Vége a találgatásnak: itt az adatvezérelt HR

Az adat az új olaj, és itt az ideje, hogy a HR-gépezetet is az hajtsa. A toborzási szakértőknek nem kell többé sablon önéletrajzokra és a megérzésükre hagyatkozniuk, mikor a jelöltek között válogatnak. Minden egyes nap 2,5 trillió bájtnyi új információ termelődik a bolygón, és az algoritmusoknak, a robotikának, a mesterséges intelligenciának és társaiknak hála ez mind elérhető, elemezhető és a HR-esek hasznára fordítható. Három terület következik, amit forradalmasíthat a humánanalitika.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Aki (jól) keres, talál

Ha megvan az ideális jelölt egy pozira, mindenki boldog. De ha nem, arra könnyen ráfizethetünk, a szó legszorosabb értelmében: az amerikai munkaügyi minisztérium becslése szerint egy elhibázott felvételen átlagosan annyit bukik egy cég, mint a dolgozó első éves fizetésének 30%-a. A megfelelő adatok birtokában viszont szinte tökélyre fejleszthetjük a toborzási stratégiánkat, hogy már a kezdetektől biztosan a megfelelő tehetségeket vonzzuk be. Érdemes körbejárni például, milyen csatornából jutnak el hozzánk a legjobb jelöltek. LinkedInen, a kollégák ajánlásán vagy a karrieroldalon keresztül? Melyik országból, városból vagy egyetemről érkeznek? És milyen pozícióból?

Minél többet tudunk meg a tuti befutókról, annál könnyebb lesz a dolgunk, amikor hozzájuk hasonlókat keresünk. Ebből indult ki a Xerox is, amikor pár évvel ezelőtt algoritmus-alapú toborzásba kezdett, hogy csökkentse a lemorzsolódást az egyik call centerében. Félévnyi tesztelést, teljesítménymérést és adatelemzést követően arra jutottak, hogy az ideális munkatárs kreatív, jellemzően az iroda közelében lakik, és legalább egy, de maximum négy különböző közösségi oldalon van jelen. Ez az egyszerűnek tűnő megfigyelés 20%-os javulást jelentett a megtartási rátájukban, és valószínűleg több százezer dollárnyi megtakarítást a költségvetésben: a vállalat egyetlen dolgozójának betanítása ugyanis nem kevesebb mint 5000 dollárba kerül.

Kép:Fotolia

Mit rejt a fürdőkád?

Ha jól használjuk, a humánanalitika évekre előre megkönnyítheti a HR-esek munkáját. Vagy éppen megmentheti az egész vállalatot. Hogyan? A Harvard Business Review egy techóriást hoz példának, amely pár éve főleg a költségek csökkentésére összepontosított, így nem tervezett létszámbővítést sem. Az adatelemzők azonban riasztó tendenciát vettek észre: a cégnél dolgozó mérnökök demográfiai adatait összesítő ábra úgy festett, mint egy kettévágott fürdőkád. Vagyis egyértelműen az látszott, hogy a csapatban szinte csak újoncok és veteránok dolgoznak, a távozók aránya pedig a pályakezdők körében volt a legmagasabb. Más adatok a frissen végzett mérnökök számának folyamatos csökkenését prognosztizálták, ami a cég erőforrás-szükségleteit nézve katasztrófát is jelenthetett volna.

Szerzőnkről:
Kalocsai Lea immáron több mint 11 év tapasztalattal rendelkezik toborzás és sourcing területen. Korábban az egyik piacvezető fejvadász cég sourcing és operációs igazgatója, majd ügyvezetője volt, jelenleg pedig a Codecool lengyelországi és magyarországi értékesítési igazgatója. Világutazó, akinek szenvedélye a toborzás, az újabb research-technikák kipróbálása.
Ezért létszámstop helyett inkább úgy döntöttek, felvesznek tízezer mérnököt. Évente. A prediktív analitika elárulja, várhatóan kik és mikor fogják elhagyni a céget, és az milyen hatással lesz a szervezetre. Ez egy-egy embernél is fontos lehet, tömegeknél viszont egyenesen kritikus. Gondoljunk csak a Deutsche Bahn esetére, ahol a stratégiai munkaerő-tervezési csapat 2010-ben kongatta meg a vészharangot, hogy a vasúti dolgozóik nagy része hamarosan nyugdíjkorba lép. Csak Németországban évi tízezer fős utánpótlásra volt szükség, főleg a fiatalokból. Még időben léptek: 2015-ben VR-rel felturbózott toborzási kampányba kezdtek, és mintegy 400%-kal növelték a felvételik hatékonyságát.

Felvételi kérdés

Sokan elfelejtik, hogy a pályázó is ügyfél, azt meg pláne, hogy úgy is viselkedik. Az álláskeresők mintegy kétharmadának volt már rossz élménye felvételi eljárás során, amit 72%-uk azonnal el is mesélt a barátainak vagy megosztott valamilyen online platformon, például LinkedInen vagy Glassdooron. A tehetségekért folytatott küzdelemben a „jelöltélmény” (candidate experience) javítása biztosan nyerő stratégia, már csak azért is, mert a jelentkezők döntő többsége szerint a felvételi eljárás pontos képet ad arról, mennyire becsüli a cég az alkalmazottait.

Hello, itt Mya: jönnek a digitális HR-csodafegyverek
Digitális asszisztensek, alternatív valóság, videó újratöltve: soha nem látott eszközarzenál van manapság a HR-esek kezében. Mire használják ezeket pontosan? Döntően két dologra. Az egyik, hogy minél többet megtudjanak a pályázókról a kiválasztás során, sőt, akár jóval előtte is. A másik, hogy a munkájuk robot részét valóban robotokra bízzák, és több energiát fordíthassanak arra, ami igazán fontos.
Legyen az az egyes interjúkörök között eltelt idő vagy az interjúztatók teljesítménye, a számokból könnyen kiderül, melyik tényező mekkora szerepet játszik abban, hogy a pályázók eljutnak-e az „Elküld” gombig és játékban is maradnak-e a végső fordulóig. A big data azonban nem csak a hibákat tárja fel, hanem a megoldásban is segít. Az álláskeresők 65%-a panaszkodik például a kommunikáció hiányára. Myának hála azonban a jelentkezőknek nem kell többé úgy érezniük, hogy egy fekete lyukban landolt a CV-jük: az AI-vezérlésű HR-bot rendszeresen értesíti őket a felvételi fejleményekről, megválaszolja a kérdéseiket, sőt, még abban is tanácsot ad, mit vegyenek fel az interjúra. Mindezt olyan ügyesen, hogy az emberek 72%-ának fel sem tűnik, hogy nem egy másik emberrel beszél.

Szóval miért jó, ha adatalapúvá tesszük az emberközpontút? A LinkedIn felmérése szerint például azért, mert a legújabb humánanalitika eszközökkel dolgozó HR-esek akár kétszer jobban és háromszor költséghatékonyabban képesek toborozni. De ami ennél is fontosabb, hogy az adatalapú toborzásnak köszönhetően a leglényegesebb feladatukra koncentrálhatnak: valódi stratégiai partnerként támogathatják a vezetőséget a vállalat célkitűzéseinek elérésében.

Szerző:

Kalocsai Lea

értékesítési igazgató

Codecool

Zukunft Personal Hungary e-recruiting szakértője

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo