„Köztudott, hogy a vásárlók az alacsonyabb futásteljesítményű autókat keresik, és sajnos éppen ezáltal válnak a csalások ideális célpontjává. A manipulált kilométeróra hamis képet fest az autó állapotáról – jobbnak tűnik, mint amilyen valójában. A tisztességtelen eladók az olcsóbb és a prémium járműveket egyaránt célba veszik” – teszi hozzá Matas Buzelis, a carVertical autópiaci szakértője.
A tanulmány szerint a kilométeróra-csalás Magyarország gazdaságának évente körülbelül 41 milliárd forintos kárt okoz.
A nyugat-európai országokat súlyosabb pénzügyi veszteségek érik
A kutatás arra is rámutatott, hogy bár a kilométeróra-manipuláció Európa-szerte elterjedt jelenség, a gazdasági kár Nyugat-Európában jelentősebb, mint a keleti államokban.
A legnagyobb anyagi veszteségeket az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Olaszország autóvásárlói szenvedik el. Ezzel szemben a probléma kisebb mértékben érinti az ukrán, a szerb és a román piacot.
A carVertical által vizsgált járművek száma, azok átlagos piaci értéke, valamint az adott országokra jellemző manipulációs arány alapján a tanulmány becslése szerint az Egyesült Királyság éves szinten mintegy 571,4 milliárd forintos kárt szenved el a visszatekert kilométerórák miatt. Franciaország esetében ez az összeg 469 milliárd forint, Németországban pedig 449 milliárd forint.
Buzelis szerint a kilométeróra-manipuláció olyan súlyos probléma, amely évente több milliárd eurós kárt okoz az európai gazdaságoknak. Bár a kormányok többsége tisztában van a jelenséggel, érdemi intézkedéseket ritkán születnek. Így továbbra is a vásárlókra hárul a feladat, hogy megbizonyosodjanak a járművek valós futásteljesítményéről.