A Budapesti Corvinus Egyetem Gazdasági Jogi Intézetének igazgatóját, dr. Sárközy Tamás egyetemi tanárt a gazdasági társaságokról szóló törvény atyjaként emlegetik. Nem véletlenül: ugyanúgy, ahogyan az 1988. évi VI. törvény megszületésénél, majd ennek átformálásakor, ami az 1997. évi CXLIV. törvényben öltött testet, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény kimunkálása során is ő vezette a Gt.-kodifikációs bizottságot, és az ő munkája volt minden alkalommal a törvény általános része is. Sárközy professzort a változtatások okairól és irányáról kérdeztük.
- Próbáltam utánanézni, hogy mi került be a köztudatba a gazdasági társaságokról szóló új törvényről, és az volt az érzésem, hogy nem sok. Mi lehet ennek az oka?
- Ez azért van, mert nem voltak jelentősebb viták a törvény előkészítése során. A gazdasági érdekképviseletek lényegében egyetértettek a törvénynyel, inkább a közigazgatással volt néhány részkérdésben vita. A magyar társasági jog egyébként megállapodott, de hat-nyolc évenként azért a törvényt modernizálni kell. Voltaképpen ez most is a '88-as törvény, szellemében és felépítésében is.
- Mégsem módosították, hanem új törvény született. Miért?
- A jogalkotásnak az a taktikája, hogy hat-nyolc évenként végrehajtunk egy intézményes felülvizsgálatot. Tulajdonképpen módosítást is csinálhattunk volna, de ez technikailag nehezen kezelhetővé tette volna a joganyagot, így új törvényt készítettünk. De mindig hangsúlyozzuk, hogy ez a modernizált régi törvény. A hatálybalépése is azt mutatja, hogy nem volt szükség sürgős változtatásokra: július elsejétől az új társaságoknak már ezt kell alkalmazniuk, de a régiek 2007. szeptember elsejéig majdnem másfél évet kapnak arra, hogy áttérjenek az új törvényre.
- Melyek azok a főbb pontok, amelyek mégis hoztak lényegi változásokat?
- Pedig annak idején ez a korlátozás vívmánynak számított, mint ahogyan az is, hogy 1992-ben eltörölték. Igaz, 1998-tól élt ez a most megszüntetett szabályozás.
- Annak idején ezt meg is kellett tenni. De ma már ezt a szabadságot megengedhetjük magunknak. Ha mondjuk egy külföldi befektetőnek Magyarországon van öt leányvállalata, egyszemélyes kft.-je, miért ne lehetne ugyanaz a személy mind az ötnek a vezetője? A társasági jogi kultúra megerősödött, és a törvény azt az elvet vallja, hogy a saját pénzével mindenki azt csinál, amit akar. Ez összefügg az adminisztratív terhek csökkenésével és azzal is, hogy a vállalkozó minél gyorsabban piacra léphessen, vállalkozhasson. De például az állami vállalatoknál ez nem lesz megengedett. A vezetés új variációs lehetőségeihez tartozik az is, hogy aki akar, az csinálhat irányító felügyelőbizottságot.
- Irányító felügyelőbizottság? A felügyelőbizottság eddig nem vett részt az operatív munkában, ez majdhogynem ellentmondás a korábbiakhoz képest, nem?
- Az irányító felügyelőbizottság például Németországban bevált gyakorlat: a kft. vagy az rt. taggyűlése, illetve közgyűlése csak a felügyelőbizottságot választja meg, és az kinevezi az ügyvezetőt, illetve az igazgatóságot. Ebben az esetben az igazgatóság a társasági szerződésben felsorolt bizonyos ügyekben csak az fb. előzetes jóváhagyásával dönthet. Ezt a megoldást a német befektetők szeretik, és összekötik az rt.-nél az egyszemélyes igazgatósággal, ami szintén variációs lehetőség. Az amerikai befektetők kedvéért pedig a nyilvánosan működő rt.-nél lehetőség van board létrehozására; ezt mi igazgatótanácsnak mondjuk, hogy elkülönítsük az igazgatóságtól. Ez nagyon jelentős változás, mert nem kell emiatt európai részvénytársaságot alapítani, most már a magyar jog alapján is lehet boardja a részvénytársaságnak. Ezek lehetőségek, amelyekkel valaki vagy él, vagy nem. A diszpozitivitás növelése, a liberalizáció nagymértékben csökkenti a Gt.-vel szembeni kritikákat, azt is mondhatnám, növeli a békét. De mindez már feltételez egy kulturáltsági fokot, ami nagyon is megerősödött az elmúlt években a magyar társasági jogban.
- Említette, hogy van két terület, amely kivételt jelent a liberalizáció alól.