Mekkora veszélyt jelentenek ezek a kínai cégek az európai autógyártók versenyképességére?
Az európai autógyártóknak és beszállítóiknak nagy kihívás jelent a termelékenység, a költséghatékony termelés. Itt az időtényező is kifejezetten lényeges abból a szempontból, hogy versenyképes árakon adják az autókat. Annak ellenére, hogy az Európai Unió büntetővámokat vezetett be a Kínában gyártott elektromos autókra, nagy valószínűséggel a verseny továbbra is kiélezett marad.
Látni kell, hogy az európai OEM-ek gyárai régebben, olykor több évtizeddel ezelőtt épültek. Ezeket digitalizálni, robotizálni, automatizálni nem olyan egyszerű, így viszont nehéz azt a hatékonyságot elérni, amit egy újonnan felépült kínai gyár tud produkálni, ahol a teljes gyártás nagyon magas szinten automatizált. Az európai energia árak lényegesen magasabbak a versenytársainknál, s ez jelentős hátrányt jelent főleg a nagyobb energiaigényű gyártás esetén. Az akkumulátorok területén az európai gyártók ázsiai függősége jelentős, a technológia fejlesztésben több éves lemaradásunk van. Az összes európai kutatás-fejlesztésre költött összeg 31 százalékát az autóipar adja. Bízom benne, hogy lesznek olyan európai technológiai fejlesztések, melyek ezt a függőséget oldani tudják.
Sajnos már látni a gyárbezárásokat és a piaci részesedés csökkenését is – nagy kérdés, hogy Magyarországra ez milyen hatással lesz. Én alapvetően bizakodó vagyok: az Audi és a Mercedes is folyamatosan bővíti, modernizálja az egyébként sem olyan régi üzemeit. A BMW épülő gyára egy nagyon magas szinten automatizált létesítmény lesz, ezek a gyárak versenyképes költségszinten tudják előállítani az autókat. Ha az elektromos autók piaca helyreáll és újra dinamikusan nőni kezd az e-autók eladása, akkor az akkumulátorgyárak megrendelésállománya is nőni fog, ami egy további növekedési lehetőséget jelent Magyarország és a magyar járműipar szereplői számára.