Orángutánokat ölnek meg a csokidért

A Greenpeace 2010-ben a KitKatot orangutánujjal helyettesítette egy provokatív reklámjában, tudatosítva a fogyasztókban, hogy nassolásunk állatpusztítással jár. Az élelmiszerekben felhasznált pálmaolaj létrehozásához őserdőket égetnek fel, hogy helyet nyerjenek a hatalmas ültetvényeknek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az International Animal Rescue egyszer olyat képet tett közzé, melyen egy orangután bébi látható, aki egyfolytában maga köré fonja a kezét, kvázi önmagát ölelve, mert hiányzik neki az anyja. Mi köze ennek a pálmaolajhoz? Nagyon sok.

Fotó: International Animal Rescue

Karbonmegkötő kapacitások

Mi a közös ezekben az országokban: Indonézia, Libéria, Elefántcsont-part, Kenya, Ghána, Brazília? Az, hogy határaikon belül erdőirtás folyik a fogyasztási cikkeink nyersanyagainak meg- és kitermelése érdekében.

Ahogy egyre többen tudnak a válsághelyzetről, erősödik a fogyasztói nyomás a brandeken, hogy tegyenek valamit, de még mindig csak 1,3 millió aláírót tudott szerezni a Greenpeace a releváns petíciójához, ami -valljuk meg- nem túl sok, figyelembe véve, hogy az őserdők elpusztítása a szén-dioxidmegkötő kapacitások csökkenését jelenti, s ezzel rögtön sorsunk és jólétünk is érintett, mert a klímaváltozás korában minden karbonmegkötő „eszközre” szükségünk van, hogy enyhítsük a globális felmelegedést és annak kellemetlen mellékhatásait.

Betiltott rajzfilm

Az alacsony jövedelmű fogyasztókat megcélzó Iceland élelmiszeráruházlánc Angliában 2018 karácsonyára olyan rajzfilmmel készült karácsonyi reklámfilmként, amiből a legfiatalabb korosztálynak is leesik a tantusz: ahhoz, hogy incsi-fincsi csokit kapjon erdőket irtanak ki és az erdőkkel együtt őshonos orángutánok pusztulnak el.

A rajzfilmben egy kislány egy kis bébiorangutánt talál a szobájában és rímelő mondatokban mondja el neki, nem érti, miért van a szobájában, majd kiutasítja. Erre az orangután elmondja a saját mondókáját, s horrorisztikus képsorokban elevenedik meg ugyanezen szituáció az ő szemszögéből: „Ember van az erdőmben”, aki markológépekkel irtja az erdőt, s az ő orangutánszüleit már elpusztította.

A kislány megérti, miért van a majom a szobájában és megesküszik, hogy elmondja a világnak, mi folyik, hogy aztán a kis állat visszatérhessen az otthonába.

A rajzfilmet a Greenpece-től vette át a bolthálózat, mely vélhetően arra épített, hogy az érzelmileg megérintett kiskorúak elég nagy véleményformáló erők a családban: addig nyaggatja majd anyját a kicsi, míg az kénytelen pálmaolaj nélküli termékek vásárlására átállni. Mert csemetéje megérti az összefüggést az erdőirtás, a cuki-muki orangután halála és az általa imádott csoki elkészítése között.

Kitálalt pálmaolajügyben az Unilever
Őserdők kiirtásával, őshonos fajok elűzésével, őslakosok kilakoltatásával, településeik ledózerolásával teszünk szert azokra az olajpálma-ültetvényekre, melyekből a pálmaolajat kapjuk a margarinunkhoz, a testápoló szereinkhez, a csokoládénkhoz és egy sor más kozmetikai meg gasztronómiai termékhez. Az Unilever igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba e kérdésben.
Egyszerre nevelő-felvilágosító és céges imázst építő filmről van tehát szó, hiszen a végén a felirat pontosan tudatta: „Ezt a filmet annak a 25 orangutánnak ajánljuk, akik naponta elpusztulnak”, majd egy másik felirat jelezte, hogy az Iceland saját márkás termékeiben nem használ pálmaolajat addig, míg az erdőirtást okoz. A Clearcast, mely a tévécsatornák nevében minősíti a reklámokat, betiltotta a reklámfilmet, mondván az túlságosan politikai jellegű, s ezzel sért egy 2003-as kommunikációs törvényt.

A  Clearcast nem a tartalma miatt tiltotta be a reklám tévés sugárzását, hanem azért, mert az túlságosan összeforrt a Greenpeace-szel. Ugyan elmozdították a Greenpeace logóját a filmből, de mivel a környezetvédelmi szervezet karácsony előtt már használta saját kampányában a filmet, az úgyszólván összeforrt a Greenpeace márkával. Vagyis a reklám korábbi használata volt a tilalom oka. Ha nincs ilyen -tévéképernyőkön kívüli- előélete a rajzfilmnek, leadhatták volna adásban.

Anglia legnagyobb ingyenesen fogható kereskedelmi tévécsatornája, az ITV vezérigazgatója, Carolyn McCall egy szakmai eseményen rendezett panelbeszélgetésben azon vélekedésének adott hangot, hogy engedni kellett volna a reklámspot sugárzását. McCall „nevetségesnek” találta, hogy az Iceland a közösségi médián kampányolhatott a filmmel, de a tévéműsorokban nem. Részben a tilalom által generált cikkeknek köszönhetően a reklám rövid időn belül 65 millió megtekintést generált az interneten.

Pálmaolaj-termelő vállalatok okozzák a nagy erdőtüzeket
Illegális erdőégetést folytatnak agrárcégek Délkelet-Ázsiában, hogy olajpálmafa-ültetvényeknek adjanak helyet. A legpusztítóbb indonéziai erdőtűz 2015-ben nagyobb légszennyezéssel járt, mint Anglia teljes éves kibocsátása. A tűzvész egy-egy napján több szén-dioxidot került a levegőbe, mint amennyi aznap az USA teljes gazdasági tevékenysége eredményezett. Az ország emissziójának 60-80 százaléka erdőtüzekből ered!

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo