Nevet választani egy induló cégnek sokkal nehezebb, mint amilyennek elsőre gondolnánk.A súly annál is inkább nagy, mert ha minden jól megy, az egész világ azon a néven ismer majd meg minket és a termékünket, amit egy baráti bulin, vagy egy álmatlan éjszakán, esetleg napokig az íróasztal felett görnyedve kitaláltunk. Ha igazán jó, több szempontból is hatékony névre pályázunk, alaposan körbe kell járnunk a témát és nem elég a megérzéseinkre hagyatkozni. Itt talál néhány támpontot ahhoz, hogy hogyan.
A Stanford Universityn agyalt Larry Page a haverjaival, hogy hogyan nevezze el azt a weboldalt, ami adatokat indexelne. Az egyik javaslat a googolplex volt, ami a tíz hatványai közül a legnagyobb elnevezett szám. Az egyik diák rosszul írta le a "googol" részét a szónak, ebből lett a Google. A névadás annyira jól sikerült, hogy a "guglizni" ma már igeként is működik (angolul is).
Pepsi
A dyspepsia gyomorrontás orvosi neve. Az üdítőital feltalálója Caleb Davis Bradham (1867-1934) eredetileg orvosnak készült, de egy családi krízis miatt végül otthagyta az orvosi sulit és inkább gyógyszerésznek állt. Azzal a céllal találta ki a Pepsit, hogy segítse az emésztést. A "Brad itala" nevű nedűt cukorból, vízből, karamellből, a citrom héjából kivont olajból és szerecsendióból állította össze. Három évvel később új nevet adott neki -a ma ismert márkanevet- és azóta világsiker.
(fotó: Flickr/Mike Mozart)
Panera
A nálunk nem ismert, de egyébként tőzsdei cégként is jeleskedő szendvics- és pékmárka neve egy szóösszetétel: a pan spanyolul kenyeret jelent, az era pedig időt vagy korszakot (magyarul ugye éra). A név tehát: a kenyér kora. Ron Shaich, a cég alapítója azt állítja, hogy a panera latin szó is, ami kenyereskosárt jelent.
Adidas
A cégalapító Adolf Dassler akkor kezdett sportcipőket készíteni, amikor hazatért az első világháborúból. A cégnevet a becenevéből (Adi) és a családneve első három betűjéből rakta össze.
Rolex
"Minden lehetséges módon megpróbáltam összekombinálni az ábécé betűit. Ebből néhány száz név lett, de egyiket sem éreztem jónak. Aztán egy reggel, amikor egy lóvontatta omnibusz felső emeletén utaztam Londonban, egy szellem azt suttogta a fülembe: "Rolex" - szól a cégalapító Hans Wilsdorf legendája. Tehát a világ egyik legismertebb márkaneve valójában nem jelent semmit. És nincs köze a rolodexhez, a körbeforgatható névjegykártya tartóhoz sem.
Häagen-Dazs
Az egyik legelitebb fagylaltmárka neve dán szónak hangzik, pedig valójában nem jelent semmit. Kitaláció. Az alapító, a zsidó származású Reuben Mattus, aki Lengyelországból vándorolt Amerikába, állítólag Dánia előtt adózott az elnevezéssel. "Az egyetlen ország, amely zsidókat mentett a második világháború alatt, Dánia volt. Ezért összeraktam egy teljesen kitalált dán nevet és bejegyeztettem. Nem jelent semmit, de felhívja magára a figyelmet. Különösen az umlauttal" - mondta Mattus a Tablet magazinnak.
(fotó: Flickr/Johnny OuYang)
Amazon
A világ legnagyobb online kereskedő cégének nevét mindenki érti. Nevét a világ legnagyobb folyója, az Amazonas után kapta, ami a cég első logójában is látható volt.
Jeff Bezos 1995-ben eredetileg Cadabrának akarta hívni a cégét. De az ügyvédjének, Todd Tarbertnek sikerült meggyőznie őt, hogy a szó túlságosan hasonlít a cadaverhez (tetem, hulla). Ezen élcelődne majd a sajtó, valahányszor valami rossz hír jön ki a cégről. Bezos másik ötlete a Relentless lett volna. Ami könyörtelent jelent Ez az ötlet annyira komoly lehetett, hogy a domain nevet is megvették - ha ma beütjük a böngészőbe, hogy relentless.com, a cím az Amazonra irányít át.
Zara
Amancio Ortega az Anthony Quinn főszereplésével készült Zorba, a görög című film után tervezte elnevezni a cégét. Első butikját 1975-ben nyitotta meg, és két sarokra volt egy Zorba nevű bártól. Ortega már elkészítette a mintát a betűk kinyomtatásához, de túl megtévesztőnek érezte, hogy két sarokra egymástól két ugyanolyan nevű bolt helyezkedjen el, ekkor tért át a Zara szóra.
Monsanto
Van, ahol elég volt egy jól hangzó név a családban. A cégalapító John F. Queeny feleségének a neve volt Olga Monsanto Queeny. Nem kellett túl sokat gondolkodni. A céget sokat támadják különböző okokból, még komoly tüntetések is zajlottak ellene - jól példázza hát, hogy milyen komoly döntés, ha valaki a saját nevét választja a cégnek. Nem lehet kellemes érzés transzparenseken olvasni magunkról.
ASOS
Az 1999-ben alapított brit online áruház neve rövidítés. AsSeenOnScreen, vagyis "Ahogy a képernyőn látható". A név jól mutatja, hogy mennyire fontos volt - és fontos a mai napig - a bizalom felépítése az online kereskedelemben. A legfontosabb, amit a cég közvetíteni akart magáról, hogy nyugodtan megrendelhetjük a terméket, éppen úgy fog kinézni a valóságban, ahogy a képernyőn.
IKEA
A svéd bútoráruház neve nem egy svéd szó, valójában az alapító neve szerepel benne. Ingvar Kamprad a saját monogramját (IK) kombinálta a farm és a falu nevének első betűivel, ahol felnőtt Svédország déli részén. A cég egyébként híres elmés névadásairól, a kívülállók számára értelmetlen nevek mögött jól kidolgozott logika áll. A kanapék például svéd települések neveit viselik, a konyhák általában nyelvtani kifejezések, a dolgozóasztalok és székek svéd férfi, míg a textilek női neveket kapnak.
Verizon
Az amerikai telkom cég nevét a Veritas latin szóból és a horizon angol szóból rakták össze. Előbbi igazságot, utóbbi horizontot jelent.
Nike
A cég egyik első alkalmazottja, Jeff Johnson egy éjjel Nikével álmodott (aki a győzelem görög istennője), ezért ezt a nevet javasolta a gyorsan fejlődő cég számára. Phillip Knight, a cég társalapítója és elnöke ugyan a Dimension 6 nevet ajánlotta, de Johnson ötlete győzött.
(fotó: Flickr / Open Grid Scheduler)
Starbucks
Az alapítók az st-vel kezdődő nevek között bogarásztak, mert Gordon Bowker, a cég társalapítója úgy érezte, erős, markáns, jól csengő név lenne, ha olyat választanának, ami ezzel a betűpárral kezdődik. Valaki előhozott egy bányatérképet, amin látható volt a Cascades-hegység és a Rainier-hegy Washington államban, valamint egy régi bánya, amit a Starbo nevet viselte. Ekkor ugrott be Bowkernek, hogy Moby Dick című regényben szerepel egy Starbucks nevű figura, aki végül a cég névadója lett.
JCPenney
Nem minden áruházlánc van olyan mázlija, hogy az alapítójának ilyen beszédes neve: James Cash Penney. A cash ugye készpénz, a Penney pedig nagyon hasonlít a pennyre (az egycentes érme neve). Ez nagyjából olyan, mintha nálunk egy bolthálózatot Fillér Zsozsó Jánosról neveznének el.
Forrás: Business Insider