Olajárfúrás

A nemzetközi piacokon tapasztalt erőteljes olajdrágulás mellett a hazai üzemanyagok magas adótartalmának is köszönhető, hogy június elején sosem látott magasságokba emelkedett a motorbenzin ára. Miközben a fuvarozók több hónapja próbálnak konszenzusra jutni a kormánnyal, addig egyre nagyobb versenyhátrányba kerülnek európai fuvarozótársaikkal szemben. S a tankolásaikat igyekeznek az országhatáron kívül elrendezni.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A New York-i piacokon 55 dollár közelébe szökkenő hordónkénti olajár a fokozatosan erősödő dollárral együtt nehéz helyzetbe hozta a Mol Rt.-t és a kormányzatot egyaránt. Miközben az olajipari cég - saját nyereségességét szem előtt tartva - további emeléseket tartana szükségesnek, addig a költségvetésnek egyre nagyobb hiányokat okoz a szomszédos országokba tartó benzinturizmus. Az üzemanyagok adótartalmának köszönhetően ugyanis a környező országok mindegyikében olcsóbban tankolhat a magyar, mint itthon. S míg ez egy "mezei" autós szemében "csak" pár ezer forint megspórolását jelenti, addig nem egy fuvarozócég számára létkérdés. Ők azok ugyanis, akik a piaci verseny miatt nem gördíthetik tovább a megrendelőik számlájára a megemelkedett üzemanyagárakat, így kénytelenek ott tankolni, ahol ezt olcsóbban megtehetik.

Ködös egyeztetések

Annak ellenére, hogy a fuvarozói szakma képviselői és a Pénzügyminisztérium (PM) illetékesei január elseje és április 15-e között számos alkalommal egyeztettek a gázolajat érintő jövedéki adó mértékéről, érdemi megegyezés nem született az ügyben. Mint arra Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára rámutatott: a szektor és a szaktárca képviselői egyetértettek abban, hogy jelenleg a fuvarozói ágazatban körülbelül 675 millió liter gázolajat tankolnak a cégek külföldön, amit versenyképes hazai üzemanyagárak mellett vissza lehetne terelni Magyarországra.

A Pénzügyminisztérium azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a dízel jövedéki adójának visszatérítése legfeljebb csak a 7,5 tonnánál nagyobb szállítójárművekre vonatkozzon. Az ebbe a kategóriába tartozó járművek mintegy 760 millió liter gázolajat fogyasztanak el évente, a jövedéki adó 85-ről 75 forintra csökkentése pedig akár 200 millió literrel is megdobhatja a hazai forgalmat. Könnyen kiszámítható tehát, hogy a megnövekedett forgalomból származó haszon kompenzálná a csökkenő adóteherrel fellépő költségvetési bevételkiesést, különösen, ha a fuvarozók - a PM elvárása szerint - ígéretet tennének a hazai tankolásra. (Az államháztartási törvény adatai szerint a büdzsé az idei évre 672,3 milliárd forint jövedékiadó-bevétellel számol, aminek jelentős részét az üzemanyagot terhelő tételek adják.)

Nincs egyetértés

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve a Pénzügyminisztérium illetékes főosztályai közt azonban nincs egyetértés a megoldás lehetőségeit, azok legitimitását és hatékonyságát illetően. A GKM rámutatott: elviekben elképzelhető, hogy az Európai Unió a vitában a 7,5 tonnánál nagyobb járművek számára ajánljon egy adóminimum-szintet, amely - a szaktárca számításai szerint - 75 forint körül lehetne. A Pénzügyminisztérium szerint ellenben a hatályos jogszabályok szerint a nagy kamionok számára erre nincs lehetőség, mint ahogy adó-visszatérítésre sem, annak ellenére, hogy a mezőgazdaságban és az állami vasutak berkeiben nem ismeretlen a jövedéki adó visszaigénylése.

A GKM nem tartotta kivitelezhetetlennek a fuvarozók számára sem a magas jövedéki adó kompenzálását oly módon, hogy a gépjármű-adó visszaigényelhető legyen; a PM szerint viszont ennek a kiigazításnak jelentős kihatása lenne az államháztartásra, így nem fogadható el. Az április 15-én megrekedt tárgyalások után most a fuvarozók a kompenzáció újabb lehetőségeit igyekeznek felkutatni a minisztériumok szakembereivel.

Veszélyes vizeken

A fuvarozókat egyébként nem igazán lepte meg az áremelkedés, hiszen a dollár erősödése nyomán ez várható volt. (A hetvenes években, amikor a kőolajárak az egekbe emelkedtek, a dollár kurzusa általában nagyon alacsony volt.) Ha azonban a fuvarozás önköltségi árában az üzemanyag költsége eléri a 12 százalékot, akkor az már a kritikus határt súrolja. Az önköltségi ár - amelyben benne van a munkabér és közterhei, az útadó, az amortizáció - kilométerenként jelenleg 0,8-0,9 eurócent egy tonna áruval számolva, azaz sikerült átlépni a kritikus 12 százalékot. Ez azt is jelenti, hogy a mostani áremelés nyomán valószínűleg lesz néhány olyan kis fuvarozó - jellemzően kényszervállalkozó -, aki a veszteség elkerülése végett belesodródik valamilyen kényszermegoldásba, esetleg átmegy a szürkegazdaságba, csak hogy életben maradjon.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo