Lájkolnak?

A közösségi oldalak mára az üzleti életnek is megkerülhetetlen részévé váltak, ezek jelentik egy-egy cég privát arcát. Ez valójában jó hír, még ha elsőre riasztónak tűnik is. A jó közösségi oldalas jelenlét ugyanis a leginkább költséghatékony PR-lehetőség, így kár is lenne kihagyni. Megmutatjuk, hogyan kell jól játszani ezekkel a kártyákkal.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP/Fényes Gábor

A közösségi média egy hibrid - magyarázza Juhász Lilla, az Avantgarde Digital közösségimédia-szakértője -, egyszerre marketing, PR, sales, HR, informatika, kutatás-fejlesztés és ügyfélkapcsolat. Hat a belső és a külső kommunikációra egyaránt, mégis, a legtöbb vállalatnál a közösségi médiát csak e területek egyikéhez kötik. Pedig a siker kulcsa az integrált működés, a kommunikáció átfogó stratégián alapuló kialakítása, aminek része a közösségimédia-platformokon való kommunikáció is. Ezekből pedig napról napra több van. Még megjegyezni is sok a Facebook, Twitter, Iwiw, Foursquare, Pinterest és ehhez hasonló neveket. De egy kis- és középvállalkozás megjelenéséhez a „webkettőn" nem is biztos, hogy meg kell.

Az első lépések

A közösségi média csatornái országspecifikusak. Hiába van például a Twitternek világszerte 300 milliónál több aktív felhasználója, Magyarországon alig több mint 70 ezren vannak. A világ összes közösségioldal-felhasználójának 64 százaléka a Facebookon található, csak Magyarországon 3,7 millió regisztráció él. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden második internetező hazánkban Facebook-tag is, ráadásul 71 százalékuk naponta többször is felmegy az oldalra. Ezért, ha itt hatékony kommunikációba kezd egy cég, az első lépésként már elégedett lehet a közösségi médiás jelenlétével. Természetesen, aki mélyebben szeretné beleásni magát a témába, megtalálhatja a saját vállalkozásához, profiljához leginkább illeszkedő, legeredményesebben használható csatornákat, de ez már a következő lépés.

Mennyit költsünk?
A Facebook-megjelenés költségét az éves árbevétel alapján érdemes meghatározni. A lényeg, hogy ne ad hoc módon, hanem tervezetten vágjunk bele. Ha egy átlagos kkv éves marketingköltésének – beleértve ebbe a névjegynyomtatástól a cég logójával ellátott levélpapírig és a vásárokon való megjelenésig mindent – körülbelül 15-20 százalékát az imídzsépítésre és PR-tevékenységre fordítja, akkor keresve sem találhatna jobb helyet a pénznek a közösségi oldalakon való megjelenésnél. Ezek jelentik ugyanis manapság a legköltséghatékonyabb PR-platformot. Minimális anyagi ráfordítással építhető ki egy, a márkához, céghez kötődő közösség, amire egy kisebb vállalkozásnak más felületen nem nagyon van lehetősége. A válság hatására egyébként is jelentősen felértékelődött az adatbázis marketingszerepe – vagyis a meglévő ügyfeleknek szóló kommunikáció és a kapcsolati marketing –, emellett az általánosan csökkenő marketingköltés hatására a reklámzaj is lecsökkent. A kisebb zajban pedig könnyebb láthatóvá válni – ad helyzetképet a szakember. A jó közösségi oldalas megjelenésnek köszönhetően a cég saját honlapjának látogatottsága is növekszik. Ha pedig esetleg saját honlapra sincs kapacitás (a magyar vállalkozások 55 százaléka ilyen), akkor a közösségimédia-jelenlét sokkal olcsóbb csatornát jelent a cég közönségéhöz. Ugyanakkor hangsúlyozni, kell: itt PR-tevékenységre van lehetőség, vagyis senki ne számítson a Facebook-megjelenéssel közvetlenül összefüggő, kimutatható forgalomnövekedésre – egyelőre.

Tehát, ha a cég úgy döntött, hogy megjelenik a Facebookon, először is létre kell hoznia a profilt, vagyis a vállalkozás magánarcát - magyarázza Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezetője. Fontos, hogy „businessoldalt" hozzon létre, amelynek működése eltér a közösségi oldal privát profiljaitól, itt ugyanis nem ő jelöli be ismerőseit, hanem a rajongók csatlakoznak hozzá.

A közösségi oldalak nyelve a tegezés, ezért bárhogy is kommunikál általában a cég a vele kapcsolatba kerülőkkel, a Facebookon tegeződni kell, hiszen itt mindenki magánemberként van jelen. A hangulat azért is közvetlenebb, mert az oldalon fent lévők között eleve adott bizonyos kapocs: egyrészt az, hogy mindannyian a közösség tagjai, másrészt a közös érdeklődés, amit az garantál, hogy felkeresték az adott cég Facebook-oldalát.

Megkülönböztetésre alkalmas

A sikeres jelenléthez megkülönböztetésre alkalmas profilt kell formálni, amiben szerepe van a grafikai megjelenésnek éppúgy, mint a csak a cégre jellemző kommunikációnak. Az üdvözlőoldal különösen fontos, hiszen ez teszi a látogatóra az első benyomást. Hinora Bálint szerint érdemes itt látványos és figyelemfelkeltő tartalmakkal megjelenni, amelyek lehetőleg ne csak a cég saját termékéről szóljanak. A Facebook lehetőséget ad (nyílt forráskódú rendszer segítségével) bármilyen egyedi megjelenésű üdvözlőoldal létrehozására. Ehhez érdemes szakember segítségét kérni. Átlagosan 150-200 ezer forintos egyszeri díjért kialakítják a cégre szabott oldalt, fejlesztenek néhány egyedi alkalmazást, segítenek létrehozni a tematikus posztolás stratégiáját.

Linkeld magad!
Létezik már kifejezetten profik számára létrehozott közösségi oldal is. A „LinkedIn”-t eredetileg szakmai kapcsolatépítésre tervezték, de mára egyértelmű – és a pletykák szerint ezt az alapítók is kezdettől fogva tudták –, hogy az adatbázis toborzásra is kiválóan alkalmas. De a közhiedelemmel ellentétben a LinkedIn nem álláskereső hálózat, hanem olyan kapcsolati háló, amely csak és kizárólag üzleti kapcsolatépítésre van kitalálva. Alkalmas régi és új munkatársakkal, azonos érdeklődésű, azonos szakmában dolgozó emberekkel való kapcsolattartásra. De nemcsak magánemberek vannak ezen a hálón, több mint 2000 cég is regisztrált. Magyarországon még épp csak kezd feljönni a csillaga, a Social Times legfrissebb adatai szerint 202 801 aktív hazai felhasználója van.

A Facebook-megjelenéssel kapcsolatos legnagyobb visszatartó erő sokszor az idő hiánya és a technikai nehézségektől való félelem. Erre a megoldás egy fogékony munkatárs kiválasztása a cégen belül, aki kézben tartja a működést - mondja Juhász Lilla. De a kezdeti nehézségek áthidalása érdekében akár egy gyors tréningen is részt lehet venni, ahol megismerhetők a legfontosabb alapok. Hinora szerint a saját Facebook-közösség kialakítását az oldalt létrehozók - a cégvezető, a munkatársak - ismerőseivel érdemes elkezdeni. Ha már valamennyi ismerősüknek ajánlották az oldalt, létrehozható olyan alkalmazás, amelynek segítségével ismerőseik ajánlhatják azt tovább.

További lehetőség a hirdetési kampány a Facebookon. Ez esetben havi 10-15 ezer forintért pontos szűrési feltételek állíthatók be, hogy az oldal hirdetését milyen felhasználók lássák. A célcsoport adatlapjának jobb oldali oszlopában megjelenő reklámokért ráadásul csak akkor kell fizetni, ha a felhasználó rájuk kattint (pay per click - vagyis ppc). Ekkor lesz szerepe a már leírt vonzó üdvözlőoldalnak, hiszen az érdeklődőt ott is kell tartani a cég profiloldalán, és elérni, hogy megnyomja a bűvös „Like!/Tetszik!" gombot.

A lényeg az aktivitás

A Facebook-közösség, vagyis nem egyszeri látogatók vonzása, hanem kötődő, visszatérő tagok megnyerése a cél. Tehát nem a szám a lényeg - bár sokan büszkélkednek a sok tízezres rajongótáborukkal -, hanem a tagok aktivitása és relevanciája. Jobban lehet járni négyszáz aktív szakemberrel, mint ötezer „jöttmenttel", akik esetleg egy-egy akció miatt csatlakoztak az oldalhoz. Ezért elsősorban a rendszeres párbeszéd kialakítására kell koncentrálni, és ha ez megvan, arra érdemes adott esetben marketingkampányokat építeni. Ha a rajongók átlagosan kiteszik a cég vásárlóközönségének 30 százalékát, az már jónak mondható. A Facebook-oldal sikerességét legjobban a „talking about"-index mutatja, vagyis a tagok száma alatt látható, az oldalon lezajló interakciókat mutató szám. Ezzel mérhető, hogy a látogatók mennyire aktívan reagáltak a megjelenő tartalomra, mennyien „lájkolták", szóltak hozzá, vagy éppen osztották meg a céges bejegyzéseket.

Néhány jó tipp
■ „Légy valódi, megbízható, hiteles. Talán nem ismerjük az ügyfelünket, de lehet, hogy a saját köreiben nagy befolyással bír, és továbbviszi a híredet, így újabb ügyfelekkel bővül a cég.” (Tim Mahlma, a Klout vezető bevételi ügyvezetője)
■ „Játssz rá a természetes szokásokra – az emberek szeretnek dicsekedni. Meg kell értened a közönséged, és sokkal jobb kedvvel osztanak majd meg valamit, ami a természetes szokásaikon alapul.” (Allyson Hugley, a Weber Shandwick elemzési alelnöke)
■ „Nemcsak a hirdetés fontos a számunkra, hanem az is, hogy megosszanak a rajongóink. Most, miután jegyet vásárol nálunk valaki, már megoszthatja, hogy hol fog ülni az előadáson. A barátai pedig feljönnek az esemény oldalára, és látják, hova szól a jegye, és kedvet kapnak a vásárláshoz.” (Kip Levin, a Ticketmaster e-kereskedelmi alelnöke)
Forrás: Social Times

Nagyon fontos tehát maga a tartalom. Bár a rendszeresség különösen fontos a közösségimédia-megjelenés esetében - hiszen nem szabad, hogy a rajongók elhanyagolva érezzék magukat -, ez nem biztos, hogy számtalan saját anyag létrehozását kell jelentse. Jó hír, hogy érdemes elkerülni a túl sok posztot - azaz új bejegyzést -, vagyis a rajongók oldalának „teleszemetelését", hiszen bármilyen kiváló is a kínált termék vagy szolgáltatás, nem valószínű, hogy napi tíz alkalommal szívesen hallanának róla ebben az alapvetően privát szférában. A szakemberek átlagosan heti két-három posztot javasolnak, melyek közül kettő-három közérdekű, egy pedig marketingjellegű lehet. A pontos számról persze megoszlanak a vélemények. Bognár Ákos, az Image Factory kreatív igazgatója szerint átlagosan minden ötödik bejegyzés lehet önreklám úgy, hogy azt még ne érezzék túlzásnak a felhasználók.

A szakember úgy vélekedik, az ideális Facebook-tartalom tudnivalókat közöl a cégről, tartalmaz hasznos információkat, ügyfélszolgálati híreket és lehetőség szerint a cég profiljához illeszkedő szórakoztató elemeket is. Nem minden esetben kell saját tartalmat előállítani, a vállalkozás külső forrásból származó cikkeket, híreket is kommentálhat és megoszthat a közösséggel - javasolja Juhász Lilla. Ez a szakértő szerep kialakításához is hozzájárulhat. Hinora Bálint szerint akár tematikus napokat, heteket is lehet tartani, de bármi felkerülhet, ami elmond valamit a cégről, tükrözi az ott dolgozók ízlését, vagyis jobban megismerhetővé teszi a rajongók számára. És soha ne feledkezzen meg arról, hogy rendszeresen kifejezze háláját a hozzá csatlakozó aktív felhasználóknak! A rajongók véleményét a termékkel, szolgáltatással kapcsolatban is érdemes kikérni, az esetleges negatív véleményekért cserébe a későbbi fejlesztéshez kaphat a vállalat nagyon fontos információkat.

Ki lehet választani akár egyetlen napot is, amikor 2-3 bejegyzést tesz a cég, ez esetben viszont különösen fontos a rendszeresség. Szoktassa hozzá a rajongókat, hogy melyik a „az ő" napja és időpontja. Ha kevesebb friss tartalommal jelentkezünk, különösen fontos, hogy az elég kreatív és mozgósító legyen ahhoz, hogy megfelelően magas interakciószámot (szakszóval affinitási mutatót) produkáljon, vagyis sokan lájkolják, szóljanak hozzá, vagy osszák meg. Zsinórmértékként azt kell szem előtt tartani, hogy minden poszt rossz, amire nem érkezik reakció.

Még vonzóbbá tenni

Bár a kis- és középvállalkozások közösségi médiabeli jelenlétében a posztok játsszák a döntő szerepet - hiszen ezek nem kerülnek pluszpénzbe -, azért egyéb lehetőségek is rendelkezésre állnak. A különböző marketingkampányok, akciók mellett egyedi alkalmazásokkal lehet vonzóbbá tenni az oldalt, és aktivizálni a rajongókat. A lehetőségek száma végtelen, a saját videocsatornától az egyedi galériáig, a kvízjátéktól a memóriagyakorlatig bármi beépíthető a céges Facebook-oldalba. Az egyedi alkalmazások fejlesztése azonban nem olcsó mulattság. A kisebb cégek számára elérhető megoldás lehet a „dobozos" termékek választása. Így 10-30 ezer forintért olyan, előre elkészített alkalmazásalapokhoz lehet jutni, amelyek személyre szabásával egyedi, színes tartalmat állíthat elő a cég. A késztermékek között van, ami az oldal egyedi megjelenésének létrehozásában segít, mások annak menedzselhetőségét javítják - például egyedi rovatok, „fülek" létrehozásával -, megint mások pedig szórakoztató vagy kampánylehetőségeket kínálnak.

Ha a cég nem biztos benne, hogy milyen exkluzív tartalmakat érdemes előállítania, nézzen szét a piacon, akár a nagyobb, külföldi márkáktól is lehet használható ötletekre szert tenni. A forrásként használt külső tartalmak - blogok, más oldalak - figyelésére is van segítség. Az úgynevezett hírolvasók - például a Google Reader vagy a Netvibes - a választott lapok friss tartalmait gyűjtik össze egy kereshető felületre, így anélkül szállítható friss tartalom a Facebook-oldal rajongóinak, hogy előzetesen órákat kellene a net böngészésével tölteni.

Minden cég kidolgozhat számára megfelelő közösségimédia-stratégiát, figyelembe véve az anyagi és humánerőforrás-kereteket. Belevágnia viszont csak annak érdemes, akinek tényleg van mondanivalója a felépített közösség számára, és nem sajnál folyamatosan energiát fektetni annak fenntartásába. Abbahagyni a közösségi oldalon való jelenlétet ugyanis nem lehet. Nem kell megijedni attól sem, hogy a Facebook az esetleges kritikai megjegyzéseknek is teret ad, hiszen nem csak mi döntjük el, hogy mit mondjanak rólunk. A közösségi oldal lényege, hogy a rajongók közvetlenül kommunikálhatnak a céggel, amibe természetesen a kritika is belefér. A rajongók kérdései és kritikái remek lehetőséget jelentenek a fejlődésre, ezért el kell felejteni a cenzúrát! Ehelyett ki kell kérdezni az elégedetlenkedőt, jogos kritika esetén pedig bocsánatot kérni (!), és kiküszöbölni a hibát. Mindez hosszabb távon még segíthet is a cég iránti elkötelezettség növelésében.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo