Hogyan teszteljünk vásárlói élményt?

Webhsop, vagy bármilyen más digitális szolgáltatás indításakor az egyik legfontosabb feladat a felhasználói élmény megtervezése. A Kosárérték.hu cikkében több tippet is ír arról, hogyan érdemes tesztelni egy webáruház fogyasztói élményét.

A legelső és legfontosabb szabály, hogy mindig teszteljünk – írja a Kosárérték. Akkor is, ha még csak az elképzelés született meg, mert a fejlesztési folyamatban minél előbb derül ki egy funkcióról, hogy felesleges, annál több pénzt spórolunk meg vele. Tesztelni a tervezéskor, fejlesztés közben és utána is megéri.

Ezért követ téged a hirdetés
Hogyan működik a fogyasztó agya? Hogyan lehet vásárlásra ösztönözni? Milyen szokások figyelhetők meg a vásárlók körében? A téma szakértői a legfrissebb trendeket ismertették a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.
Érdemes figyelembe venni, hogy nem a tesztelőt, hanem a webáruházunkat teszteljük, ha a tesztalany bármilyen problémába ütközik, az a rendszer hibája, nem az övé. Emiatt az ún. felhasználói teszt során tulajdonképpen örülni kell, ha hibákra derül fény. Gyakran előfordul, hogy a tesztelő valamilyen ajándékot kap a tesztelésért, ezért – és udvariasságból – akaratlanul is használhatónak, szépnek fogja mondani a webáruházat, még akkor is, ha nem teljesen gondolja így, ezért érdemes hangsúlyozni, miért fontos a kendőzetlen őszinteség a tesztelés során.

A Kosárérték szerzője javasolja, hogy a tesztelőt nagyrészt érdemes magára hagyni, nem kell végigvezetni a folyamatokon, hiszen a felhasználó mögött sem fog ott állni egy segítő.

Ki teszteljen?

A tesztalanyok kiválasztása során érdemes kétféle embert is felkérni: visszatérő vásárlókat, akik gyakran használják az oldalt és könnyen kiismerik magukat rajta, és olyan tesztelőre is szükség van, aki még soha nem találkozott a felülettel. Értelemszerűen mindkét csoport tud hasznos, mégis eltérő igényekkel előállni, amik akár szöges ellentétben is lehetnek a webáruház tulajdonos kezdeti elgondolásaival. Ilyenkor hasznos, ha van a tulajdonos vagy a fejlesztő cég oldalán egy elfogulatlan személy, pl.: product owner, menedzser, aki helyén kezeli és megfelelően megszűri a különböző helyről érkező igényeket annak érdekében, hogy a végén egy egységes, felhasználóbarát termék jöjjön létre.

Hogyan teszteljünk?

A felhasználói teszteket egyszerűen, viszonylag kevés erőforrásból meg lehet valósítani, csak pár szabályt kell betartani.

Amire szükség van:

  • egy szoftver, pl.: egy új webáruház prototípusa,
  • egy vagy több tesztalany,
  • egy konkrét, megoldandó tesztfeladat,
  • egy moderátor, aki végigvezeti a tesztet,
  • esetleg egy megfigyelő, aki jegyzetel és figyeli a tesztelő reakcióit.
Az interneten rengeteg ingyenes, tesztelést segítő eszköz áll rendelkezésünkre, amiket bátran ki lehet próbálni, nemcsak a vásárlói, hanem az ügyfél tesztelések során is. Így a személyes tesztelést ki lehet váltani online eszközökkel. Például a Skype, Hangouts segítségével, a képernyőmegosztással könnyedén átugorhatjuk a távolságot, ha külföldi piacra szánjuk termékünket.

A webáruház ötletének megszületésekor – sok egyéb mellett – érdemes a célközönséget is definiálni. A legelső teszt előtt érdemes megszemélyesíteni magunkban a főbb célcsoportokat és az interjúkérdéseket rájuk szabni. Ez segíti a vásárló fejével való gondolkodásban.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo