Nem megutálod a munkádat, hanem megunod

Laposak a szervezeti struktúrák, az oldalra mozgás az új felfelé haladás. A cégek erényként tekintik azt, ha valaki több osztályon és területen is kipróbálta magát, mert sokrétűbb tapasztalatokkal és készségekkel rendelkezik, mint szakbarbár kollégái. Az Y-generáció úgysem bírja az unalmat, megtartásukhoz kulcsfontosságú, hogy engedjük nekik, próbálják ki magukat különféle feladatokban.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Facebook, a Google és más vállalatok sportot űznek abból, hogy munkavállalóikat kieresztik a megszokott helyükről, kiengedik az összeszokott teamekből, hogy más részlegeken kóstoljanak bele másfajta feladatokba. Ezt hívják „belső mobilitásnak”.  HR-szakértők szerint több dolog is szól a módszer mellett.

Unalom-kóciens

Még ha szeretjük is a munkánkat, minden munkavégzés bizonyos mértékű unalommal jár. Vannak olyan részfeladatok, amik ismétlésen alapulnak, nem igénylik a munkavállaló valódi képességeit. (És akkor még szó sincs arról, ha esetleg az ember pályatévesztő, vagyis olyan állásba ragadt be, amit nem igazán kedvel és különösebben tehetsége sincs hozzá.) Mit tehetnek a cégvezetők, hogy megőrizzék agilis munkatársaikat, hogy azok ne menjenek máshová szárnyaikat más szakmai területen bontogatni?

Kép:Fotolia

Munkerőmegtartás

Manapság, amikor a világban -nemcsak Magyarországon- elképesztő munkaerőhiánnyal néznek szembe a cégek, s a munkavállalók könnyen ugrándozhatnak egyik-másik állás és cég között, fontos, hogy a cégek olyan pluszt tudjanak felmutatni HR szempontból versenyelőnyként, ami segít megtartani a hatékony alkalmazottakat a cégnél.

Hét trükk a munkaerő megtartásához
Ma már a dolgozók válogatnak az állások között, nem fordítva. A mentor, a bevonáson alapuló együttműködés, a bizalom, a higgadt teljesítményértékelés mind számítanak abban, hogy a munkavállaló kilép-e, vagy ottmarad egy cégnél. A fizetés csak egy a megtartó erők közül.
A Spotify vezérigazgatója, Daniel Ek nemrég azt nyilatkozta a Fast Company üzleti magazinnak, hogy egy átlagos munkavállaló manapság két évente vált munkahelyet. A fiataloknál ez még gyakoribb tud lenni.

A Business Insidernek több HR-szakértő is azon véleményének adott hangot, hogy a belső mobilitás témáját az Y-generáció munkaerőpiacra belépése miatt kapták fel. Sokan sokszor leírták már, hogy az Y-generáció mobilisabb -és következésképp kevésbé lojális-, mint elődjei.

Az ipszilonosok nemcsak hetek, de akár napok múltán is kilépnek munkahelyükről, ha nem találják meg az összhangot a főnökkel vagy nem tetszik nekik a meló, esetleg a munkakörülmények. Az unalom-faktor csökkentése tehát a cég javára fordítható. A cégek belső mobilitási programjai egyúttal gondoskodnak róla, hogy az ígéretes munkatársak kellőképp széleskörű  képességekre és sokrétű tapasztalatra tegyenek szert, ami hosszú távon a saját karrier-lehetőségeiket is segíti.

Kép: Regus

Előmeneteli távlatok

Egyes cégek még mindig olyan emberekként tekintenek azokra, akiknek a CV-jében sokféle tevékenység és munkakör látható, mint akik döntésképtelenek, nem tudják letenni a voksukat egy adott szakmai irány mellett, ezért ugrálnak állandóan ide-oda. De az okosabb cégvezetők tudják, hogy ez a fajta tapasztalati sokszínűség lehet előny és erény is.

A Facebook már évekkel ezelőtt felismerte, hogy a fiatalok elvárják a főnökeiktől, hogy demonstrálják, érdekli őket a tehetségfejlesztés, gondot fordítanak arra, hogy az újonnan belépő munkavállaló idővel kifuthassa magát a cégnél, s nemcsak a feladatok teljesítésének elvárására terjed ki a főnök-beosztott viszony.

Az a cég, amely nem tudja ezt a perspektívát nyújtani, elveszti az ipszilonosok motivációját és hűségét is. Ki fognak lépni. Ahol viszont egyértelműen kommunikálják a tehetségfejlesztési stratégiát és a karrierépítési lehetőségeket az új alkalmazottak felé, ott kisebb az esélye a távozásnak.

Új dolgozók toborzása helyett tartsuk meg a régieket
Sok cég még mindig az eszeveszett toborzásban látja a problémái megoldását, miközben néhányan kezdik felismerni, hogy a megtartás jelenti az új toborzást. Az értékesítésben már évtizedek óta rájöttek, hogy olcsóbb és gyorsabb a meglévő ügyfeleknek értékesíteni az újak megszerzése helyett.
Lapos szervezet

A 21. században a lapos szervezet van divatban. Az üzleti döntéshozók lebontották a merev, sokszintű, hierarchikus céges struktúrákat, előtérbe került a munkavállalók felhatalmazása, autonómiája, illetve egyre több feladat delegálása alacsonyabb szintekre. A karrierívek is átalakultak, a több évtizedes lépegetés a ranglétrán egy vállalaton belül már a múlté. Mert a létrát kihúzták a munkavállalók lába alól.

Ebben a közegben felértékelődött a „keresztfunkciós teamek” szerepe. Az ilyen csapatok tagjai többféle feladatkörben is kipróbálhatják magukat. A K&H Banknál és anyavállalatánál is például tudatosan követik ezt a módszert. „Az oldalra az új felfelé” – fogalmazott a Business Insidernek Erica Keswin, a New York Egyetem professzora. A LinkedIn egyik felmérése szerint a keresztfunkciós csapatokban helytálló kollégáknál nagyobb az esélye, hogy csúcsvezetői szerepben kötnek ki a vállalatnál, mint azok, akik egy-egy területre specializálódtak.

A cég is jól jár: kísérletezés új projektekkel

A Google-nél például ha egy alkalmazott szülési szabadságra megy, igyekeznek nem új  ideiglenes munkaerőt felvenni a helyére, hanem valakit átirányítani a cég másik részlegéről. A Google-nél szabállyá vált a „20 százalékos” módszer is, ami annyit tesz, hogy a munkavállalóknak megengedik, hogy idejük egyötödében valami olyan projekten dolgozzanak, aminek semmi vagy nagyon kevés köze van a mindennapi munkájukhoz. A belső mobilitás e módszerének felhajtó ereje lehet a cég számára, mert új projekteket tud belendíteni és sikerre vinni. Ne felejtsük el, hogy a Gmail és a Google News is ilyen „20 százalék időben” fejlesztett projektek voltak.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo