Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka valójában egy számolási hiba a Piac&Profit szakértője szerint, amit itt segítünk elkerülni. A következő gyakori, bukáshoz vezető ok, hogy a vállalkozások úgy akarnak eladni valamit, hogy nem tudják, annak van-e valódi piaca - vagyis van-e bárki, akinek szüksége van az adott termékre. Itt adunk tanácsot, hogy lehet ezt a csapdát elkerülni.
Most pedig tegyük fel, hogy mindkét előző csapdát sikeresen elkerültük. Van egy kiváló üzleti ötletünk, termékünk, van elég pénzünk az indulás finanszírozására és azt is tudjuk, kik lesznek azok a felhasználók, akik megvesznek a termékünkért. Ez már jól hangzik, de még mindig vannak csapdák.
Meglepően gyakran fordul elő, hogy egy vállalkozó azt mondja nekünk: a terméke világsiker lesz, mert mindenkinek szüksége van rá. Eltekintve attól, hogy a "mindenki" nevű célpiacra nem lehet marketinget célozni, van itt egy komoly kérdés. Ki fog érte fizetni? Mert sajnos nem elég, hogy két kézzel kapnak a termékünkön, cserébe képesnek és hajlandónak kell lenniük pénzt is adni. Gondoljunk csak arra, hány idős embernek van szüksége gyógyszerekre. És ki fizeti a gyógyszergyáraknak az ellenértéket? Nem Mari néni és nem Pista bácsi, hanem az összes adófizető pénzéből az OEP. Azaz nem elég a végfelhasználót meggyőzni, hogy neki ez a termék kell, hanem meg kell találni azt is, aki fizetni fog.
Minden termék és szolgáltatás egy értéklánc része. Gondoljuk végig: kinek és hogyan teremt értéket az üzletünk? Hol helyezkedik el ez a személy vagy szervezet abban a láncban, aminek a mentén a pénz vándorol? Egy magániskola a gyereknek teremt értéket, de a szülő fogja megfizetni, mert a gyerek vagy nem meggyőzhető erről vagy nem elég fizetőképes. Egy szelet csoki értékéről viszont meg lehet győzni a gyereket, és korosztályfüggően lesz fizetőképes, azaz lehet, hogy belefér a zsebpénzébe egy kis haminyami. Annak felismerése, kinek a zsebében van az a pénz, ami az én zsebembe fog átkerülni, a sikeres üzleti modell kulcsa.
A pénz természetét jól kell ismernünk a saját piacunkon - esetünkben hogyan vándorol szívesen? Nagyobb összegben egyszerre (pl. egy éves szolgáltatási előfizetés) vagy kis összegekben (részletfizetés, upselling-lehetőségek stb.)? Egyszer (egy termék megvásárlása) vagy rendszeresen (ismétlődő szolgáltatások)? Előre (utazás lefoglalása) vagy utólag (éttermi vacsora)?
Ha mindezt tudjuk, akkor már van esélyünk, hogy a pénz valóban hozzánk vándoroljon. Rajzolgassunk, gondolkozzunk és kérdezzünk tanácsadókat, mert ez a része nem egyszerű.
De a bukásra még mindig van esély. Hogy hogyan? Folytatjuk.
Hűvös Ágnes business coach Megoldás.Most