Miközben Lázár János a közéleti kullancsokkal foglalkozik, ellátási zavarok fenyegetnek a vasúti áruszállítások miatt

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ahhoz, hogy a költségnövekedést kompenzálni tudják a vasúti fuvarozók, további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség, ezt azonban a vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a megbízóik felé, így jövedelmezőségük drámaian romlott.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökken a versenyképesség, a teljesítmények pedig zuhanó pályán vannak. Mindezekről ad pontos képet a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Vasúti Árufuvarozási Indexe.

Gyorsan növekvő költségek, alig emelkedő fuvarozási díjak: fenntarthatatlan gazdálkodási modell a vasúti árufuvarozóknál

A tavalyi IV. negyedévében 10,3 százalékkal voltak magasabbak a vasúti árufuvarozás egy bruttó tonnakilométerre vetített fajlagos költségei, mint egy évvel korábban. A költségnövekedés jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. Ugyanezen időszakban a fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagosan csak 2,2 százalékkal nőttek, amiben jelentős szerepe volt – a nemzetközi fuvaroknál – az EUR-HUF árfolyam alakulásának is. A megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023. utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt. Mindez azonban gazdálkodási szempontból hosszabb távon nem fenntartható a vasúti árufuvarozók számára.

Ellátási zavarok lehetnek, ha nem javul a vasúti áruszállítók helyzete
Ellátási zavarok lehetnek, ha nem javul a vasúti áruszállítók helyzete
Fotó: Pixabay
Csökkenő versenyképesség, zuhanó teljesítmények – borús kilátások

A vasúti árufuvarozás a gazdaság egyik kulcsfontosságú ágazata, amely számos tényező által befolyásolt környezetben működik. Az ágazat szereplői nap mint nap szembesülnek a költségek változásával, a szabályozási környezet kihívásaival és a piaci kereslet ingadozásaival.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo