A legelső és legfontosabb szabály, hogy mindig teszteljünk – írja a Kosárérték. Akkor is, ha még csak az elképzelés született meg, mert a fejlesztési folyamatban minél előbb derül ki egy funkcióról, hogy felesleges, annál több pénzt spórolunk meg vele. Tesztelni a tervezéskor, fejlesztés közben és utána is megéri.
A Kosárérték szerzője javasolja, hogy a tesztelőt nagyrészt érdemes magára hagyni, nem kell végigvezetni a folyamatokon, hiszen a felhasználó mögött sem fog ott állni egy segítő.
Ki teszteljen?
A tesztalanyok kiválasztása során érdemes kétféle embert is felkérni: visszatérő vásárlókat, akik gyakran használják az oldalt és könnyen kiismerik magukat rajta, és olyan tesztelőre is szükség van, aki még soha nem találkozott a felülettel. Értelemszerűen mindkét csoport tud hasznos, mégis eltérő igényekkel előállni, amik akár szöges ellentétben is lehetnek a webáruház tulajdonos kezdeti elgondolásaival. Ilyenkor hasznos, ha van a tulajdonos vagy a fejlesztő cég oldalán egy elfogulatlan személy, pl.: product owner, menedzser, aki helyén kezeli és megfelelően megszűri a különböző helyről érkező igényeket annak érdekében, hogy a végén egy egységes, felhasználóbarát termék jöjjön létre.
Hogyan teszteljünk?
A felhasználói teszteket egyszerűen, viszonylag kevés erőforrásból meg lehet valósítani, csak pár szabályt kell betartani.
Amire szükség van:
- egy szoftver, pl.: egy új webáruház prototípusa,
- egy vagy több tesztalany,
- egy konkrét, megoldandó tesztfeladat,
- egy moderátor, aki végigvezeti a tesztet,
- esetleg egy megfigyelő, aki jegyzetel és figyeli a tesztelő reakcióit.
A webáruház ötletének megszületésekor – sok egyéb mellett – érdemes a célközönséget is definiálni. A legelső teszt előtt érdemes megszemélyesíteni magunkban a főbb célcsoportokat és az interjúkérdéseket rájuk szabni. Ez segíti a vásárló fejével való gondolkodásban.