Szavatosság cikkek
Lényeges változásokra kell felkészülniük a cégeknek: bonyolódnak a fogyasztói szerződések
2022. január 1-jétől módosulnak az áruk adásvételét és a digitális szolgáltatások nyújtását érintő fogyasztói szerződések. A PwC Legal szakértői kielemezték a vonatkozó kormányrendelet legfontosabb elemeit.
Változnak a szavatosság és jótállás szabályai
Sávos lesz a jótállási idő, és jön az e-jótállási jegy, valamint bővülhetnek a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési keretei is - közölte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.
Szavatossági kisokos: mire ügyeljenek a webshopok?
Mire érdemes figyelnie a vállalkozásoknak a fogyasztói szavatossági, jótállási igények kapcsán? A legfontosabb kérdésekre dr. Sipőcz Guiditta Dalma, az act legal | Bán & Karika Ügyvédi Társulás szakértője válaszol.
Termékfelelősség: milyen kárért felel a gyártó?
Előfordulhat, hogy egy termék meghibásodik, és a hiba következtében kár keletkezik. Ilyenkor felmerülhet, hogy felelősséggel tartozik-e a termék gyártója a hibás termék által okozott károkért. A termékfelelősség szabályai rendezik a termék hibája következtében előállt egyes károkért való felelősséget.
Milyen esetben élhetünk termékszavatossággal?
A termékszavatosság intézményét az új Polgári Törvénykönyv vezette be, és új igényérvényesítési lehetőséget biztosít a fogyasztóknak hibás teljesítés esetére. A termékszavatossági kötelezettség alapján, a termék hibája esetén nem csupán a terméket eladó tartozik szavatossággal a fogyasztó felé, hanem a termék gyártója is. Milyen esetekben tartozik a gyártó termékszavatossággal? Hogyan érvényesíthető a termékszavatosság?
Mit tehetünk, ha a neten rendelt áru nem működik?
Év eleje óta egyre több panasz érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez az interneten vásárolt műszaki cikkekre (okostelefon, iPad, televízió) amelyek tartós fogyasztási cikknek minősülnek, ha a vételáruk meghaladja a 10 ezer forintot, mégis nem sokkal az átvétel után elromlanak, és a kötelező egyéves jótállás ellenére a cégek elutasítják a fogyasztókat, amikor ingyenes javítást vagy cserét szeretnének - közölte a Budapesti Békéltető Testület.
Mit jelent, ha valakit jogszavatosság terhel?
A szavatosság fogalma viszonylag széles körben ismert. Sokan tudják, hogy ha valaki hibás árut vásárol, akkor az eladó szavatossággal tartozik. Szavatosságról azonban nem csak egy dolog fizikai minőségével, megfelelőségével kapcsolatban beszélhetünk. Létezik az úgynevezett jogszavatosság is, amely a tulajdonnak vagy más jogoknak az akadálymentes megszerzését biztosítja. Mit jelent a jogszavatosság, és milyen kötelezettségekkel jár?
5 dolog, amit érdemes tudni a jótállásról
Érdemes tisztában lenni a jótállás - más szóval garancia - legfontosabb jellemzőivel, így többek között azzal, hogy mikor áll fenn jótállási kötelezettség, mi a különbség a jótállás és a szavatosság között, és így tovább. Szakértőnk segít!
Szó nélkül lenyeljük, ha átvernek a boltban
Bár a vásárlók kétharmada érzi magát többé-kevésbé tájékozottnak fogyasztóvédelmi kérdésekben, a vásárlói reakciókat vizsgálva kitűnik, hogy a többség korántsem él a rendelkezésére álló eszközökkel: eredménytelen termékreklamáció esetén csak ötödük fordul a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, a Békéltető Testület igénybevétele pedig továbbra is csak elvétve fordul elő – derül ki a CP Contact felméréséből.
Rugalmasan kezelik a szabályokat a kereskedők
Az online kereskedelem fellendülésével egyre fontosabbá válik a fogyasztók védelme a tisztességtelen kereskedelmi magatartással szemben. Ezért maguk a fogyasztók tehetik a legtöbbet, de a legtöbben mind a mai napig nincsenek tisztában a jogaikkal.
Kizárhatja a szavatosságot a használtautó-kereskedő?
A használt autók vásárlása nyilvánvalóan nagyobb kockázatot jelent a fogyasztók számára, hiszen ezen gépkocsik között jóval gyakoribb a hibás vétel lehetősége. Ezért előfordul, hogy a kereskedő az adásvételi szerződésben megpróbálja kizárni a szavatossági felelősségét a jövőben kiderülő hibákkal kapcsolatban. Megteheti-e ezt jogszerűen a kereskedő?
Még mindig sok a gond a jótállással
Országszerte 954 esetben vizsgálták a kormányhivatalok ellenőrei, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és a jótállási jogokról a vásárlóknak, az esetek csaknem ötödében, 173 alkalommal tapasztaltak jogsértést.
Újabb tévhitek a szavatossággal kapcsolatban
Az elmúlt héten foglalkoztunk néhány szavatossággal kapcsolatos tévhittel. A fokozott érdeklődésre tekintettel nézzünk meg újabb három szavatossággal kapcsolatos tévhitet. Garancia csak számlával vagy blokkal? Jótállási jegy nélkül elvesztünk? Csere csak eredeti, bontatlan doboz estén?
Három tévhit a szavatossággal kapcsolatban
Számos tévhit létezik a köztudatban a szavatossággal kapcsolatban. A kereskedő három munkanapon belül köteles visszavenni vagy kicserélni a terméket? Akciós termékekre nincs szavatosság? A hibát minden esetben a vásárlónak kell bizonyítania? Nézzük mi igaz ezekből.
Keményen az asztalra csaphat a vevő
Az új Polgári Törvénykönyv szavatossági szabályai főként az igényérvényesítési határidőket érintik; illetve jelentős újítás, hogy a fogyasztók a hibás termék kijavítását illetve kicserélését a termék forgalmazójától és gyártójától közvetlenül is követelhetik. Ez többlet jogokat jelent a fogyasztók részére, illetőleg megváltozott felelősségi rendszert a terméket gyártók és értékesítők számára.
Jobban védi a fogyasztókat az új Ptk.
Az új Ptk. hatálybalépésével szigorodtak a fogyasztóvédelmi szabályok, amelyek elsősorban a kiskereskedőkre vonatkoznak. A Ptk. rendelkezései mellett egy 2014. június 13-án hatályba lépő kormányrendelet szabályainak alkalmazására is fel kell készülniük a kereskedőknek . A megváltozott szabályok elsősorban az Európai Unió fogyasztók jogairól szóló irányelvének való megfelelést szolgálják.
Új fegyver a vásárlók kezében!
A jövőben a vásárló közvetlenül a gyártóval vagy a kereskedővel szemben is érvényesítheti a szavatossági jogát, köszönhetően a 2014. március 15-én hatályba lépő új Polgári Törvénykönyvnek, amely bevezeti a termékszavatosság intézményét.