Szakképzés "multisan"

A nemzetközi nagyvállalatok letelepedése és helyben maradása jelentősen függ egy adott térség munkaerő-ellátottságától. Egyes cégek nem ülnek ölbe tett kézzel: az állami oktatási politikától függetlenül, ágazati összefogásban kinevelik a számukra létfontosságú tudással rendelkező munkatársakat. Az ilyen szakképzési iskolában végző fiatalok gyakran már a záróvizsga előtt kapnak állásajánlatokat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Akkor jó a szakképzési rendszer, ha gyakorlati szemléletű, és összhangban van a munkaerő-piaci kereslettel. Az elmúlt időszakban eddig nem létező szakmák formálódtak, amelyekhez új készségekkel és szaktudással rendelkező munkatársak kellenek. Az állami képzési rendszer, a hivatalos oktatáspolitika azonban csak jóval lassabb ütemben tud reagálni, mint ahogyan a piaci igények jelentkeznek. Ám egyes ágazatok szereplői nem várnak erre: idén például már a harmadik call center-évfolyam végez, pedig a szakma hivatalosan - az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) feltüntetve - csak 2003 áprilisa óta létezik.

Élet által kreált szakképzések

A technológia fejlődésével megjelenő új szakmák - például egyes informatikai, távközlési, humánmenedzsment-, ügyfélkapcsolati vagy bizonyos asszisztensi munkakörök - mindeddig hiányoztak a hazai szakképzésből, így a gazdaság szereplői kénytelenek voltak sokszor túlképzett munkaerőt foglalkoztatni, az állásokhoz szükséges speciális ismereteket pedig belső tréning keretében oktatni.

- Számos pozícióhoz a magas szintű idegennyelv-tudás, illetve az adott területhez szükséges speciális ismeretek elengedhetetlenek, a diploma viszont majdhogynem fölösleges - utal Tóth Éva Mária, humánmenedzsment-szakértő, a Humán Erőforrás Alapítvány kuratóriumának társelnöke például a napjainkban robbanásszerűen terjedő call centerekben felmerülő munkaerő-problémára. A túlképzett fiatalok foglalkoztatása fölöslegesen növeli a munkaerő költségét, fokozza a fluktuációt, ráadásul a vállalati belső képzések is költségesek, és az sem ritka, hogy a ráfordítás hozama a versenytársnál csapódik le.

Néhány évvel ezelőtt szakmai, munkáltatói és állampolgári kezdeményezésre - állami források bevonása nélkül - létrejött egy gyakorlatorientált képzés. Az akkor még egyedülálló kezdeményezésben számos egymással amúgy konkuráló nagyvállalat, független szakemberek, pedagógusok és technológiaimegoldás-szállítók vettek részt. Ebből az összefogásból született meg a Humán Erőforrás Alapítvány égisze alatt az érettségi utáni egyéves középfokú call center-ügynöki kurzus, amelynek ez év szeptemberében indul a felsőfokú modulja.

- Van olyan ágazat, amelyben könnyebben alakul az összefogás, és van, amelynek képviselői nehezebben ülnek le a közös asztalhoz. Ott lassabban fog kialakulni az együttműködés, de az élet előbb-utóbb megteremti ezt - hangsúlyozza Tóth Éva Mária. - A jó szakképzés titka - teszi hozzá -, hogy gyakorlatorientált, és nem elméletben képez betanított munkásokat: a könyvet az élet írja, és a tanárok többsége is az adott szakmában dolgozó gyakorlati szakember.

Fél siker
Idén áprilistól hatályos a hazai közép- és felsőfokú szakképesítések jogszabályi hátterét adó új Országos Képzési Jegyzék (OKJ). Az először 1993-ban megalkotott és jogszabályként megjelent jegyzék ugyanis napjainkra átláthatatlanná és korszerűtlenné vált, egyértelműen megérett az átalakításra. A Nemzeti Szakképzési Intézet célként a gazdaságban meglévő munkakörökhöz való igazítást tűzte ki, valamint azt, hogy a szakképzésben elősegítsék az életen át való tanulás lehetőségének megvalósulását.
A fejlesztés eredményeképpen megszületett új, modulokból építkező OKJ mátrixrendszerben kezeli az egymáshoz kapcsolódó szakágakat, és egyértelműen nyomon követhető az egyes szakképzések viszonya. A moduláris rendszer előnye, hogy lehetővé teszi a szakképzési irányok gyors változtatását, ha a gazdaságban zajló folyamatok azt megkívánják. A gyakorlati szakemberek bevonásával készült lista és képzési rendszer 400 szakképesítést és 440 darab rész-szakképesítést tartalmaz.
Újdonságként bekerültek az ügyfélkapcsolati munkához kötődő szakképzések és egyéb, a mai piaci igényekre válaszoló képzési formák is, de továbbra is lehet például gyors- és gépíró szakmát tanulni. Meglepő módon a ma már nem létező külkereskedelmi ügyintéző is megmaradt mint lehetséges szakirány. Tehát vannak ágazatok, ahol már hatékonyan jelen van maga a szakma az oktatást érintő kérdésekben, míg máshol az oktatási lobbi vagy a hagyományok bizonyulnak erősebbnek.

Gyakorlati szemlélet minden szinten

A tizenöt hazai és multinacionális nagyvállalat közreműködésével létrejött call center-ügynöki képzés szisztémája megfelel ennek a feltételrendszernek: az oktatók többsége a gyakorlati életből jött szakember, aki a mindennapi munka mellett oktat. A valós munkaerő-piaci igények által életre hívott iskolákban idén országosan 300 diák végez, de, állítják az érintett cégek, évente úgy 800-1000 fő tudna hasonló szakismerettel elhelyezkedni.

Hasonló szakmai összefogásra van példa a pénzügyi cégek között, illetve a bankszektorban is, ahol jól működik a szakmai lobbi. Itt a vállalatoknak módjukban állt a szakképzési intézményekkel közösen, az új OKJ-rendelet keretében kialakítani egy, a nemzetközi elvárásoknak is megfelelő moduláris képzési rendszert. Máshol azonban lassabban megy az átrendeződés. Pedig számos beosztás akad az építőiparban, az informatika terén, a marketing- vagy a kommunikációs posztokon is, amelyek szintén nem "diplomakötelesek", mégis, e területeken csak elvétve találunk hasonló kezdeményezést.

- A munkaerőpiac szempontjából sem előnyös ezeket a szakirányokat kizárólag a felsőoktatás berkein belül tartani. Ezek ugyanis tipikusan a szakképzés keretében nyújtható, konkrét gyakorlati tudásra épülő feladatkörök. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a diákok, akik kifejezetten az adott szakmát tanulják, motiváltabb pályakezdők lesznek, mint az egyetemről kikerülő társaik - hangsúlyozza Tóth Éva Mária.

Ezt bizonyítják például az évek óta működő, az Országos Képzési Jegyzékben is szereplő Cisco Hálózati Akadémia sikerei is. A 86 akadémián a diákok - évente országosan mintegy 3000 fő - e-learning alapú, magas színvonalú elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátíthatják el a cégek igényeihez szabott legújabb informatikai hálózatüzemeltetési ismereteket. A gyorsan változó technológiai kihívásokra reagálva a 2005-2006-os tanévben elindult a vezeték nélküli technológiákkal foglalkozó oktatás is.

#page#

Hiányzó nyelvtudás

A megfelelő szintű nyelvismeret azonban még mindig gond. A magyar képzési rendszerből fakadóan elsősorban a diplomások beszélnek legalább két idegen nyelvet, a középiskolai végzettséggel rendelkezők között alig akad ilyen.

E probléma orvoslására ismét a versenyszféra tette meg az első lépést: négy-öt szolgáltató központ úgy döntött, középiskolákkal kötendő együttműködési szerződéssel igyekszik elősegíteni a nyelvtanulást. Két tannyelvű szakképzés beindítását tervezik például a fővárosi IV. kerületi Berzeviczy Gergely Közgazdasági Szakközépiskolában, az EDS, a Transcom, az IBM, a Getronics és a Gempack közreműködésével. A vállalatok segítenek a képzés tárgyi és személyi feltételeinek megteremtésében, vállalják a szakmát, a szaknyelvet oktató tanár, tananyagok biztosítását, s gyakorlati és munkalehetőséget is adnak majd a diákoknak. Pécsett hasonló típusú együttműködési megállapodást készít elő a Magyarországra most települő BUW német call center szolgáltató a helyi Radnóti Miklós Közgazdasági Szakközépiskolával.

Más nagyvállalatok - például a T-Com, a UPC, a Bosch, az Avaya, a T-Mobile vagy az IBM - stratégiájuk részének tekintik, hogy akár a közép-, akár a felsőoktatásba szervesen beépüljenek. Szponzorálnak, rendszeresen helyet adnak a szakmai gyakorlat eltöltéséhez, szakképző intézményeket támogatnak.

- Minden évben átlagosan hetven friss diplomás számára kínálunk munkahelyet. A vállalat számára elengedhetetlen, hogy szoros kapcsolatot ápoljon a gazdasági felsőoktatási intézmények közgazdasági és számviteli tanszékeivel: egy-egy KPMG-szakember oktatóként időről időre átadja gyakorlati tapasztalatait, de részt veszünk a tanulmányi versenyek megszervezésében, és meghirdetünk gyakornoki álláshelyeket is. Néhány utolsó éves hallgató minden évben két-három hónapot tölt a vállalatnál, hogy a tanrendbe illő gyakorlati ismeretekhez jusson. Ezenfelül esettanulmányok készítésénél és kutatási feladatokra is gyakran bevonjuk az egyetemistákat - ismerteti Emri Zsuzsanna, a KPMG HR-igazgatója. A magas szintű szakmai angolnyelv-tudást követelő vállalat munkatársa is úgy látja, az idegennyelv-ismeret hiánya komoly gondot jelent. Hiába kötik nyelvvizsgához a diplomát, évről évre egyre kevesebb megfelelő tudású jelentkezőből válogatnak.

Mindenki nyer

Az együttműködésekből az iskolák is profitálnak. Nemcsak azért, mert az adott intézmény vonzó lesz a diákok számára, hanem azért is, mert az állami büdzsétől függetlenül komoly infrastrukturális fejlesztésekre nyílik módjuk. És nyer a diák is, hiszen naprakész, a mai problémákra válaszoló tudást sajátíthat el, és ily módon sokkal keresettebb szereplője lehet a munkaerőpiacnak.

Ma még - sajnos - a fiatalok pályaképe, továbbtanulási iránya trendjellegű, a divattól függ. Pedig a döntések kimenetele úgy három-öt év múlva valósul meg: a végzett diák ekkor válik álláskereső pályakezdővé, vagy - miután a jelenlegi struktúrában a képzések döntő hányadánál nem érvényesül kellőképpen a munkaerőpiac kontrollja - fiatal munkanélkülivé.

- Minden pillanatban van hiányszakma, más területen pedig túlképzés. A tizenévesek pályaválasztásánál lenne szükség koordinációra ahhoz, hogy az azt követő nyolc-tíz évben érvényesülő piaci folyamatokra válaszoljanak a végzős diákok - hangsúlyozza Emri Zsuzsanna.

A hazai oktatási rendszer viszont erősen elméleti, kevésbé reagál a valós munkaerő-piaci igényekre. 2000 óta nincsenek a korábban megszokott szakközépiskolák, az általános iskola elvégzése után a gimnázium, illetve a hároméves, szakmát csak az utolsó évben oktató szakiskola közül választhatnak a diákok. Miután napjaink társadalmi elvárása az egyetem, legtöbben valamilyen felsőoktatási intézményben igyekeznek továbbtanulni. Azt csak kevesen elemzik, hogy négy-öt év eltelte után hol tudnak majd elhelyezkedni az adott diplomával, annak mi a valós értéke.

Ezzel szemben a munkaerőpiac kifejezetten igényelné a kreatív, gyakorlatias, "kétnyelvű" szakembereket. Félreértés ne essék, a szakképzés intézménye nem az egyetem előszobája. A közép- vagy felsőfokú szakvégzettséget adó iskoláktól a vállalatok azt remélik, hogy a padjaiból viszonylag rövid idő alatt magas szakmai kompetenciájú tapasztalati szakemberek kerülnek ki, akik az adott szakterületen rendelkeznek karrierelképzeléssel.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo