A költségek növekedése az ágazat hatékony működése és versenyképessége szempontjából jelenleg az egyik fő kihívás. A makrogazdasági szinten jelentkező költségnövekedés mellett (pl. bérköltségek) számos ágazati szinten jelentkező költség (pl. hálózat-hozzáférési díj) növekedett az elmúlt időszakban. A vasúti áruszállítás versenyképessége a közúti fuvarozáshoz képest számos tényező miatt jelentős elmaradásban van, ennek egyik fő oka a folyamatosan növekvő költségek. Mindeközben tavaly látványosan csökkent a külkereskedelem, valamint a szállításigényes ágazatok teljesítménye, ami visszahúzta a keresletet. Az ágazat jövedelmezősége jelentősen romlott az elmúlt egy évben.
Ellátási zavarok is kialakulhatnak
Amennyiben nem változik a tendencia, olyan következményekkel kell szembenézni, amelyek a vasúti szektoron túlmutatóan már a lakosság számára is érzékelhetők lesznek. Ha nem lesz fenntartható bizonyos áruk vasúton szállítása és ezáltal ellehetetlenül ez a fuvarozási mód, az nagymértékben befolyásolja az ország logisztikai folyamatait, amelyből könnyen ellátási zavarok alakulhatnak ki. Ha más szállítási módok kapnak teret, az eredményezheti a termékek árainak emelkedését, és ezáltal az infláció növekedését. Nem beszélve a környezetszennyező és biztonsági hatásokról, amennyiben vasútról közútra terelődik át a forgalom. Mivel hazánk vasúti áruforgalma közel 80 százalékban nemzetközi fuvar, így az átterelődött forgalom legnagyobb részét külföldi – például bolgár, román, török, ukrán – fuvarosok szállíthatják. Hazai viszonylatban a vasút még az intermodális fuvarozásban sem fog tudni versenyképes ajánlatot tenni a magyar fuvarozóknak, így a kamionok nem kerülhetnek fel vonatra.