Történelmi bor(tor)túrák

A borkultúra évezredes értékeivel meg lehet jelenni a piacon úgy, hogy a vevők igent mondjanak a minőségre, miközben a honi borászat zászlóshajójának számító tokaji, ahelyett, hogy elfoglalná régi helyét az üzleti világban, csalódást okoz a befektetőknek.

A borászatban túl sok helye nincs az államnak - szögezte le a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója, akinek keze alatt tőzsdeképes lett a neves vállalkozás, de belátható időn belül mégsem privatizálják. Roppant hosszú idő alatt térül meg a befektetőnek, hogy Tokaj-Hegyalján, a borászatban fialtatja pénzét. Pedig a pincészetek mind Tokajban, mind az ország más borvidékein évszázadok óta értékőrző kultúra letéteményesei. E "vagyon" képes volt eltartani a szakmát s azokat is, akik a szakismeret megőrzésébe fektetnek be, s gyarapíttatják a szellemi örökséget. A nem Tokajban, hanem az ország nyugati végein tevékenykedő bencések borászati tudományát például szó szerint évezredes múltra alapozzák olyannyira, hogy az elmúlt pár évben teljes megújulást hozó beruházásra s egyben a hagyományokból táplálkozó piacnyitásra adták a fejüket Pannonhalma vallási vezetői s persze világi munkatársai.

Elődök tankönyvei

- A bencés magyar múltra tekint vissza a bencés borászat - teszi egyértelművé e szellemi örökség mibenlétét Illés Tamás, a Pannonhalmi Apátsági Pincészet marketing- és kereskedelmi vezetője. - A magyarországi borászat gyökerei Pannonhalmán keresendők, hiszen a 996-ban megérkező, az első monostort megalapító bencések részben hozták, részben felélesztették a rómaiak szőlőművelő kultúráját.

Az ezer év az írásbeliség e fontos központjában sem volt zavartalan, de az adott kornak mindig a legmagasabb szintű pince- és szőlőművelési technológiáját alkalmazták az apátságban. Igaz ez a legújabb időkre is: tíz éve sincs, hogy az új pannonhalmi pincészet koncepcióját megálmodták. A tradíciókon nyugvó, de korszerű, piacképes borok technológiáját tervezték meg, s a ma már valósággá vált "beavatkozást" a főapátság melletti dombokon tetten is lehet érni: ott kapott helyet az acéltartályok rendszere, az erjesztő-"edényekbe" a gravitáció segítségével jut el a nedű a pincerendszer felsőbb traktusaiból. Ugyancsak 21. századi szőlészeti alkalmatosság a parcellákban elhelyezett, a klimatikus viszonyokat mérő műszerek együttese, amely az adatokat a kiszórandó kemikáliákat grammpontosan meghatározni képes számítógépbe továbbítja.

- Keller Bálint pincemester kétszáz évvel ezelőtt a birtok minden dűlőjéről feljegyezte, milyen szőlőkkel dolgoztak a bencések, s milyen borok készültek - utal vissza Illés Tamás a jeles elődök "tankönyveinek" keletkezésére. - Az apátság kilencszáz éves fennállásának időszakára esett a bencés szőlő- és borkultúra fénykora, akkor legalább száz hektáron gazdálkodtak a környéken, hazai és nemzetközi értékesítési hálózattal rendelkezett a birtok. A szervezett gazdálkodás Benedek 6. századi regulájára vezethető vissza. Az írás arra sarkallta a szerzeteseket, hogy önfenntartó rendjük legyen az ima és a munka helyes egyensúlyának megtartása mellett.

I. Ferenc király szociális tevékenységeket osztott a bencésekre, azóta működtetnek iskolákat, szociális otthonokat, s már nem az addig hagyományos fizikai munkára alapozott önfenntartásnak jött el az ideje. Szükség volt "profittermelő" vállalkozásokra - így a borászkodásra -, miközben az ezeréves nemzeti kultúra e részének megőrzését s persze a bencés rendnek, Pannonhalmának a fennmaradását alapvető céljának tekinti az apátság.

Az 1945-öt követő ötvenéves kényszerszünet után nemrégiben újraalapította pincészetét és pincéjét a bencés rend. Az új vállalkozás több mint 50 százalékban a főapátságé, a kisebbségi tulajdonos pedig az MKB Zrt. Az első lépés a szőlőterületek visszavásárlását jelentette, most 52 hektárt - négy dűlőt - mondhatnak magukénak. Régi-új földjeiken 37 hektárt teljesen újratelepítettek az évezred kezdete óta, s belekezdtek a "maradék" 15 hektárnyi szőlő teljes felújításába. Azzal számolnak, hogy 2012-ig fokozatosan nő a meglévő parcellákban termővé váló területek nagysága, s a mostani évi 200 ezer palacknyi bor akkorra 300 ezerre gyarapodhat.

- Ennél többet nem is akarunk készíteni - jelentette ki Illés Tamás. - Ezt a birtokméretet és a pincészetet még jól egy kézben lehet tartani. A háromszázezer palack harmadát helyben értékesítjük, hasonló mennyiséget a Budapest Bortársaság Kft. hálózatában, s százezernyit külföldön vásárolhat meg a közönség.

A mesterség szépsége

A borászat nem ígér gyors megtérülést, hiszen az ültetvény létrehozása és az első komoly szüret között évek telnek el. De ezt tudták, tudják a bencések éppúgy, mint partnerük. Az MKB szigorúan csak a pénzügyi szempontokra - befektetései megtérülésére, a marketingérték hasznosulására - összpontosít, magát a szakmát a bencések "viszik". A hitelintézet még a németországi piaci munkát is mindenestül átengedi partnerének. Igaz, a pincészettel kereskedő német cégek szívesen vennék, ha tulajdonosi mivoltát az ottani bankoknak hatékonyabban kommunikálná az MKB. Bár a német fogyasztók körében nem érv a pénzintézeti háttér, s Illés Tamás úgy gondolja, hogy a belga, a lengyel, az amerikai és a távol-keleti piac inkább kecsegtet eredménnyel.

- A legkomolyabb megpróbáltatás előtt éppen most állunk - érvel a marketing- és kereskedelmi vezető. - Július végének egyik vasárnapján még soha nem látott jégeső szakadt ránk, s vitt el egy teljes dűlőnyi termést. Boraink fognak hiányozni, olyan fajták, minőségek, amelyeket már megszokott a külföldi piac. Az Úr kezében vagyunk, olyan ágazat a miénk, amelyik teljesen a természetből él. Persze ez a szépsége is a mesterségnek.

Vajon ugyanezt a szépséget látja "csak" az a borászati szakember, akinek birtokait ezen az éven nem tépázta meg a jég? A Tokaj-Hétszőlő birtok, amelyik nem pusztán arról nevezetes, hogy a különleges aszúk hazájának kellős közepén találtatik, hanem arról is, hogy a cég azon kevesek egyike, amelyeknek tulajdonosai külföldiek.

A kilencvenes évek kezdetén az állami kézben lévő helyi birtokok kiváltak, társasággá alakultak, s ekkor más nemzetek fiai is bevásárolhatták magukat a földet tulajdonló cégekbe. Így érkeztek francia, spanyol, brit vállalkozások erre a borvidékre, s mindegyik cég jelentős fejlesztéseket, hosszú távú beruházásokat indított el, mindannyiszor a helyi szaktudásra alapozva. És bár idén viszonylag sok eső érte a zempléni szőlőket, a jég nem bántotta a térséget, így az Úrral akár ki is egyezhet a Tokaj-Hétszőlő birtokigazgatója, dr. Kovács Tibor.

Nem csak betenni...

- A húsz évvel ezelőtt megjelent külföldi befektetők kifejezetten azért érkeztek, mert hitték: kemény munkával, sok-sok telepítéssel, beruházással korszerű borászatok születhetnek, s a szigorú termesztéstechnológiával képesek lesznek előállítani azt a különleges minőségű édes italt, melyet sok száz éven keresztül Európában nagy becsben tartottak - tudjuk meg Kovács Tibortól, aki egyik alapító vezetője a térség érdekérvényesítő Reneszánsz Nagy Borok Egyesületnek. - E külföldiek egytől egyig évszázados befektetésekben akarták megtalálni számításaikat.

Nem véletlen, hogy a birtokigazgató szinte feltételes módban fogalmaz. Pedig azt lehetett hinni, hogy a húszévnyi befektetői háttér meggyőz másokat is: itt az ő pénzük helye is. Tény, nem "kopaszodik" a Tokaj-hegy, s a térségben máshol, Tállyán, Mádon, Erdőbényén, Sárazsadányban is megjelentek ismert közszereplők, akik kisebb-nagyobb birtokokat vettek, pincéket építettek, újítottak fel. Mégsem véletlen Kovács Tibor feltételes módja.

- A nagybefektetőknek kicsit elvette a kedvét az, hogy a rendbetett birtokok borainak piaci térnyerése meghiúsult - fejti ki a birtokigazgató. - Pedig a piacot akkor még meg lehetett volna szólítani azzal, hogy vége annak az ötvenévnyi szilenciumnak, amikor a hagyományos minőséget nem állíthattuk elő, nem értékesíthettük. A Disznókő, a Pajzos, a Megyer, az Oremus, a Hétszőlő nevű "külföldi" birtokok azt a nézetet képviselték, hogy befektettek annyit a telepítésekbe, pincék, technológiák, értékesítési rendszerek helyrehozatalába, hogy azt a marketinget, amely az állam dolga, ne csak velük fizettessék meg.

A magyar borok zászlóshajójáért valóban nem vállaltak több felelősséget a korábbi kormányzatok, de elvárták, hogy a teljes nemzetközi marketinget a tokaji borvidéket csak 5-10 százalékban tulajdonló vállalkozások teljesítsék. Kovács Tibor szerint nem is véletlen, hogy folyamatosan szerényebb a boreladás, s az árak sem alakulnak úgy, ahogy azt remélték. Az első időszak befektetőinek egyike-másika nem biztos, hogy ellenállna egy potenciális vevő vételi ajánlatának...

A birtokigazgató szerint a húsz év ahhoz sem volt elég, hogy a térség befogadja a francia, német, spanyol vállalkozásokat. Megmaradtak idegennek, s nem csupán az első időszakban minősítették le - rendszerint teljesen alaptalanul - boraikat azért, mert hoztak igényes termesztés- és feldolgozástechnológiákat, betartatták a minőségi előírásokat.

- Amit sokan reméltek, nem következett be - utal az "idegengyűlölet" hátterére a birtokigazgató. - Úgy számoltak a kistermelők, hogy a régi állami borkombinát a tönkrement orosz borpiaci lehetőségei miatt ugyan kevesebb szőlőt vásárol fel, de az új nyugatiak megveszik a termést, akár jobb áron is. Csakhogy a külföldiek a birtokaik termésén kívül keveset vesznek másoktól, s ha mégis, akkor is szerződésekben előírt minőséget fogadnak el.

Természetesen vannak már növekvő, erősödő hazai tulajdonlású birtokok is. Az 50-60 ilyen, aszút is előállító vállalkozó körül azonban kevésnek adatott meg eddig a technológia többi részébe is befektetni. Így alakult ki és állandósult az a kép, hogy ők a hagyományos eljárások borászai, a korszerűbb, jó minőségű borokat előállítók pedig a külföldiek. Kovács Tibor szerint ez a különbségtétel legalább annyira nem tesz jót a borvidéknek, mint az, hogy egy-két évtizede nem állt a térség nemzetközi marketingje élére a magyar állam.

Nem nagyon tolonganak az új befektetők azért, hogy szőlőhöz, pincészethez jussanak, és unokáiknak értéket, profitot hozó vállalkozást örökítsenek. Bőven van hely a ma tőkéseinek, s a térségnek az lenne igazán jó, ha jönnének pénzügyi vállalkozók is, akik a helyben lévő menedzsmentre bíznák a termelés feladatát, ők maguk pedig "csak" hosszú távú célokat képviselnének.

- Tokaj esetében egyszerű számolás kérdése, hogy nem a maiaknak lesz hasznuk az invesztíciókból - érvel a Hétszőlő birtokigazgatója. - Elegendő csak azt az egy "adatot" figyelembe venni, amelyik azt mutatja, hogy hány éven belül lehet eladni a tokaji bort, s hány - mennyivel rövidebb idő alatt - a vörösbort, amely ráadásul aszúáron kel el.

A számtanpélda megoldása: az aszú "kifutása" öt-tíz év, ennyi időt finanszírozni valóban nem egyszerű feladat. Ezért sem csoda, hogy a Tokajból származó nemes itóka legfőbb cége - a rendszerváltásig állami óriása - pártában maradt, sem kérő, sem eladó nem nagyon volt. Az állam most sem vág bele a Tokaj Kereskedőház valóságos megmentésébe. Az év elején ugyan szerepeltette e cégét a kormányzat az új tulajdonosi programjában, de elég gyorsan "elmúlt" annak az esélye, hogy börzére kerüljön a most már tolcsvai központú vállalat, s papírjait sem vásárolhatja meg kedvezményesen a lakosság.

Tőzsdeképes, de...

- A mai vállalatot a régi kombinát romjain alapították meg 1993-ban - mondta el még augusztus elején a Piac & Profitnak Kiss László, a részvénytársaság 2002-ben kinevezett, azóta sajnálatosan elhunyt vezérigazgatója. - A "váz", amely Sátoraljaújhelytől Tarcalig jelentette a vállalatot, 1998-ban még megkapta az oroszországi pénzügyi válságot, fő piaca összeomlását is.

Bár a kereskedőház az államé, életben maradásáról saját maga gondoskodik: 2002 óta azzal, hogy átalakította szervezeti struktúráját, termékei választékát, összetételét. Az eredmény: 2002 és 2007 között az addig 40 ezer hektoliternyi forgalmuk fölment 60 ezerre, az árbevétel 2 milliárd forintról 3,6 milliárdra, a 300 fős társaság 175 fősre karcsúsodott, ingatlanjainak zömétől megvált, és két telephelyre zsugorította magát. Pályázatokon elnyert pénzekből 2 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, létrehozva egy 30 ezer hektoliteres szőlőfeldolgozó és -tároló rendszert. Ha ez nincs, akkor már nem lennének versenyképes borai, nem lennének új, jól eladható termékei a cégnek. A 2002-es 95-5 százalékos belföldi, illetve exportértékesítési arányt úgy változtatták meg, hogy a kivitel meghaladja a 30 százalékot. Így már nem kiszolgáltatottjai a hálózatoknak: ha végképp elfogadhatatlan kondíciókkal akar kereskedőházi borokat értékesíteni valamelyik multi, akkor a társaság nem szerződik.

Ennyire átlátható vállalattal akár tőzsdeképesnek is mondhatná tulajdonát az állam, s az amúgy tőkehiányos társaság feltőkésítésének idehaza kevésszer gyakorolt módját, a tőzsdére vitelt is elindíthatná. Vagy talán mégsem? Kiss László elmondta: a borászatból eszközarányosan másfél százaléknál több profitot nem lehet kihozni, árbevétel-arányosan sem több a haszon a négy-öt százaléknál. Sőt, a hazai piacot "elárasztó" import bor és az árverseny sem szolgálja a hazai cégeket.

Tény, nem kapkodnának a kereskedőház részvényeiért. A társaság birtoka egyelőre nem áru, s belátható időn belül nem vonul ki az állam belőle. Pedig most már tiszta sor lenne az eladás, hiszen a sokáig fő akadály a kereskedőház unszolására megszűnt: az állam a muzeális pincét és a 270 ezer palackos borkészletet végre kiszervezte a cégből.

Visszaküzdött borok

Tokaj-Hegyalja a maga hatezer hektárnyi termőföldjén az elmúlt húsz évben azzal volt kénytelen szembenézni, hogy a termésmennyiségnek harmadát nem tokaji borként értékesítette. Helyi neves borászok filozófiája, hogy 20-25 mázsánál nem termelnek többet egy-egy hektáron, de elérik, hogy a száraz fehérboruk ne is lehessen olcsóbb 7 ezer forintnál. Csakhogy ez a filozófia, a jóval kevesebb szőlő  - Kiss László szerint - sok ezer kistermelőt azonnal tönkretenne.

A kereskedőháznak más út adatik meg, célját, hogy Oroszországba, Lengyelországba és a Baltikumba visszaküzdje Tokaj borait, az elmúlt pár évben hellyel-közzel teljesítette is. A cég kezdeményezésére 2004-ben létrejött egy - a Reneszánsz Nagy Borok Egyesülethez képest - újabb egyesülés, a Tokaji Vinuum nevű, amely azonban nem a főleg külföldi cégeket tömörítő másik csapat ellenében akar tevékenykedni a piacon. Mindenesetre a tradíciók megőrzését felvállaló tíztagú szerveződés két évvel ezelőtt pályázati pénzeket is elnyert az uniótól marketingcélokra. Az 1,1 millió euróból Csehország, Szlovákia, Lengyelország területén segíthetik a tokaji bor piacra jutását, azaz mind közelebb viszik a fogyasztóhoz a portékát. Sőt, a kelet-szlovákiai "tokajik" ellen éppen úgy lehet mind hatékonyabban fellépni, hogy a vevő saját maga ismeri meg a különbséget, s szokik rá a valódi tokajira.

Az ugyan igaz, hogy a kormányzat most is megijedt a kereskedőház "elengedésének" a gondolatától, de legalább egy borászoknak tetsző lépéssel mégis javítja a szakma pozícióit. Az idén már teljes egészében működő szabály, hogy a korábban jövedéki adóként fizetett literenkénti 8 forintnak a 60 százalékát marketingcélokra kell felhasználni. A mostani az első olyan esztendő, amikor már több mint egymilliárd forinttal lehet gazdálkodni. Ennyivel már lehet mit kezdeni, mondta Kiss László, aki 2008-at roppant nehéz évnek sejtette, mivel a sok eső miatt 20-30 százalékkal megnőttek a növényvédelmi költségek az országban. A Tokaj Kereskedőház vezérigazgatója úgy tartotta: a bor minősége jó lehet még, de az időjáráson kívül más is beleszól a borászok életébe, hiszen a jelentősebb mennyiséget exportálóknak az erős forint felér egy jégveréssel.

Szüret, ünnep, fesztivál
Augusztustól, hát még az ősz elejétől nincs olyan hétvége, amelyiken ne lenne legkevesebb egy esemény, amely a hon borászatairól szól: kóstoló, túra, szüret - de nem a munkás, hanem az ünnepélyes része -, tanfolyam, verseny, nemzetközi találkozó, diplomaták számára szervezett szőlőszedés. Ma már ugyanúgy megszólítják a hazai fogyasztót is a borászok, mint a külföldieket: a hon általános és folyamatosan javuló, fejlődő borkultúrája igencsak hathat a nemes italok külföldi piaci térnyerésére.

Már mögöttünk van a "Hilltop Borünnep", augusztus legvégének szüreti eseménye Neszmélyen. Itt tizenegy magyar borászat remekeit mutatták be az érdeklődőknek. Szintén mögöttünk van már a Neszmélytől amúgy sem távoli település programja, az V. Regulus borfesztivál, melyet Esztergom városának kellős közepén tartottak meg, ahol az Esztergom környéki települések borászai sorakoztatták fel produktumaikat: Muzsla, Párkány, Neszmély, Kesztölc borosgazdáinak, valamint a Vinum Ister-Granum Euroregionis borlovagrend tagjainak italaival ismerkedhettek meg az érdeklődők. A Balaton déli partjának boros fővárosában 32. alkalommal tartották meg a "BB Boglári Szüreti Fesztivált", amelyet Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nyitott meg augusztus 20-án. A BB Muskotály hordó csapra verésén túl ezúttal is szüreti felvonulással köszöntötték a "hegy levét".

A 17. Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál szeptember 10-ét követően a Budavári Palota előtt, illetve - szervesen kapcsolódó rendezvényként - Szentendrén, a skanzenben köszönthette a honi borászat fogyasztóit, nagyközönségét, illetve saját magát is, elvégre ekkor és itt "mindenki jelen van". Nem teljesen függetlenül a fesztiváltól, idén is várta az "iskolapad" az érdeklődőket. A szeptember 8-án kezdődött boregyetem a Magyar Kultúra Alapítvány Székházában fogadta a "diákokat", akik a következő címekkel hallgathattak előadásokat: Haditudósítás a borháborúról, Bor és zene, Szőlészet, borászat Szicíliában, A megújuló szicíliai borgazdaság, Hogyan kóstoljuk a szicíliai borkülönlegességeket, A modern és divatos rosé, valamint a vörösborok technológiai háttere, Borok és sajtok harmonizálása, Kézműves magyar és holland sajtok múltja és jövője.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo