Korbács helyett támogatás a menő a munkahelyen

A munkavállaló a vállalat legfontosabb erőforrása, s ezt végre a cégek is kezdik felismerni, köszönhetően többek között a munkaerőhiánynak. A munkavállalók motiválása, a dolgozói elkötelezettség növelése így nagyvállalati hívószóból mindenki számára kulcsfontosságú stratégiává lépett elő.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vállalatok teljesítményét erősen meghatározza, hogy dolgozóik mennyire hajlandóak kihozni magukból a maximumot. A motivált munkavállaló hatékonyabb, innovatívabb, ráadásul bármilyen pozícióban dolgozik, elkötelezett értékesítője a cégnek. Növeli az elégedett vásárlók számát, és új vagy újraéledő üzleteket eredményez, támogatva a vállalatokat üzleti céljaik jobb elérésében. Az Aon Hewitt kutatásai egyértelműen mutatják az összefüggést az elköteleződés szintje és a vállalat pénzügyi teljesítménye között: a cégek top 25 százaléka, ahol az elkötelezett dolgozók aránya a legmagasabb, részvényeseinek jóval magasabb megtérülést garantál befektetésük után.

Nem nő az elköteleződés

A cégek jelentős részének a hatékonysága azért csökken, mert a vezető már nem képes motiválni a munkavállalóit. „Ez a gátja, hogy kiaknázzák a cégben rejlő növekedési lehetőségeket” – fejtegette Zsikla Gábor, a Flow csoport ügyvezető partnere a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Kép: freedigitalphotos - jannoon028

Amely cégek ezt felismerik, rengeteg pénzt és energiát fektetnek az elköteleződés növelésébe. A Bersin and Associates 720 millió dollárra becsüli a témával kapcsolatos költések nagyságát csak az Egyesült Államokban, igaz, a befektetések egyelőre nem hoztak hatalmas eredményt. A Tower Watson kutatásai alapján az erősen elkötelezett munkavállalók aránya változatlanul 40 százalék körül mozgott az elmúlt évtizedekben. Az Aon Hewitt adatai ennél tetszetősebbek: szerintük a globális elköteleződés szintje 62 százalék volt 2014-ben.

Nem szórakozni járunk a melóba! Pedig azt kéne
Mindenki azt akarja, hogy a munkája szórakoztató legyen. Vagy legalább a munkahelyi légkör. Bár persze nem szórakozni járunk a munkahelyünkre, mégis igaz, hogy hatékonyabbá is válunk, ha a környezet és a légkör szórakoztató és érdekes. Még a legjobb dolgozók sem a tegnapi értekezletet fogják kiemelni, ha azt kérdezzük, miért szeretik a munkahelyüket…
„Tradicionálisan az elköteleződést leginkább úgy határoztuk meg, hogy a dolgozó megteszi az extra erőfeszítést (extra mile) a szervezet céljai érdekében” – magyarázza Horváth Gábor, a Krauthammer Magyarország senior trénere. A Towers Watson kutatói 2014-es anyagukban viszont fenntartható elköteleződésről beszélnek. Az új megközelítés szerint szükség van a szervezeti támogatottság érzésére és az egyén energetizált állapotára, jóllétére is.

Bakos Réka, az Aon Hewitt Európai Elkötelezettségi Üzletágának a vezetője úgy látja, a munkavállalók világszerte leginkább a fizetésükkel, a teljesítményükre kapott visszajelzéssel, a szervezeten belüli információáramlással, valamint fejlődési és előrelépési lehetőségeikkel elégedetlenek, kedvezően vélekednek viszont a kollégákkal kialakított kapcsolatról, a közvetlen felettestől kapott támogatásról, valamint a vállalat hírnevéről.

Az elkötelezettség világszerte csak a válság lecsengése után kezdett újra emelkedni, míg Magyarországon 2005 óta folyamatosan nő. 2008-at megelőzően a magyarok általában nagyon magabiztosak voltak abban, hogy bármikor könnyen találnának másik állást, ez a hitük a válság után viszont valósággal bezuhant, és csak mostanában kezd újraéledni. A munkaerőhiány miatt számos területen ma a munkavállaló diktál, csakhogy ezt a dolgozók egyelőre még nem ismerték fel. És bár a munkahelyválasztás szempontjai között első helyen a cég stabilitása és a fizetés áll, ha már elszegődtünk valahová, az elkötelezettség egészen más tényezőkön múlik.

Inspirálni nem nehéz! És nagyon megéri
Szeretné, hogy a munkatársai ne csupán rutinból dolgozzanak? Íme néhány ötlet arra, hogyan inspirálhatja őket az egyre jobb és élményekkel telei munkára.
Nincs külső gyógyír

A HR-stratégia és az üzleti stratégia összehangolása növelheti az elköteleződést. Ebben látszik némi előrelépés, világszinten mégis 28 százalékponttal csökkent a dolgozói elégedettség. Azoknak a gyakorlatoknak a megítélése romlott leginkább, amelyek képessé teszik a kollégákat a jobb munkavégzésre. Hiába elkötelezett valaki, ha nem érzi, hogy lehetősége van a legjobb tudása szerint dolgozni, frusztrált lesz. Ez kiégéshez, destruktivitáshoz vezet, rontja a termelékenységet, és fennáll a veszélye, hogy a kolléga elhagyja a vállalatot.

„Súlyos problémák vannak a felsővezetés hozzáállásával – mondja Bakos Réka –, hiszen a válaszadók mintegy harmada nem érzi úgy, hogy a cégek fontos erőforrásként tekintenének a munkavállalókra. Nem állnak jól a cégek a tehetségmegtartással sem, pedig a munkavállalóknak nagyon fontos lenne, hogy érezzék, hosszabb távon számítanak rájuk. A dolgozók elvándorlása pedig a maradókra is nagyon rossz hatással van. Ha a legjobbak elmennek, a maradókon nő a nyomás, hiszen a munkát nekik kell elvégezni. Hosszabb távon ez lehetetlenné teszi a munka és magánélet egyensúlyának fenntartását, illetve nagy stresszt okoz. Ráadásul demotiváló, hogy valakinek nem volt elég jó az a munkahely, ahová ők továbbra is nap mint nap bejárnak. Mindez további munkaerő-veszteséghez vezet” – hívja fel a figyelmet Bakos.

A megoldások között első helyen mindenképpen a munkabérek emelése áll a Hewitt szakembere szerint. Ameddig a szomszédos országok is magasabb béreket fizetnek azonos munkáért, addig ez alapvető. Hiába ígér jó csapatot, fejlődési lehetőséget vagy érdekes feladatokat egy cég, bizonyos bérszínvonal alatt ez nem motiváló. Ha a fizetés megfelelő, lehet elkezdeni foglalkozni a fejlődés lehetőségének megteremtésével, az egyéni karrierutak megtervezésével. Arra van szükség, hogy a vezetés megbecsülje a munkavállalókat, és a cég fontos erőforrásaként tekintsen rájuk. E nélkül a profin megtervezett motivációs programok hamisnak tűnnek, és nem hozzák meg az elkötelezettséget.

Egyre inkább kézzelfogható eredménye van a tudatosan épített munkáltatói márkának is. Nem csak a potenciális munkatársak vonzásában, de megtartásában is jelentős szerepet játszik, ha a dolgozók büszkék arra, hogy az adott szervezetnél dolgozhatnak. Fontos, az is, hogy hitelesnek érezzék a vállalat által a külvilág felé mutatott képet. Ha belül egészen más történik, az hamar „lelki felmondáshoz” vezet. Ilyenkor a kolléga már csak arra vár, hogy kapjon egy jobb ajánlatot.

Jófejnek lenni nem kerül semmibe
Egyre nagyobb gond a szakemberhiány, mert sok cég nem tud annyit fizetni, hogy megtartsa a jó munkaerőt. Ám a jó fizetés mellett ügyelnünk kell arra is, hogy a munkavállalóink érezzék a törődésünket. Ha motiválni kell a dolgozókat, nem feltétlenül drága juttatásokban érdemes gondolkodnunk, hanem olyan apró „figyelmességekben”, amiket – ha nem is gyakran – minden cég megengedhet magának.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo