Az Európai Parlament egy 2018-as jelentése szerint a kilométeróra-csalásból eredő kár évente 534,6 milliárd és 3500 milliárd forint közé tehető az Európai Unióban.
A veszteségek pontosabb felmérése érdekében a carVertical járműadat-szolgáltató cég több európai országban végzett kutatást. A legóvatosabb becslések alapján is körülbelül 2100 milliárd forintnyi éves kár éri az európai országokat a kilométeróra-manipuláció miatt. Tekintve, hogy sok esetben nem is derül fény a csalásra, a valós veszteség ennél jóval magasabb is lehet.
Rendkívül nehéz bizonyítani, ha egy autó futásteljesítményét meghamisították. Az országok nem minden esetben osztanak meg egymással járműadatokat, és számos kilométeróra-állásról nem készül digitális nyilvántartás. Mindez megnehezíti a csalás leplezését. A manipuláció egyetlen biztos módja a feljegyzett futásteljesítmény-adatok összevetése – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autópiaci szakértője.
A kilométeróra-manipuláció évente több mint 41 milliárd forint veszteséget okoz Magyarországnak
Fotó: Depositphotos
Egy visszatekert futásteljesítményű, 4 millió forintért hirdetett gépjármű tényleges piaci értéke például mindössze 3,2 millió forint lehet a valóságban. Ebben az esetben a vásárló mintegy 800 ezer forinttal fizet többet, mint amennyit az autó valójában ér. Minél magasabb az autó ára, annál jelentősebb lehet az anyagi veszteség – prémiumkategóriás járművek esetében az összeg akár több millió forintot is kitehet.