Mi kell egy sikeres munkainterjúhoz?

Napjainkban a magas iskolai végzettség, a nyelvtudás, vagy akár az egyes speciális szakterületek ismerete sokszor már nem elegendő feltételei egy jó állás elnyerésének. Egyre hangsúlyosabb szerepet kap az egyes készségek, kompetenciák megléte, vagy éppen a jelölt egész személyiségének típusa, ha arról van szó, hogy ki a legalkalmasabb egy állás betöltéséhez.

A szakirodalom megfogalmazása szerint a kompetencia az arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat. Hat összetevője van:

  • az ismeretek, a tudás
  • a személyes értékek
  • a készségek-jártasságok
  • a személyiségvonások
  • a motivációk

A kompetencia a gyakorlatban nyilvánul meg, azaz a cselekedetek és a tevékenységek űzésekor derül ki meglétük. Ahhoz, hogy feladatunkat, munkánkat ne csak képesek legyünk ellátni, de sikerre is vigyük azt, miközben mi magunk is érdekeltek és motiváltak vagyunk a kivitelezésben, szükségünk van arra, hogy rendelkezzünk a megfelelő kompetenciákkal. Ezt felismervén egyre inkább terjedőben vannak a kompetencia alapú interjúk illetve tesztek mind a hazai, mind a külföldi munkaerő kiválasztási porondon.

Hazai metódusok

Magyarországon a cégek tesztekhez való hozzáállása egyelőre vegyes képet mutat. A kisebb magyar vállalkozások számára egyrészt költségtöbbletet jelent (náluk a HR szolgáltatás igénybevétele is jóval ritkább), másrészt ők nem feltétlenül érzik szükségét annak, hogy jelöltjeiket tesztelés alá kell vetniük ahhoz, hogy a legmegfelelőbb mellett tudjanak dönteni. Ráadásul a teszteket kizárólag szakember értékelheti ki, ezért célszerűbb egy komplex szolgáltatás részeként igénybe venni azokat. Nem nevezhető gyakorinak a középvállalkozások tesztekkel való interjúztatása sem, hasonló okok miatt, mint azt a kisvállalkozások esetén már felsoroltuk. Összességében elmondható, hogy a magyar kkv-k még mindig inkább a szubjektív megítélés szerint döntenek.

A(z) (többkörös) interjúztatást, az első benyomást, a kölcsönös szimpátiát és természetesen nem utolsósorban a megfelelő végzettség valamint a szakmai tapasztalat meglétét tehát többre tartják bármely tesztelésnél. Ezzel szemben a hazánkban is jelenlévő multinacionális cégek többsége már előszeretettel igényel valamilyen jellegű tesztet, legyen akár szó szakmai, személyiségi, vagy kompetenciákat mérő típusokról. A nagyobb vállalatok sok esetben diverzifikált elvárásai, a minél több jelölt meghallgatása iránti igény, az interjúkra szánt idő rövidsége, illetve a megfelelő választásról való minél nagyobb fokú megbizonyosodás mind-mind jó okot jelenthetnek arra, hogy a cégek a tesztek alkalmazása mellett voksoljanak.

Az, hogy mely cég döntéshozói illetve kiválasztási szakemberei hogyan viszonyulnak a tesztekhez, nagyban függnek tehát a cég méretétől és a toborzásra szánt büdzsétől, mindamellett, hogy sokszor a vezetők szubjektív megítélése alá esik az is, hogy kívánnak-e teszteket alkalmazni, avagy sem.

Teljes cikk a HR Portalon.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo