Ez a sikeres eladás alapja

Egy cégben komoly szerepe van az értékesítőknek, az ő eredményességükön múlik a bevétel nagysága. Ahhoz viszont, hogy ők hatékonyan végezhessék munkájukat és szervezzék munkaidejüket, megfelelő feltételek szükségesek. Mitől lesz eredményes az értékesítés?

Gondolja végig, mi történik egy átlagos héten az irodában. Az egyik kolléga felír egy adatot/elérhetőséget, és leteszi az asztalára, ahol jó eséllyel néhány hónap múlva már képtelenség lesz megtalálni. Több értékesítő van, de nincs köztük valódi együttműködés – az egyikük jegyzetel, a másik lehet, hogy elolvassa, de ő nem jegyzetel, így senki sem tudja, pontosan mi történik.

Nemcsak a napi munkában lehetnek nehézségek, hanem bizonyos élethelyzetekben sem mindegy, hogyan halad az értékesítés. Biztos hallott már példát arra, hogy a cég vezető értékesítője, akinek a fejében rengeteg információ van, és kitűnően ismeri az ügyfeleket, hirtelen távozik a cégtől és magával viszi a megszerzett információt, vagy egy erősen hiányos, és szerkesztett Excel táblázatot hagy maga után. Ilyen esetben a cégvezetőnek hamar kell cselekednie, ha nem szeretné, hogy ügyfelei átpártoljanak a konkurenciához.

Kép:MiniCRM

Rendszerben az erő!

Ugyan kihívást jelent, de amíg valaki egyedül, esetleg 1-2 munkatárssal együtt vezeti a cégét, még képes lehet mindent kézben tartani. Ha viszont már több százra nő az ügyfelek száma, és az alkalmazottak száma is emelkedik, az ügyfelek minőségi kiszolgálásához elengedhetetlen valamilyen rendszer, amely segíti a munkatársakat a napi munkavégzésben. Az ennél is nagyobb cégek pedig aligha tudnának sikeresen működni olyan szoftver nélkül, amellyel szervezhetik a munkát.

A fent említett helyzetek elkerüléséhez érdemes időben bevezetni egy megfelelő CRM rendszert, amely az összes felvitt információt valós időben teszi elérhetővé az érintett munkatársak számára és priorizálja a teendőket.

Ha a munkatársak a rendszerben dolgoznak, az ő munkájuk is hatékonyabb lesz, és a cégvezetőt, valamint értékesítési vezetőt sem éri akkora stressz, ha valaki hirtelen távozik a cégtől, hiszen minden adat megvan a rendszerben. Hogy ne ússzanak el az értékesítők az igazán fontos feladataikkal, érdemes az ismétlődő teendőket automatizálni, a gyakran használt leveleket pedig sablonokkal kiváltani.

Sose gondolná, min múlik az eladás
Van élet az online világon túl is! A személyes értékesítés szerepe még mindig nem elhanyagolható. Ha figyelünk néhány finomságra, nagyságrendekkel is hatékonyabbá tehető.
Hogyan osszuk el a feladatok az értékesítők között?

Ha már 8-10 értékesítő dolgozik egy cégben, biztosan felmerül a kérdés. Ehhez tisztában kell lenni mindegyikük kvalitásával, és persze azzal, milyen típusú érdeklődőink vannak. Az utóbbi meghatározásához először tisztázni kell azt, hogy melyik az a csoport, akinek megfelel termékünk és szüksége is van rá, valamint hajlandó megfizetni azt. A célcsoporton kívül még két csoport van: a nem célcsoport és a VIP érdeklődők. (A csoportosításról, ami nagyban növelheti a hatékonyságot, itt olvashat bővebben.)

Első lépésben, gondolja át, hogy eddig kik vásároltak Öntől. Mi volt a jellemző azokra, akiknek megérte eladni, és mi volt azokra, akik a legproblémásabb vevők voltak? A jellemzésükről érdemes egy dokumentumot készíteni (max. 1db A4-es oldal), amelyet minden kollégával meg lehet osztani.

Ha meghatároztuk a csoportokat, már könnyebb lesz az értékesítők idejét is jobban szervezni és figyelmüket arra irányítani, aki igazán fontos. Miért foglalkozna egy kezdő értékesítő az igazán nagy és fontos ügyfelekkel, a veterán, tapasztalt értékesítő pedig miért pazarolná idejét a kis ügyfelekre? A megfelelő elosztással nemcsak időt lehet spórolni, hanem a hatékonyságot is nagyban lehet növelni. A CRM pedig úgy segíti ebben a felhasználókat, hogy a teendőket, az érdeklődők fontossága szerint priorizálja.

Ezután következik csak az, hogy felépítsünk egy hatékony értékesítési folyamatot.

Legyen hatékony az ügyfélkezelés

Sokféleképpen lehet javítani egy cég eredményességén – fektethet bele több pénzt, vehet fel több embert. A legegyszerűbb és kifizetődőbb lépés a változás felé viszont az, ha rendszerezzük munkafolyamatainkat, a cégen belüli és az ügyfelek felé irányuló kommunikáción javítunk, és a megfelelő érdeklődőkre összpontosítunk.

CRM-ben beállított automatizmusokkal vezérelt kommunikációval pedig egységes ügyfélélményt tud nyújtani (ezzel pedig érdemes foglalkozni, mert a vevők akár 10%-kal többet is hajlandóak fizetni a jó ügyfélélményért), hogy pozitív kép alakuljon ki a cégről. Nem kell kutakodnia az információk után, mivel minden megtalálható egy rendszerben, ami az ügyfelekkel kapcsolatban fontos lehet. Az ismétlődő feladatok visszaszorításával pedig mindenki arra koncentrálhat, amely a legfontosabb: az ügyfelekre.

Leskó Norbert vezérigazgató, MiniCRM Zrt. www.minicrm.hu

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo