Röghöz kötöttek?

Az európaiak lemaradnak állásokról, mivel nem kellőképpen mobilak, állítja az Európai Bizottság. Bár ma az unión belül az EU-állampolgárok elvileg minden tagországban vállalhatnak munkát, az elmúlt több évtized tapasztalatai azt mutatják, az elvek nemigen váltak gyakorlattá. Eddig ez a kérdés nem nagyon foglalkoztatta az unió döntéshozóit, most azonban előtérbe került. Egyrészt a kibővítés kapcsán, másrészt az unión belüli munkanélküliségi ráta emelkedésének és a foglalkoztatási gondok megjelenésének okán. 2006 a munkavállalók mobilitásának európai éve.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Miközben a globalizáció előretörésével a vállalatok egyre inkább nemzetközivé váltak, a munkaerő nem. A háttérben nem jogi, sokkal inkább társadalmi akadályok állnak. A döntéshozók szerint a munkaerő tényeleges mobilitásának megteremtése az Európai Unió számos problémájára választ adhatna. Éppen ezért 2006-ban különböző fórumokon igyekeznek rávilágítani arra, milyen előnyökkel járhat a más országban való elhelyezkedés, és hogyan segíthetné elő az unió a munkavállalók mobilitását.

Jog, választás vagy lehetőség?

Az elmúlt harminc év során a más tagországban letelepedő és munkát vállaló európaiak aránya mindössze 1,5 százalék körül mozgott. Az Európai Bizottság adatai szerint ma mindössze 2 százalékuk él születőhazáján kívül, más EU-tagországban. Európában az egy munkahelyen eltöltött idő átlagosan 10,6 év, szemben az amerikai 6,5 évvel. A számok tehát azt mutatják, hogy a létező szabadságelv ellenére az orek kontinens lakói kifejezetten röghöz kötötten élnek, nem úgy, mint mondjuk a mobilitásukról híres amerikaiak.

A statisztikák szerint az újonnan csatlakozott országok állampolgárainak mobilitási hajlandósága és a meglévő korlátozások között sincs igazán kapcsolat. A Bizottság február elején közzétett jelentése szerint az elmúlt két évben az újak munkavállalói bármely tagországban az összmunkavállalók kevesebb, mint egy százalékát tették ki, kivéve Ausztriát, ahol ez az arány 2005-ben 1,4 százalék volt, és Írországot, ahol megközelítette a 4 százalékot. Vagyis egy országban a külföldi munkavállalók arányát egyértelműen a kereslet és kínálat határozza meg, és kevésbé a politikai szándékok.

A mobilitási kultúra népszerűsítése
Tízmillió eurót szán 2006-ban az unió arra, hogy népszerűsítse a másik tagországban való letelepedést és munkavállalást. Ennek jegyében indították útjára február végén azt az új internetes álláshirdetési oldalt, ahol huszonnyolc európai ország közel egymillió álláslehetősége között tallózhatnak az érdeklődők. A http://europa.eu.int/eures oldalon pillanatnyilag angolul, franciául és németül érhető el a naponta frissülő adatbázis, amelyet az unió és azon kívüli európai országok állami foglalkoztatási szolgálatai tesznek közzé. Ezenkívül a site-on megtaláljuk egy hétszáz tanácsadóból álló, a munkavállalók mobilitását segítő hálózat adatait is. Az év során több olyan eseményt rendeznek, amely kifejezetten a munkavállalók tudatosságának elősegítését szolgálja. Ilyen például a júniusra szervezett bécsi Mobilitás konferencia vagy a szeptemberi Európai Állásbörze, amelynek keretében több mint ötven európai városban tartanak nemzetközi szimpóziumokat. A tervek között szerepel még "mobilitási estek" megrendezése (december folyamán Párizs ad otthont az eseménynek), a mobilitást népszerűsítő különböző reklámkampányok, illetve ilyen témájú filmek is készülnek az év folyamán. A dolgozók mobilitásához legjobban hozzájáruló európai szervezetet pedig díjjal jutalmazza a Bizottság.
A mobilitás kiteljesedésének, úgy tűnik, jelentős akadályai vannak, a szabadságelv ellenére is. Hiányzik a megfelelő nyelvtudás, meg kell oldani a lakhatást, nehéz iskolát találni a gyerekeknek, munkát a házastársnak. A másik visszatartó erő a nemzetek közötti szabályozások különbözősége, állítja Vladimír Spidla foglalkoztatásért, szociális ügyekért és esélyegyenlőségért felelős biztos. A huszonöt tagországban különbözőek a társadalombiztosítási modellek, az adó- és nyugdíjrendszerek. A cseh biztos európai keretszabályozás megalkotását sürgeti annak érdekében, hogy az országok között ingázó munkaerő jogai és lehetőségei mindenki számára egyértelműek legyenek.

Társadalmi és gazdasági hasznosság

Napjaink Európai Uniója növekedési gondokkal küzd, bizonyos területeken hiányzik a szakképzett munkaerő, miközben növekszik a munkanélküliség. Spidla szerint a megoldást a mobilitás fokozása hozhatja meg. Szerinte Európának egyértelműen rugalmas munkavállalókra lenne szüksége, hogy a munkaerő-kereslet és -kínálat között helyreálljon az egyensúly.

Az Eurobarométer közelmúltban készített felmérésében megkérdezettek többsége is elismerte, hogy a mobilitás pozitív hozammal járhat a munkavállalási kilátásokat illetően, hiszen a származási területükön kívül is munkát keresők 59 százaléka talált állást egy éven belül, szemben a röghöz kötöttek mindössze 35 százalékos sikermutatójával. Paradox helyzet állt elő: a munkahelyek egyre mobilabbá váltak, miközben a munkaerőről ugyanez nem mondható el.

A globalizáció a munkavállalótól is új hozzáállást követel meg. Ezen a téren Európában ma még kevésbé jellemző a flexibilitás és a változásokhoz való alkalmazkodás képessége. Ez pedig komoly akadályt jelent, hangsúlyozta egy interjúban Spidla.

A Brüsszelből hallható hangok egyértelműen a mobilitás mellett érvelnek, amelynek a gazdaságra gyakorolt pozitív hatása mellett igyekeznek hangsúlyozni a munkavállaló szempontjából is meglévő előnyeit. Az idegen környezetben vagy más ágazatokban vállalt munka új tapasztalatokat és tudást jelent, amely megkönnyíti az alkalmazkodást, hangzott el a munkavállalók mobilitásának európai évét megnyitó konferencián.

A tizenötök ellenérvei

Miközben a brüsszeli politika a szabad mozgásra buzdítja az EU-polgárokat, és tagállamaitól a munkaerőpiac teljes felszabadítását várja - hivatkozva Anglia, Svédország és Írország pozitív tapasztalataira -, az érintett társadalmak óvatosabbak. A mobilitással ugyanis megnő a társadalmi sokféleség is, a különböző csoportok egymás mellett élését pedig egyáltalán nem könnyű kezelni. Egy a Financial Timesban megjelent cikk kritizálja, hogy a Brüsszelben kiadott jelentés egy szó sem ejt a külföldi munkavállalók megjelenésével kirajzolódó problémákról egy-egy városban vagy szűken vett közösségben.

Angliában - bár összességében 2004. május óta mindössze 293 ezer új EU-polgár folyamodott munkavállalási engedélyért - a lengyel családok bizonyos környékeken kifejezett kolóniákat alkotnak. Körülbelül háromezer lengyel települt például a mindössze 60 ezer munkavállalóval rendelkező Crewe-ba, ahol az iskolák, közintézmények, szolgáltató egységek számára komoly terhet jelentett, hogy megbirkózzanak a megnövekedett igénybevétellel.

A nyitottságáról híres Írországban is merültek fel kérdőjelek mostanában. Az újonnan csatlakozott országokból - a 2005. decemberi adatok szerint - összesen 140 ezer főt foglalkoztatnak, ami azt jelenti, hogy itt minden tizenkettedik munkavállaló külföldi. Különösen az építőiparban magas az arányuk: míg az ágazat a teljes foglalkoztatottságból 8 százalékkal részesedik, az itt dolgozó más nemzetiségűek aránya 9 százalék, derült ki egy mostanában készült tanulmányból (John Beggs és Oliver Mangan: Külföldi munkavállalók az ír gazdaságban). Ez pedig komoly veszélyeket jelenthet az egész gazdaságra nézve, állítják az ír közgazdászok.

Egy nemrégiben készült felmérés szerint az írek többsége - a megkérdezettek 78 százaléka - szeretné, ha náluk is engedélyhez kötött lenne az újonnan csatlakozott tagországok munkavállalóinak letelepedése. Attól tartanak ugyanis, hogy az olcsó külföldiek kiszorítják őket állásaikból.

Nagy-Britannia esélyegyenlőségi bizottságának elnöke, Trevor Phillips szerint a problémát kevésbé a politikusok, sokkal inkább maguk a tagállamok tudják áthidalni, ha megosztják egymással a helyi tapasztalatokat, és mindenki számára hozzáférhetővé válnak a jó és a nem működő megoldások egyaránt. Széttöredezett, társadalmi feszültségektől terhes társadalomban ugyanis senkinek sem jó.

A tízek aggályai

Úgy harminc évvel ezelőtt a legtöbb nyugat-európai ország bezárta az ajtót a külföldi munkavállalók előtt, védve munkaerőpiacát. Most az európai politika újból a munkavállalók migrációjának fellendítését ösztönzi, mert a demográfiai és gazdasági tényezők egyértelműen előrevetítik a szakképzett munkaerő iránti kereslet jelentős növekedését. A kifejezések országonként eltérőek - Franciaországban "szelektív", az Egyesült Királyságban "felügyelt", Németországban "munkás" migrációként emlegetik a jelenséget -, ám lényegében mindenütt ugyanarról van szó: a nulla szintű migráció időszakát felváltja a liberalizált bevándorlás-ellenőrzésé.

A legutóbb csatlakozott országokban a gazdasági növekedéssel elsősorban a fiatal diplomások számára egyáltalán nem vonzó szektorokban jönnek létre új munkahelyek, tehát ők azok, akik az elsők között keresnek maguknak más tagországban munkát. Litvániában például a legális és illegális külföldi munkavállalás hatására éppen a fiatal munkanélküliek száma apadt, és már Magyarországon is hasonló aggodalmakat lehet hallani az egészségügyet érintően. A csatlakozásról tárgyaló Romániában pedig a becslések szerint a munkaerő 11-13 százaléka vándorolt külföldre - elsősorban a mezőgazdasági szektorból - az alacsony fizetések és magas munkaerő-fluktuáció miatt, derül ki az európai munkaügyi felmérésből (Observatoire européen de l'emploi - OEE). Tény, hogy a megnyíló külföldi piacok hatására csökkenhet a munkanélküliségi ráta az újonnan csatlakozott országokban, ám kérdés, hogy pusztán a statisztika javulásával előremozdul-e egy ország.

Szakértők jóslata szerint Európa belső munkapiaci kínálata nem lesz képes kielégíteni a szükségletet, és komoly igény van a kelet-közép-európai szakképzett munkavállalókra. De ezeket az országokat is jelentősen csökkenő demográfiai trendek és elöregedő lakosság jellemzi, tehát valószínűleg a munkaerő-kapacitásukra szükségük lesz otthon is, fogalmazta meg aggályait Stephen Castles, az oxfordi egyetem professzora február közepén Hamburgban, a Heinrich Böll Alapítvány "Európa erődítmény? A munkaerő-migráció hatásai és következményei" című, a témában rendezett konferenciáján.

Európai aggályok
Európa munkaerőt importál, nem embereket, mondta egy szakmai konferencián Stephen Castles, az oxfordi egyetem menekültügyi tanulmányok tanszékének professzora, aki öt fő aggályt fogalmazott meg a jelenlegi migrációs politikával kapcsolatban. Egyrészt a különböző munkaerőprogramok egyáltalán nem szolgálják, hogy a jövőben a fejlett országok munkaerő-szükséglete és a fejletlenebb államokból érkező kínálat találkozzon, ez ugyanis nagyfokú állami szabályozást igényelne, ami ellentétes a ma divatos deregulációs politikával. Gond az is, hogy az eddigi - elsősorban az alacsony képzettségűek hiányát pótló - európai vedégmunka-programok sokszor megbuktak, mert egyáltalán nem rövid távú munkákra is ideiglenes munkavállalási engedéllyel foglalkoztattak külföldieket, és a munkáltató később nem szívesen engedte el a már gyakorlott alkalmazottat. Kérdés, hogy a hasonló, ideiglenes migrációra alapuló elképzelések fenntarthatók-e, vagy Európának hosszabb távon szembe kell néznie a letelepedés demográfiai és gazdasági következményeivel. Castles aggályosnak tartja azt is, hogy az Európai Bizottság 2005-ös, a legális migrációról szóló iránymutatásában szinte kizárólag magasan kvalifikált munkaerő esetén és csak néhány ágazatban kínál perspektívát a jövő munkaerőkérdéseinek megoldására, jogharmonizációs és javuló mobilitási feltételek formájában. Az alacsony szakképzettségűek körében várható munkaerőhiány legális megoldására tett javaslatok kimaradtak a tervezetből, mint ahogyan a külföldi munkaerő jogainak és szociális feltételeinek jobbítása is. Castles szerint az alacsonyabb képesítésű munkavállalók - néhány ágazattól eltekintve - továbbra sem tehetnek mást, mint hogy illegálisan vállalnak munkát, és a társadalom marginális szereplőiként léteznek. A mai célközönség - szemben a hatvanas évekkel - a magasan kvalifikált dolgozó. Néhány szektorban - például az egészségügyben - kifejezetten a kevésbé fejlett európai országok munkaerejére számítanak a fejlettebb tagállamok. Mindezek tükrében az unió mai migrációs politikája legalább annyira félrevezető és álszent, mint 1973 előtt volt, zárta beszédét a professzor.

Szabad, de csak engedéllyel
A közösségi jog biztosítja, hogy egy uniós tagállam polgára egy másik tagországban szabadon, az ottani munkavállalókkal azonos feltételek mellett vállaljon munkát. A munkaerő szabad áramlására vonatkozó jogszabályok 1968-ban, a vállalkozók akadálytalan mozgását szavatoló EU-rendelkezések 1974-ben születtek meg. Mindkét direktíva 1993-ban, az egységes belső piac életbelépésével vált hatályossá. Ma valamennyi EU-polgár formalitások nélkül lépheti át a tagállamok közötti országhatárt, s a fenti jogcímek bármelyike alapján ott tartósan letelepedhet. Az újonnan csatlakozott tíz ország állampolgáraival szemben azonban átmeneti korlátozásokat vezettek be, tartva a hirtelen megjelenő munkaerő-kínálati dömpingtől. A csatlakozási szerződés értelmében három szakaszra tagolódik a derogáció időszaka. 2010. május 1-jéig 2+3+2 éves időszakokban valamennyi régi tagállam a saját nemzeti jogszabályai szerint engedélyezi a csatlakozott országok állampolgárainak a munkavállalását. 2004. májust követően Svédország, Írország és Anglia nem élt a korlátozás lehetőségével. Az EU-15-öknek 2006. április 30-áig kell nyilatkozniuk a május 1-jétől induló hároméves időszakra vonatkozó politikájukról. Lapzártánkkor annyit már lehetett tudni, hogy Finnország feloldja, Dánia, Luxemburg és Spanyolország pedig fontolgatja a korlátozás megszüntetését. Ausztria, Németország és Franciaország viszont az elkövetkező három évben is fenntartja azokat. Magyarország, Szlovénia és Lengyelország szintén korlátozza a más EU-államokból érkező munkavállalók számát. Az Európai Bizottság - bár elismeri, hogy a korlátozásokról minden ország maga dönt - egyértelműen a régi tagállamok átmeneti intézkedéseinek megszüntetését szorgalmazza. Február 8-án kiadott jelentésében hangsúlyozta, hogy az újonnan csatlakozott országokból érkező munkavállalók kifejezetten jót tettek Európa gazdasági teljesítményének. A tagországoktól kapott adatokra hivatkozva a Bizottság azt állítja, hogy Angliában, Írországban és Svédországban megugrott a gazdasági növekedés, csökkent a munkanélküliség, és nőtt a foglalkoztatottság szintje. Ezzel szemben ott, ahol engedélyhez kötötték az EU-10-ből érkezők elhelyezkedését, nőtt a bejelentés nélküli és a színlelt önálló munkavégzések száma.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo