"Meg kell előzni az életet"

A gazdasági jogban jó két évvel korábban kezdődött meg a rendszerváltás, mint a társadalmi-gazdasági berendezkedésben. 1987-88-ban már javában készült a piacgazdaság viszonyaihoz igazodó törvény a gazdasági társaságokról. Pedig piacgazdaság még nemigen volt, de a már akkor is forradalminak tetsző jogszabály előre sejttette a gazdaság résztvevőivel, hogy hatálybalépése önmagában erőteljes hatással lesz a folyamatokra. Szinte hihetetlen, hogy a kilencvenes évek viharos változásait mennyire állta ez a jogszabály, első komolyabb korszerűsítésére 1997-ben került sor. A sorban immár harmadik Gt. pedig 2006. július elsejétől hatályos.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Budapesti Corvinus Egyetem Gazdasági Jogi Intézetének igazgatóját, dr. Sárközy Tamás egyetemi tanárt a gazdasági társaságokról szóló törvény atyjaként emlegetik. Nem véletlenül: ugyanúgy, ahogyan az 1988. évi VI. törvény megszületésénél, majd ennek átformálásakor, ami az 1997. évi CXLIV. törvényben öltött testet, a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény kimunkálása során is ő vezette a Gt.-kodifikációs bizottságot, és az ő munkája volt minden alkalommal a törvény általános része is. Sárközy professzort a változtatások okairól és irányáról kérdeztük.

- Próbáltam utánanézni, hogy mi került be a köztudatba a gazdasági társaságokról szóló új törvényről, és az volt az érzésem, hogy nem sok. Mi lehet ennek az oka?

- Ez azért van, mert nem voltak jelentősebb viták a törvény előkészítése során. A gazdasági érdekképviseletek lényegében egyetértettek a törvénynyel, inkább a közigazgatással volt néhány részkérdésben vita. A magyar társasági jog egyébként megállapodott, de hat-nyolc évenként azért a törvényt modernizálni kell. Voltaképpen ez most is a '88-as törvény, szellemében és felépítésében is.

- Mégsem módosították, hanem új törvény született. Miért?

- A jogalkotásnak az a taktikája, hogy hat-nyolc évenként végrehajtunk egy intézményes felülvizsgálatot. Tulajdonképpen módosítást is csinálhattunk volna, de ez technikailag nehezen kezelhetővé tette volna a joganyagot, így új törvényt készítettünk. De mindig hangsúlyozzuk, hogy ez a modernizált régi törvény. A hatálybalépése is azt mutatja, hogy nem volt szükség sürgős változtatásokra: július elsejétől az új társaságoknak már ezt kell alkalmazniuk, de a régiek 2007. szeptember elsejéig majdnem másfél évet kapnak arra, hogy áttérjenek az új törvényre.

- Melyek azok a főbb pontok, amelyek mégis hoztak lényegi változásokat?

- Kiemelném: ez erősen vállalkozásbarát jogszabály, amely két kivételes területet leszámítva nagyon erőteljesen deregulál, tehát egyszerűsít, gyorsít, és igyekszik olcsóbbá tenni a működést. Mondok egy példát: a törvény kimondja, hogy minden tevékenységet, amit törvény nem tilt, vagy nem korlátoz, akkor is folytathat egy társaság, ha nem szerepel a tevékenységi körében. Egy főtevékenységet kell kötelezően megnevezni, és minden mást csak akkor tüntetnek fel a cégjegyzékben, ha a társaság maga kéri. Ez, azt hiszem, valóban jelentős egyszerűsítés. Vagy: eddig kötelező volt az, hogy a vezető tisztségviselőt határozott időre, legfeljebb öt évre válasszák meg. A szabály megmaradt, de ha a társulók akarják, a társasági szerződésben eltérhetnek ettől, és határozatlan időre is megválaszthatja a vezető tisztségviselőt. Számos helyen a korábbi kötelező szabályt diszpozitívvá tették, azaz ha valaki úgy gondolja, hogy az neki nem megfelelő, akkor ettől eltérhet. Növeltük a vezetés variációs lehetőségeit is: például lehet egy vagy több általános cégvezető, de lehet telephelyi cégvezető is. Megszűnt az a szabály is, hogy egy ember egyidejűleg csak három helyen lehet vezető tisztségviselő.

- Pedig annak idején ez a korlátozás vívmánynak számított, mint ahogyan az is, hogy 1992-ben eltörölték. Igaz, 1998-tól élt ez a most megszüntetett szabályozás.

- Annak idején ezt meg is kellett tenni. De ma már ezt a szabadságot megengedhetjük magunknak. Ha mondjuk egy külföldi befektetőnek Magyarországon van öt leányvállalata, egyszemélyes kft.-je, miért ne lehetne ugyanaz a személy mind az ötnek a vezetője? A társasági jogi kultúra megerősödött, és a törvény azt az elvet vallja, hogy a saját pénzével mindenki azt csinál, amit akar. Ez összefügg az adminisztratív terhek csökkenésével és azzal is, hogy a vállalkozó minél gyorsabban piacra léphessen, vállalkozhasson. De például az állami vállalatoknál ez nem lesz megengedett. A vezetés új variációs lehetőségeihez tartozik az is, hogy aki akar, az csinálhat irányító felügyelőbizottságot.

- Irányító felügyelőbizottság? A felügyelőbizottság eddig nem vett részt az operatív munkában, ez majdhogynem ellentmondás a korábbiakhoz képest, nem?

- Az irányító felügyelőbizottság például Németországban bevált gyakorlat: a kft. vagy az rt. taggyűlése, illetve közgyűlése csak a felügyelőbizottságot választja meg, és az kinevezi az ügyvezetőt, illetve az igazgatóságot. Ebben az esetben az igazgatóság a társasági szerződésben felsorolt bizonyos ügyekben csak az fb. előzetes jóváhagyásával dönthet. Ezt a megoldást a német befektetők szeretik, és összekötik az rt.-nél az egyszemélyes igazgatósággal, ami szintén variációs lehetőség. Az amerikai befektetők kedvéért pedig a nyilvánosan működő rt.-nél lehetőség van board létrehozására; ezt mi igazgatótanácsnak mondjuk, hogy elkülönítsük az igazgatóságtól. Ez nagyon jelentős változás, mert nem kell emiatt európai részvénytársaságot alapítani, most már a magyar jog alapján is lehet boardja a részvénytársaságnak. Ezek lehetőségek, amelyekkel valaki vagy él, vagy nem. A diszpozitivitás növelése, a liberalizáció nagymértékben csökkenti a Gt.-vel szembeni kritikákat, azt is mondhatnám, növeli a békét. De mindez már feltételez egy kulturáltsági fokot, ami nagyon is megerősödött az elmúlt években a magyar társasági jogban.

- Említette, hogy van két terület, amely kivételt jelent a liberalizáció alól.

Teljes cikk a Piac és Profit májusi számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo