Az autóipar teljesítményének visszaesése erőteljes hatást gyakorol a magyar gazdaság egészére – derül ki a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége (MMOSZ) legfrissebb, 2025 első negyedéves adatokat feldolgozó elemzéséből. A szövetség reprezentatív kutatásában 15 munkaerő-kölcsönző cég vett részt, amelyek összesen több mint 22 ezer fő foglalkoztatását biztosítják.
Fotó: Depositphotos
A jelentés szerint a koronavírus-járvány előtti időszakhoz képest csaknem felére csökkent az autóiparban dolgozó kölcsönzött munkavállalók száma. Ennek hátterében az európai autópiac lassulása és a nemzetközi gazdasági bizonytalanságok állnak, amelyek hatása már nemcsak az autógyártásban, hanem a kapcsolódó ágazatokban – így a gépgyártásban, fémiparban és logisztikában – is érzékelhető.
„Az atipikus foglalkoztatás, különösen a munkaerő-kölcsönzés, kulcsszerepet tölt be a gazdaság rugalmasságának biztosításában. Amint megindul a gazdaság, a kölcsönzés nyújtja az egyik leghatékonyabb válaszlehetőséget a hirtelen keletkező munkaerőigényekre” – fogalmazott Dénes Rajmund Roland, a Humán Centrum Kft. ügyvezetője, az MMOSZ kommunikációs alelnöke. Ugyanakkor hozzátette: „Mivel a foglalkoztatáspolitikai változások első indikátorai a kölcsönzött munkavállalók, a visszaesések is elsőként nálunk jelentkeznek, mint ahogy azt a hatvani autóipari beszállító esetében is láttuk, ahol 25 százalékos csökkenést tapasztaltunk.”
2023-ig folyamatosan növekvő igényt tapasztaltunk a kölcsönzött munkaerő iránt – különösen a járműgyártó központokban –, amit a munkaerőhiány és a termelés bővülése táplált. Mihályi Magdolna, a JOBTAIN HR Szolgáltató Kft. ügyvezetője szerint már 2024-ben is érzékelhető volt a létszámigények csökkenése, és ez a negatív tendencia az elmúlt negyedévben tovább folytatódott. Ezzel együtt a kölcsönzött munkaerő továbbra is elengedhetetlen a gazdasági alkalmazkodóképesség fenntartásához.