeknek, illetve hogy a most készülő második Nemzeti Fejlesztési Tervben a kkv kiemelt támogatása mellett a franchise-rendszerek is hangsúlyosan szerepeljenek.
Partner kerestetik
Nagy a kereslet a franchise-átvevőkre
Van igény franchise-rendszerekre, és egyre inkább így lesz ez a jövőben - legalábbis az október 14. és 16. között megrendezett I. Magyarországi Buybrand Show, Nemzetközi Franchise Expo és Konferencia tapasztalatai szerint.
Ötvenre ötezerA Corvinus (az eddigi budapesti közgazdasági) Egyetem Aulájában félszáz rendszert kínáló jelent meg mint kiállító, és a rendezvény három napja alatt mintegy ötezer látogató volt rájuk kíváncsi. S ami igazi siker - hangsúlyozta Mandel Katalin, a kiállítást szervező Dakexpo Kft. ügyvezető igazgatója -: minden harmadik érdeklődő igen komolynak bizonyult. Ezt erősítette meg többek között a BorNívó franchise-divízió vezetője, Krizer Zoltán, aki arról beszélt, hogy az új értékesítőhelyiség megvásárlása, illetve bérleti díjának törlesztése, a bolt berendezése és a szükséges munkaerő bérezése anyagilag megterhelő. Minőségi szolgáltatást nyújtani pedig nem könnyű, ha az ember túl sok helyre kell, hogy koncentráljon. Ezért döntöttek úgy, vállalkozásukat franchise formában fejlesztik tovább. A gazdasági megfontolásokon kívül pedig jó érzés a borkereskedelemhez affinitást érző partnerek felkutatása és az együttműködés.
A New Horizons Computer Learning Centers szakemberi egyelőre ismerkednek, kutatnak, kísérleteznek Magyarországon, így Daniel Fischer fejlesztési igazgatót igencsak meglepte, hogy több mint huszonöt lehetséges partnerre találtak a budapesti kiállításon. Csakúgy, mint a videokazetta-kölcsönző automatákat forgalmazó olasz Robovideo Product Band képviselőjét, Enrico Donát. Aki szintén pozitívumként értékelte, hogy az üzletága népszerűsítése mellett a show-n alkalma volt új, igen nyitott partnerekkel is megismerkedni. A Subway Internationbal BV standájánál pedig Sandra Mikulic nyilatkozott arról, hogy hatvan emberrel vette fel a kapcsolatot, és akár a tíz százalékukkal várhatóan szerződést is kötnek.
Saját standjuk forgalmával igen elégedett Salay Kinga, a Duna House Franchise Kft. franchise-igazgatója is. Hiszen az ingatlanforgalmazás tipikusan olyan ágazat, ahol kiteljesedhetnek a franchise előnyei: 3,5-5 millió forinttal már érdemes belevágni a vállalkozásba, ami igen rövid idő alatt megtérülhet. A cég tavaly tavasszal kezdte a magyarországi hálózat kiépítését, és ma már húsz budapesti és négy vidéki irodával működik, és jövőre újabb 30-50 irodával bővülhet a hálózat. A Duna House franchise-hálózatához csatlakozó irodáknak egyébként nem kell belépési díjat fizetniük, csupán az iroda átalakításával járó költségek terhelik őket.
Biztonságos háttér Különösen a kis- és középvállalkozások számára kedvező lehetőség egy franchise-rendszerben partnerként részt venni, hiszen biztonságos háttért jelent nekik - összegezte a véleményeket Mandel Katalin, hozzátéve, hogy a franchise-t ezért Európában a legkülönbözőbb szakmai fórumokon a munkanélküliség és a kényszervállalkozás leghatásosabb módszereként ismerik. Az első lépés azonban a franchise-átadók és lehetséges partnereik összehozása. A budapesti szakmai rendezvényen egyébként nemcsak a kiállítók között volt külföldiek - nyolc amerikai és tizenkét európai uniós -, hanem az érdeklődők körében is: többek között horvát, lengyel és osztrák vállalkozók jöttek el. Nem véletlenül, ugyanis ezek az országok franchise-szövetségei és szakmai kamarái - szemben a hazaival - támogatták az expó létrehozását.