„A márka nem logó, nem dizájn vagy arculat, hanem értékrend és vízió. Add hozzá a cégedhez az arcod, és mindig legyél lelkes. Volt olyan szállodánk, amit kapitányruhában kezdtünk népszerűsíteni. És milyen jó érzés volt telt házzal indulni” – mesélte Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Kft. ügyvezetője.
Personal branding
„Élménytársadalomban élünk. Eseményeket várunk elsősorban egymástól. Te vagy az élmény. Vállalati brandekről meg termék brandjéről beszélünk, de szerintem van egy felé rendelt valami: Te vagy a márka” – mondta Tóth Tamás, a Personal Brand Insitute ügyvezető partnere.
- Médiakampány
- CSR (bár ez „megy ki a divatból”, véli Borbély)
- Események
- Szponzoráció
- Direkt marketing
- Blog
- Vlog
- Influencer, suttogó
- Áruházi promóció (POS, point of sales)
- Organikus elérés
- Mi tesz téged egyedivé?
- Mivel tűnsz ki a tömegből?
- Hogyan különbözteted meg magad másoktól?
„Az üzleti megbeszéléseken akarva-akaratlanul történeteket mondunk. Olyat meséljünk, aminek pozitív üzleti hatása lehet a munkánkra. Ezt hívom úgy, hogy nyereségvágyból elkövetett történetmesélés” – mondta Serényi János, az Értéktrend Kft. ügyvezetője.
Karizma és mosoly
„A karizma olyan, hogy odafigyelünk az emberre, de nem az arroganciája és a rámenőssége miatt. Itt már nemcsak a munkáról és a bizniszről van szó. Ha emberileg rendben vagy, azzal már félig megcsináltad a branded” – mondta Tóth, aki egy esetet is hozott ennek illusztrálására saját életéből.
Amikor egy új társasházba költözött, kihívta a biztosító ügynökét, hogy biztosítást kössön. Egy hölgy jelent meg a kertkapuban, felnézett, mosolygott, és Tóth tudta, hogy vele fog üzletet kötni. Pedig ennek ténye csak akkor derült ki, amikor becsöngetett. Mert a hölgy mosolygott, látszott rajta, hogy kezdeményező, és pozitív kisugárzású. „Mosolyogj!” – tanácsolta a konferencia közönségének Tóth.
„A személyes márkaépítés eredménye az, amit az emberek akkor mondanak rólad, amikor kimentél a szobából” –, vallja Jeff Bezos, az Amazon vezére.
Ne stresszelj, beszélj!
„Az emberek jobban félnek a nyilvános beszédtől, mint a haláltól és a pókoktól. A veszélyre adott reakció a stressz, vagyis a kortizol szétárad a testben. Ha valaki mélyebb hangszínnel és lassabb tempóval beszél, akkor szimpatikusabbnak tűnik az embereknek. Magunkat is meg tudjuk nyugtatni a hangunkkal” – magyarázta Bíró Nóra értékesítési tréner, DAS szerződött partner, a Master of Sales Training (MOST) szakértője.
Segít a fellépés előtti drukk, lámpaláz legyőzésében – sőt bármilyen stresszes szituációkban – bizonyos testhelyzetek felvétele. Ha „hatalmi pozíciókat felveszünk, akár a mosdóban, és két percig gyakoroljuk, az már hormonális változásokat indít be a testben” – tette hozzá Bíró.
A sok elektromos eszköz és platform nemcsak a cégek külső kommunikációját tette sokrétűvé, de a belsőt is. Nem ritkaság, hogy az értekezleten a fiatalabb munkatársak a telefonjukon chatelnek, és lereagálják a főnök szájából elhangzó dolgokat. Bepötyögik a chatbe mindazt, amit nem mernek a szemébe mondani. „Két beszélgetés folyik a szobában, az egyik nem tud a másikról. Nem érdemes megharagudni miatta” – tanácsolta Szvetelszky Zsuzsa pletykakutató az Ispiro Consulting Kft.-től.
A kommunikációnak egyébként 60 százaléka pletyka. Volt olyan cég, ahol bevezették a kötelező pletykálást, hogy áramoljanak az információk. A titkárnők heti másfél órát teáztak, így megszűnt a napi szintű, telefonon történő pletykálás, ami lassította a munkát.
Kovász, kohézió
„Nem elég az üzenet: pozitív üzenet kell. A Y és Z generációsok folyamatosan brandet építenek. Ha nincs pénzed, ez a legjobb márkaépítés a cégednek. Ha a fiatalok úgy érzik, hogy menő, trendi ott dolgozni, mindig posztolni fognak fotókat arról, hogy bent vannak a munkahelyen” – mondta Borbély László, az SPA Tudásbázis Kft. trénere, executive coach, aki szerint belső brand is létezik. Ez a vezetőn és a csapatkohézión múlik.
Egy cégnél például a túlsúlyos recepciós fogyókúrájában aktív szurkolócsapatként vett részt a kollektíva. „Recepteket, honlapokat gyűjtöttek neki, felhívták hat órakor, hogy ma már ne egyen. A kohézió nehezen megfogható jószág. De ennek a csoportnak jobbak lettek az eredményei” – mesélte Szvetelszky Zsuzsa.