Sokat olvasni a nyugati sajtóban arról, hogy az Amazon túlhajszolja az alkalmazottait, és igyekszik megúszni az állami adóterhek fizetését is. Ugyanakkor Bezosnak van egy három pontból – pontosabban kérdésből – álló HR-filozófiája, amit egy 1998-ban a részvényeseknek, vásárlóknak és alkalmazottaknak írt cégvezetői levelében fektetett le.
Az Amazon persze óriási cég, és nemcsak a raktáraiba keres pakolóembereket, hanem összetettebb, tudásintenzív munkakörökbe is. Bezos meg van győződve róla, hogy a munkaerőfelvétel a legfontosabb elem, amivel a menedzsment biztosíthatja, hogy az Amazon továbbra is sikeresen működjön.
Lássuk, mi az a három kérdés, amit minden HR-esnek tekintetbe kell vennie, valahányszor egy állásra jelentkező személy felvételét mérlegeli:
Az élet túl rövid ahhoz, hogy olyan emberekkel dolgozzunk, akikért nem vagyunk oda valamilyen szinten – véli Bezos. Főleg nem egy versenycentrikus világban, ahol mindenkinek ki kell hoznia magából a maximumot.
Mennyivel jobb, hogy ha ezt olyan munkatársakkal együttműködve teszi az ember, akiket nagyra becsül, és akik inspirálóak – s így nem középszerű, sőt kifejezetten lusta kollégákkal lenne megáldva.
„Mindig azon voltam, hogy olyan emberekkel dolgozhassak, akiket nagyra becsülök, és mindenkit arra bátorítok, hogy maga is legyen ugyanilyen igényes ebben” – írta Bezos.
Azt tanácsolta az Amazon HR-eseinek, hogy olyan emberekkel vessék össze az állásra jelentkezőket, akiket a saját életükben csodáltak. Ha az összehasonlításban az álláskereső jócskán alulmarad, inkább ne szerződtesse.
2. Javítani fogja a csapata hatékonyságát?
A vállalatoknál ma már minden a hatékonyságról, illetve a hatékonyságnövelésről szól, s ennek talán utolsó frontját, a digitalizációt, az ipar 4.0 és a dolgok internete okos megoldásait használják ki a cégek, hogy továbbjavítsák termelékenységüket és teljesítményüket.
Bezosnak nem elegendő, ha egy jelentkező jó munkaerő. Az Amazon mogulja tisztában van vele, hogy minden cégnél valós tényező a szervezeti entrópia, vagyis a leépülés, az energiák elszivárgása, a teljesítmény romlása. Olyan emberekre van tehát szükség, akik ezt képesek megakadályozni. Sőt nemcsak megakadályozni, azaz szinten tartani a céget, hanem az ellenkező irányba lendíteni az organizációt: javítani a céges folyamatok hatásfokát, a vállalat hatékonyságát.
A mércét folyton feljebb kell tenni. Bezos szerint akkor működik jól egy cég e tekintetben, ha az évekkel korábban érkezett munkavállalói örülnek neki, hogy akkor kerültek be és nem később. Mert most már nehezebb lenne megfelelni. Magasabban van a léc. Már kivételesebb, nagyszerűbb, kimagaslóbb tehetségeket vesznek fel.
Ami pedig a léc magasabbra tételét jelenti: az Amazon a szóban forgó 1998-as levél után csak évekkel, 2003-ban termelt először nyereséget.
3. Lehet belőle szupersztár?
Ez is összefügg azzal, hogy jónak lenni már nem elég. Bezos szereti a különleges embereket maga körül. Nagyra tartja, ha alkalmazottai letettek az asztalra már valamit, méghozzá lehetőleg valami speciális területen.
Például nagy örömmel újságolta másoknak, hogy egyik munkatársa megnyert egy országos helyesírási versenyt. „Gyanítom, hogy ez nem segíti a mindennapi munkájában” – tette hozzá Bezos, mégis fontos neki, hogy ilyen teljesítmények övezzék kollégái útját-múltját. – Mókásabbá teszi a munkát, ha néha belebotlik az ember a hallban és gyorsan odavág neki egy komplikált szót: onomatopoeia (hangutánzás), betűzd helyesen!”
(Business Insider)