Orángutánokat ölnek meg a csokidért

A Greenpeace 2010-ben a KitKatot orangutánujjal helyettesítette egy provokatív reklámjában, tudatosítva a fogyasztókban, hogy nassolásunk állatpusztítással jár. Az élelmiszerekben felhasznált pálmaolaj létrehozásához őserdőket égetnek fel, hogy helyet nyerjenek a hatalmas ültetvényeknek.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az International Animal Rescue egyszer olyat képet tett közzé, melyen egy orangután bébi látható, aki egyfolytában maga köré fonja a kezét, kvázi önmagát ölelve, mert hiányzik neki az anyja. Mi köze ennek a pálmaolajhoz? Nagyon sok.

Fotó: International Animal Rescue

Karbonmegkötő kapacitások

Mi a közös ezekben az országokban: Indonézia, Libéria, Elefántcsont-part, Kenya, Ghána, Brazília? Az, hogy határaikon belül erdőirtás folyik a fogyasztási cikkeink nyersanyagainak meg- és kitermelése érdekében.

Ahogy egyre többen tudnak a válsághelyzetről, erősödik a fogyasztói nyomás a brandeken, hogy tegyenek valamit, de még mindig csak 1,3 millió aláírót tudott szerezni a Greenpeace a releváns petíciójához, ami -valljuk meg- nem túl sok, figyelembe véve, hogy az őserdők elpusztítása a szén-dioxidmegkötő kapacitások csökkenését jelenti, s ezzel rögtön sorsunk és jólétünk is érintett, mert a klímaváltozás korában minden karbonmegkötő „eszközre” szükségünk van, hogy enyhítsük a globális felmelegedést és annak kellemetlen mellékhatásait.

Betiltott rajzfilm

Az alacsony jövedelmű fogyasztókat megcélzó Iceland élelmiszeráruházlánc Angliában 2018 karácsonyára olyan rajzfilmmel készült karácsonyi reklámfilmként, amiből a legfiatalabb korosztálynak is leesik a tantusz: ahhoz, hogy incsi-fincsi csokit kapjon erdőket irtanak ki és az erdőkkel együtt őshonos orángutánok pusztulnak el.

A rajzfilmben egy kislány egy kis bébiorangutánt talál a szobájában és rímelő mondatokban mondja el neki, nem érti, miért van a szobájában, majd kiutasítja. Erre az orangután elmondja a saját mondókáját, s horrorisztikus képsorokban elevenedik meg ugyanezen szituáció az ő szemszögéből: „Ember van az erdőmben”, aki markológépekkel irtja az erdőt, s az ő orangutánszüleit már elpusztította.

A kislány megérti, miért van a majom a szobájában és megesküszik, hogy elmondja a világnak, mi folyik, hogy aztán a kis állat visszatérhessen az otthonába.

A rajzfilmet a Greenpece-től vette át a bolthálózat, mely vélhetően arra épített, hogy az érzelmileg megérintett kiskorúak elég nagy véleményformáló erők a családban: addig nyaggatja majd anyját a kicsi, míg az kénytelen pálmaolaj nélküli termékek vásárlására átállni. Mert csemetéje megérti az összefüggést az erdőirtás, a cuki-muki orangután halála és az általa imádott csoki elkészítése között.

Kitálalt pálmaolajügyben az Unilever
Őserdők kiirtásával, őshonos fajok elűzésével, őslakosok kilakoltatásával, településeik ledózerolásával teszünk szert azokra az olajpálma-ültetvényekre, melyekből a pálmaolajat kapjuk a margarinunkhoz, a testápoló szereinkhez, a csokoládénkhoz és egy sor más kozmetikai meg gasztronómiai termékhez. Az Unilever igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba e kérdésben.
Egyszerre nevelő-felvilágosító és céges imázst építő filmről van tehát szó, hiszen a végén a felirat pontosan tudatta: „Ezt a filmet annak a 25 orangutánnak ajánljuk, akik naponta elpusztulnak”, majd egy másik felirat jelezte, hogy az Iceland saját márkás termékeiben nem használ pálmaolajat addig, míg az erdőirtást okoz. A Clearcast, mely a tévécsatornák nevében minősíti a reklámokat, betiltotta a reklámfilmet, mondván az túlságosan politikai jellegű, s ezzel sért egy 2003-as kommunikációs törvényt.

A  Clearcast nem a tartalma miatt tiltotta be a reklám tévés sugárzását, hanem azért, mert az túlságosan összeforrt a Greenpeace-szel. Ugyan elmozdították a Greenpeace logóját a filmből, de mivel a környezetvédelmi szervezet karácsony előtt már használta saját kampányában a filmet, az úgyszólván összeforrt a Greenpeace márkával. Vagyis a reklám korábbi használata volt a tilalom oka. Ha nincs ilyen -tévéképernyőkön kívüli- előélete a rajzfilmnek, leadhatták volna adásban.

Anglia legnagyobb ingyenesen fogható kereskedelmi tévécsatornája, az ITV vezérigazgatója, Carolyn McCall egy szakmai eseményen rendezett panelbeszélgetésben azon vélekedésének adott hangot, hogy engedni kellett volna a reklámspot sugárzását. McCall „nevetségesnek” találta, hogy az Iceland a közösségi médián kampányolhatott a filmmel, de a tévéműsorokban nem. Részben a tilalom által generált cikkeknek köszönhetően a reklám rövid időn belül 65 millió megtekintést generált az interneten.

Pálmaolaj-termelő vállalatok okozzák a nagy erdőtüzeket
Illegális erdőégetést folytatnak agrárcégek Délkelet-Ázsiában, hogy olajpálmafa-ültetvényeknek adjanak helyet. A legpusztítóbb indonéziai erdőtűz 2015-ben nagyobb légszennyezéssel járt, mint Anglia teljes éves kibocsátása. A tűzvész egy-egy napján több szén-dioxidot került a levegőbe, mint amennyi aznap az USA teljes gazdasági tevékenysége eredményezett. Az ország emissziójának 60-80 százaléka erdőtüzekből ered!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo