„A járműtörténeti jelentés pontosan megmutatja, mikor és milyen mértékben módosították a kilométeróra állását. Ez segítségünkre lehet a döntésben: érdemes-e megvásárolnunk az adott autót, vagy próbáljunk kedvezőbb árat kialkudni. Sok esetben, ha az autó futásteljesítményét manipulálták, egyéb rejtett hibái is lehetnek, ez pedig különösen aggasztó annak fényében, hogy globális szinten hiányzik a hatékony fellépés a vásárlók védelmében” – figyelmeztet Buzelis.
Módszertan
A carVertical tanulmánya 17 európai országban elemezte a cég ügyfelei által vásárolt járműtörténeti jelentésekből származó adatokat, a használt autók átlagárát, a meghamisított futásteljesítményű járművek arányát, valamint a kilométeróra-csalás pénzügyi hatásait.
A visszatekert kilométeróra által okozott veszteség arányát a 2024-ben vásárolt járműtörténeti jelentések adatai alapján határozták meg. A számítás során összevetették a 2005 és 2024 között gyártott járművek értékét manipulált, illetve valós futásteljesítmény mellett.
A carVertical 30 országban van jelen, és több mint 900 nemzetközi adatbázisból gyűjt információkat – köztük bűnüldözési szervektől, állami nyilvántartásokból, pénzügyi intézményektől és apróhirdetési portálokról. Évente több millió járműtörténeti jelentést dolgoznak fel, ami lehetővé teszi számukra a használtautó-piaci trendek feltérképezését, előrejelzések készítését, valamint egyedi piaci összefüggések feltárását.