Túl a mélyponton: optimisták lettek a cégek

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli, s szintje továbbra is a Covid-járvány kirobbanásakor tapasztalt pánikra jellemző alatt maradt. Az üzleti bizalmi index emelkedése ennél kissé érzékelhetőbb, szintje nagyjából a két évvel ezelőttinek felel meg. A cégek és az emberek is a decemberinél sokkal optimistábban látták a magyar nemzetgazdaság perspektíváját. Inflációs várakozásuk csökkent, a foglalkoztatási helyzet megítélése viszont rosszabb lett. 

Januárban az üzleti szférán belül az ipar kivételével minden ágazat kisebb-nagyobb mértékben optimistább lett. Az iparban a rendelésállomány és a készletszint megítélése romlott, az elmúlt időszaki termelésről és a termelési kilátásokról alkotott vélemény javult.  Kedvezőbbnek látták a cégek exportrendeléseiket is.

Ez már a harmadik hónap volt, hogy javult a mutató (Fotó: Depositphotos)
Ez már a harmadik hónap volt, hogy javult a mutató (Fotó: Depositphotos)

Az építőipari bizalmi index januárban 4 ponttal emelkedett, s ezzel négyhavi csúcsára került. A magas- és mélyépítők kilátásai egyaránt javultak. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség nem változott, a rendelésállományok értékelése érezhetően javult. Januárban a kereskedelmi bizalmi index is négyhavi csúcsára jutott.

Leginkább az eladási pozíció megítélése lett kedvezőbb, de a rendelések várható alakulását, s kissé a készletszínvonalat is jobbnak látták a válaszolók. A szolgáltatói bizalmi index januárban lényegében stagnált. Az általános üzletmenet megítélése nem változott, a forgalmi várakozások erősödtek, az előző havi fogalom és létszám megítélése romlott.

Januárban a foglalkoztatási hajlandóság összességében – ezen belül az iparban és a szolgáltató szektorban – csökkent, a kereskedelemben és az építőiparban kissé erősödött. Így továbbra is valamivel több a létszám csökkentését, mint bővítését tervező cég.

A termelés bővítését akadályozó tényezők közül az iparban ismét a munkaerőhiány van az első helyen, ez az építőiparban csak a második, a szolgáltató szektorban pedig a harmadik legfontosabb ok. A lakosság munkanélküliségtől való félelme némileg erősödött.

Az üzleti szféra áremelési törekvése januárban jelentősen lefékeződött, már csak a kereskedelemben készül a cégek nagyobb fele áremelésre. Kissé enyhült a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése januárban sokkal optimistább lett az előző hónapokban tapasztaltnál; különösen a cégek, de a lakosság körében is.

A GKI fogyasztói bizalmi index a május-októberi jelentős romlást követően az elmúlt negyedévben alig változott, januárban lényegében stagnált. A lakosság a saját várható pénzügyi helyzetét az előző hónaphoz képest enyhén rosszabbnak érezte, jövőbeli megtakarítási képességének megítélése viszont nem változott. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét romlónak, míg a következő egy évre vonatkozót javulónak érzékelték.

A GKI konjunktúraindex és összetevői, 2019-2023

Év

Hónap

Üzleti bizalmi index

Fogyasztói bizalmi index

GKI konjunktúraindex

2019.

I.

13,4

-5,9

8,4

II.

12,2

-1,7

8,6

III.

12,3

-2,2

8,6

IV.

5,8

-3,0

3,5

V.

8,3

-4,7

4,9

VI.

5,0

-2,7

3,0

VII.

4,6

-5,5

1,9

VIII.

6,1

2,1

5,0

IX.

0,3

4,7

1,5

X.

3,0

-2,4

1,6

XI.

9,1

-2,1

6,1

XII.

3,9

0,4

3,0

2020.

I.

1,5

-7,4

-0,8

II.

1,2

-6,2

-0,7

III.

-0,8

-8,3

-2,7

IV.

-33,5

-47,6

-37,2

V.

-27,8

-38,5

-30,6

VI.

-16,2

-36,2

-21,4

VII.

-13,4

-30,1

-17,7

VIII.

-14,7

-26,7

-17,9

IX.

-13,9

-26,6

-17,2

X.

-10,5

-31,8

-16,0

XI.

-16,6

-29,5

-20,0

XII.

-7,4

-34,5

-14,5

2021.

I.

-5,6

-27,8

-11,4

II.

-7,7

-31,4

-13,9

III.

-7,3

-27,3

-12,5

IV.

-5,4

-29,5

-11,7

V.

0,7

-21,3

-5,0

VI.

2,4

-8,7

-0,5

VII.

6,1

-15,3

0,5

VIII.

5,9

-15,3

0,4

IX.

5,3

-21,0

-1,6

X.

9,5

-10,2

4,4

XI.

10,0

-20,1

2,2

XII.

5,9

-17,2

-0,1

2022.

I.

6,9

-16,0

0,9

II.

4,8

-11,5

0,6

III.

1,1

-28,6

-6,6

IV.

1,3

-29,7

-6,8

V.

0,9

-36,9

-8,9

VI.

0,4

-44,2

-11,2

VII.

0,6

-46,5

-11,7

VIII.

-4,5

-53,2

-17,2

IX.

-3,9

-54,4

-17,0

X.

-11,1

-57,3

-23,1

XI.

-11,4

-55,7

-22,9

XII.

-8,2

-56,7

-20,8

2023.

I.

-7,8

-56,6

-20,5

 

 

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo