2016 végén 4,5 millió magyar felhasználója volt a Facebook Messengernek, több mint 3 millió a Vibernek, félmillió a Snapchatnek és 400 ezer a Whatsappnak. „A csetapp nagyon személyes »tér«, nem olyan, mint a világháló, mivel itt olyanok vannak jelen, akiknek a telefonszámát is tudjuk. Márpedig azt agyba-főbe nem adjuk meg mindenkinek. Ebben a közegben más viselkedést várnak el a cégektől, ezért a márkák elkezdtek személyként viselkedni” – mondta a Piac & Profit Social Media 2017 című konferenciáján Novák Ferenc, a Neo Interactive business unit leadere.
A júzerek a leginkább erre használják a csetalkalmazásokat:
- Barátokkal való kapcsolattartás
- Telefonálás
- Márkákkal való kapcsolattartás
- Ügyfélszolgálati ügyintézés
- Facebooktól különvált Messenger használata
Játék és muzsika tíz percben
Újabban a nyereményjátékok is divatosak errefelé. Régen ezt úgy bénázták el a márkák, hogy a brand feltett egy kérdést, az első helyes megfejtő beírta kommentbe a választ, és aztán egy csomó mindenki a copy paste nemes(en egyszerű) módszerét használva szintén előállt a jó megfejtéssel. Vagyis boldog-boldogtalan nyert.
Ma már azt kell beírni a kommentbe, hogy „szeretnék részt venni a játékban”, a csetbot ezt felismeri, és elküldi a kérdést priviben a felhasználónak, aki aztán beküldi a megfejtést.
- Érdekes, hogy a WhatsAppot már belső csapatkommunikációra is használják a cégek.
- Indiában az ügyfélszolgálati használat terjedt el inkább, náluk pizzát vagy virágot is lehet rendelni ezen a csetappon keresztül.
- A BBC crowdsourcingra használja. A felhasználók beküldhetnek híreket vagy képeket aktuális eseményekről, amiket a BBC aztán leközöl.
- A WhatsAppra jelenleg a BookMyShow jegyértékesítő cég fejleszt botot.
A Snapchat a sztoricentrikus marketingben lehet hasznos a cégeknek, továbbá itt lehet a netes véleményvezérekre, az úgynevezett influencerekre felépített kampányokkal nyomulni.
A vezető sajtóorgánumok is közölnek kifejezetten a Snapchatre szabott tartalmakat. Beállt a sorba már a német Bild, az amerikai The New York Times, a brit Daily Mail, sőt az Index.hu is publikált itt a Sziget alatt.
Régen beragasztós matrica album, ma sticker pack
A Viberen a stickerek, vagyis a figurás-grafikus matricák élik reneszánszukat. A Pöttyös például rendhagyó módon úgy népszerűsíti a Túró Rudikat, hogy nincs nyilvános fiókja (public account), ahol nyilvános csetet indítana – de a stickerekkel jelen van.
A nyilvános csetekből egyébként 50–80 százalékos organikus elérés generálható. Cégek esetében itt „napi 4-5 posztolás ajánlott, ha egy kimarad, akkor zuhan az engagement” – mondta Novák.
A Vibernek az a hátulütője, hogy nyilvános mérései alig vannak, nincsenek például hozzáférhető demográfia adatai.
Egy stickercsomag egyébként 800–18 000 dollárjába kerül egy cégnek. Nagyjából 20 forintra jön ki egy rajongó behozása, véli Novák. A Facebookon ennek költsége 150 forint.