Miközben Lázár János a közéleti kullancsokkal foglalkozik, ellátási zavarok fenyegetnek a vasúti áruszállítások miatt
A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ahhoz, hogy a költségnövekedést kompenzálni tudják a vasúti fuvarozók, további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség, ezt azonban a vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a megbízóik felé, így jövedelmezőségük drámaian romlott.
Csökken a versenyképesség, a teljesítmények pedig zuhanó pályán vannak. Mindezekről ad pontos képet a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Vasúti Árufuvarozási Indexe.
Gyorsan növekvő költségek, alig emelkedő fuvarozási díjak: fenntarthatatlan gazdálkodási modell a vasúti árufuvarozóknál
A tavalyi IV. negyedévében 10,3 százalékkal voltak magasabbak a vasúti árufuvarozás egy bruttó tonnakilométerre vetített fajlagos költségei, mint egy évvel korábban. A költségnövekedés jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. Ugyanezen időszakban a fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagosan csak 2,2 százalékkal nőttek, amiben jelentős szerepe volt – a nemzetközi fuvaroknál – az EUR-HUF árfolyam alakulásának is. A megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023. utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt. Mindez azonban gazdálkodási szempontból hosszabb távon nem fenntartható a vasúti árufuvarozók számára.
Ellátási zavarok lehetnek, ha nem javul a vasúti áruszállítók helyzete Fotó: Pixabay
Csökkenő versenyképesség, zuhanó teljesítmények – borús kilátások
A vasúti árufuvarozás a gazdaság egyik kulcsfontosságú ágazata, amely számos tényező által befolyásolt környezetben működik. Az ágazat szereplői nap mint nap szembesülnek a költségek változásával, a szabályozási környezet kihívásaival és a piaci kereslet ingadozásaival.