Ezért követ téged a hirdetés

2018. május 12. szombat - 07:30 / Kriston László
  •    

Hogyan működik a fogyasztó agya? Hogyan lehet vásárlásra ösztönözni? Milyen szokások figyelhetők meg a vásárlók körében? A téma szakértői a legfrissebb trendeket ismertették a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.

“Általában az e-kereskedelem mindannyiunkból kihozza a fillérbaszó énünket. A termékhez vagyok hűséges, nem a webshophoz”, mondta Boroznaki Gergő, a Crane ügyfélkapcsolati igazgatója.

Vásárlótípusok

  • A hazai online vásárlók 8 százaléka kezdő. (Csökken az ebből a csoportból kihozható bevétel.)
  • Csak 14 százalék az alkalmi vásárló.

“Rájuk nem lehet marketingeszközökkel hatni, jellemzően ajándékokat vásárolnak”, mondta Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője. Évente 2-3 alkalommal vásárolnak.

  • 38 százalék rutinos fogyasztó. Biztonsági játékosok. Nem igazán csábíthatók el máshova.
  • 6 százalék akcióvadász. A legkevésbé lojális típus, a kiszállítás sebessége is döntő nála. Több közöttük a nő, mint a férfi.
  • 29 százalék utánajáró. Összehasonlítják a különböző webshopok árait ugyanarra a termékre. Lassú döntési folyamat jellemző rájuk. Főleg férfiakból áll ez a csoport.
  • 5 kalandozó. Beszélnek nyelveket, legtöbbször külföldről rendelnek.

Vásárlói kommentek böngészése

A Facebookon 4,5 magyar felhasználó van jelen, így ma már nagyon könnyű rákeresni egy-egy márka vagy webáruház FB-oldalára, ahol hamar kiderül a kommentekből, ha a vásárlók elégedetlenek. Egyébként “India után nálunk van a legtöbb Facebook-felhasználó a lakosság létszámához mérten”, , mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank KKV-Marketing igazgatója.

Egy látogatás azonban nem elég a céges honlapokon, vagy a webshopokban, nem jellemző ránk az impulzusvásárlás az online térben. “A magyar e-vásárló átlagosan az első látogatás után 8 nappal vesz valamit a webáruházban” –  állítja Kocsis Márk, az MTT Média üzletágvezetője.

online vásárlás illusztráció

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Megjegyezhető márkanév

Nem érdemes egy termék árából kreálni a webshopunk nevét. Mert vannak-lesznek belőle hasonlók. A márkanév legyen egyedi, mégis jól megjegyezhető” tanácsolta Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője, aki szerint a keresőoptimalizáció során sok veszteséget szenvedtek el már vállalkozások azzal, hogy a termékkategóriából képeztek webshopnevet. A generikus név úgy fog működni, mint egy fék.Nem lesz megkülönböztethető az áruház a konkurenciától, s így nem lesz képes növelni a forgalmát. “Hosszú távon fontos a márkanév. Ha polisztirolt és húsgolyót lehet márkázni, akkor mindent lehet márkázni.

A nőknél az erő

  • Egy magyar vásárló évente átlagosan 11,2 darab terméket vesz online.

“A férfi-nő arány a hazai piacon nagyjából 50-50 százalékos” – mondta Madar Norbert. A 2000-es évek közepén még a férfiak vitték a prímet, a 2010-es évekre viszont már a nők váltak az élvásárlókká.

  • A Tescónál 32-68 a férfiak és nők aránya az online vásárlók körében, az Emagnál 46-54, a Mall.hu-nál 47-53. Az eMagnál a törzsközönség a negyvenes vidéki nők, ők árérzényekek, az elektronikai készülékekben is inkább a középkategóriást választják.
Keresőmarketing-trendek: merre tart a Google különböző eszközökön?
A keresőmarketing folyamatosan változik. Ma már nagyon sok stratégia nem működik, ami néhány éve még sikereket hozott. Ez elsősorban a Google fejlődéséből következik. A Google pedig a mi igényeinket elégíti ki. Hogy változtak meg a keresési szokásaink az elmúlt 3 évben? Minorics Dávid online marketing szakértő segítségével elemezzük a legfrissebb trendeket.

Követ engem a hirdetés

Biztos Te is érzékelted kismilliószor, hogy miután rákerestél egy termékre, szörfölés közben más oldalakon is idevágó hirdetéseket rakott ki a Google. “Használj teljes automatizációt, dinamikus remarketinget, s a termék elkezd követni téged”, mondta Kocsis Márk, s valóban, a mai (online) világban ez már teljesen megszokott. Kocsis szerint 1-5 százalékos az ilyen követős hirdetések konverziós aránya. “Nálunk van olyan hirdetés, amihez 3 éve nem nyúltunk hozzá és még mindig bevételt hoz. Nincs ennél szebb érzés, nem kell hozzányúlni, és termeli a pénzt.” A legnagyobb kampány havi egymilliót hozott, a legkisebb néhány tízezret. Vannak olyan hirdetések, amelyet szinkronizálnak a raktárkészletekkel. Ezt is az automatizáció, az algoritmusok megfelelő használata teszi lehetővé.

Így fogunk vásárolni holnap

Van olyan ország, ahol az Auchan már kombinálja az online kereskedelmet a fizikai boltjaival. A neten vagy mobilról megrendelt árut kis konténeráruházakban lehet felvenni. “Az üzlet teljesen automatizált, az ajtó is QR-kóddal nyílik, amit az okostelefon képernyőjéről szkennel be a gép. A termékeket is kódok alapján lehet vásárolni, a fizetés mobilról megy” –  ismertette a legújabb példákat Schmidt Zoltán, a Kosárérték e-kereskedelmi magazin szerkesztője. A hírek szerint a Media Markt is hamarosan megnyit Ausztriában egy ilyesfajta automatizált pilotshopot.

A helymeghatározó -geolokációs- appok szintén segítik majd a kereskedelmet. Ahogy egy áruház közelébe érünk, a navigációs applikáción (pl. a Waze-en) felugrik az okostelefonunk képernyőjén egy hirdetés az aktuális, hétvégi akciókról, vagy hogy milyen kupont lehet éppen beváltani. Egy hazai szőnyegáruház képes volt növelni a forgalmát ezzel a módszerrel.

Újabb távlatokat jelent a kiterjesztett valóság (augmented reality). Nem feltétlenül kell ehhez valamilyen okosszemüveg tulajdonosának lenni. Az Ikea már okostelefonokon is lehetővé teszi, hogy a szobánk üres sarkára tartsuk a telefont, s a kameráján keresztül megjelenő képre az Ikea alkalmazása ráhelyezi a kiválasztott bútordarabot, hogy vizuálisan is megyőződhessünk róla, az jól mutatna-e az otthonunkban. Ez a szolgáltatás Magyarországon még nem, de Amerikában már elérhető. Hasonló alapelven lehet egyes márkáknál már “távfelpróbálni” ruhákat, miután megadjuk a méreteinket, s az online/digitális próbababa a mi alkatunkat veszi fel, a kiválasztott öltözékkel egyetemben. A Zara már bevezette az online vásárlásnak ezt az előfázisát.

Ugyanakkor Schmidt úgy véli, “nem lesz olyan, hogy virtuális ügyfélélmény”. Valahol mindig létezik majd ez egy offline fázisa a vásárlásnak a fogyasztó szempontjából, legyen az a termékkézbesítés vagy éppen a reklamáció.

Közösségi média tippek helyi vállalkozásoknak
Bár már minden vállalkozó hallott arról, hogy valamit kezdeni kellene a közösségi médiában rejlő marketing lehetőségekkel, sok kisebb, helyi vállalkozás megretten, hogy nincs elég tartalma, vagy elegendő büdzséje arra, hogy eredményeket érjen el. Tévedés! A közösségi oldalak kifejezetten sokat hozhatnak a helyi vállalkozásoknak.
Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor