Melyik lesz a befutó?

Bár az egészségügyi ellátás több területén is megvalósult már a versenyhelyzet, a finanszírozást továbbra is az Országos Egészségpénztár nyújtja. A több-biztosítós modell bevezetéséről szóló vita nem új keletű, ám az utóbbi hónapokban felerősödött, és lehet, már el is dőlt. Ennek ellenére az nem derült ki világosan, hogy a vitában melyik félnek lenne igaza. És azt sem tudni pontosan, hol lesz a helyük az egészségpénztáraknak.

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Népszavazási kezdeményezést indított egy magyar házaspár, mivel szerinte a több-biztosítós rendszer drágább, mint a mostani, ráadásul sokan kiszorulhatnak az egészségügyi ellátásokból. Az Országos Választási Bizottság (OVB) váratlanul zöld jelzést adott az indítványnak, amellyel a kezdeményezők azt szeretnék elérni, hogy "ne vezessék be a mindenki által kötelezően választandó, üzleti alapon működő több-biztosítós egészségbiztosítást".

Bokros Lajos, a Közép-európai Egyetem vezérigazgatója ezzel szemben megszólalásaiban és publikációiban a verseny mellett érvelt, mondván: a magyar egészségügyet egyfajta "hálapénzen alapuló vadkapitalizmus" jellemzi. Egy tavaszi konferencián az egykori pénzügyminiszter úgy fogalmazott: ki kell lépni a posztszocialista gondolkodásmódból, és ki kell találni, hogyan kényszeríthetők minőségi ellátásra a szolgáltatók, a biztosítók úgy, hogy a beteg se legyen kiszolgáltatott. Szerinte a jómódúak mindinkább a magánorvoslásban látják a megoldást. Nem járulnak hozzá a közös kasszához, így kevesebb jut a rászorulóknak.

Azt ugyan mindenki tudja, hogy a jelenlegi rendszer tarthatatlan, a megoldásra azonban különböző érvrendszerek miatt különböző megoldásokat tartanának ésszerűnek a szakértők.

Kontrák és kételyek

A több-biztosítós modell mellett érvelők szerint a piacon a szolgáltatók versenyeznének az ügyfelekért, és hosszú távon a verseny tárgya csak az lehet, hogy melyik biztosító tud jobb szolgáltatást adni a szerződött szolgáltatókon keresztül, az egészségügyi intézmények pedig versenyeznének a finanszírozásért. Mivel a pénz a biztosítóktól jön, a szolgáltatók jobb minőséget próbálnak nyújtani, minél alacsonyabb áron, a biztosítók meg versenyeznek a jó minőséget nyújtó szolgáltatókért, ezért a jól működő szolgáltatók finanszírozási előnyhöz jutnak. Ha tehát a szabályozási keretrendszert jól alakítják ki, akkor a versenyhelyzet miatt javul a minőség és a költséghatékonyság.

Az ellenzők alapvetően két okból nem tartják jónak a modellt. Egyrészt, mert hiába történtek lépések az ellátási oldalon a versenyhelyzet kialakítására, már a kilencvenes évek elejére nyilvánvalóvá vált, hogy a progresszivitás alacsonyabb szintjén Magyarországon településszerkezeti okokból nem tud érvényesülni a verseny. A kistelepüléseken alig-alig van mód a szabad orvosválasztásra, sőt egyes megyékben még a szakorvosválasztás is nehézségekbe ütközik. Egyszerűen azért, mert elérhető távolságban csak egyetlen háziorvos, egyetlen szakorvosi rendelő vagy egyetlen diagnosztikai laboratórium található. Másrészt az egyenlőtlen felhasználás miatt éppen azok szorulhatnak ki a fejkvóta alapú támogatásból, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá. Míg a szakrendeléseken az emberek 80 százaléka megfordul, az e célra költhető összeg kétharmadát csak a betegek ötöde használja föl. Hasonló a helyzet a gyógyszertámogatással: a 80 százalékát a lakosság 20 százalékára költi az OEP. A kórházi büdzsé 64 százalékából gyógyul a betegek 4 százaléka. Aki sokba kerül, azokért nem valószínű, hogy versengenének a biztosítók.#page#

Ugyanakkor a rendszer elindítása jelentős munkát és befektetést igényel a biztosítók oldaláról (is). Egy profitorientált cég ezt csak abban az esetben vállalja, vállalhatja, ha biztosítékot lát arra, hogy a rendszer hosszú távon működik, ellenkező esetben a befektetett tőke és munka véglegesen elvész. Ennek megnyugtató rendezéséhez politikai ciklusokon átívelő garanciákra lenne szükség.

És az egészségpénztárak?

Mi lesz az egészségpénztárakkal, ha a kormány és a parlament a több-biztosítós egészségügyi finanszírozási rendszer mellett dönt? - teszik fel a kérdést egyre többen. Amire lényegében kétféle, egymással ellentétes szakmai választ hallani. Az egyik szerint felesleges volt egyáltalán létrehozni ezt a szektort, mert az egészségpénztárak a mostani formájukban valójában a járulékkerülést szolgálják, s ebből következik, hogy a több-biztosítós modellben nem lesz rájuk szükség. Csak a szakembergárdát és az infrastruktúrát lenne érdemes hasznosítani, ami, ha nem is minden pénztárnak, de néhányuknak kiút. Másként fogalmazva: vagy maguk a pénztárak alakulhatnak át egészségbiztosítóvá - több is van, amelyik alkalmas erre -, vagy a biztosítók vásárolhatják meg őket.

A másik válasz szerint azonban a több-biztosítós modell kialakításához jó kiindulási pont lehet az egészségpénztárak működése. Valószínűleg ezt gondolta a kormány is, amikor tavaly nyáron megkérdezte a biztosítókat, vállalnának-e szerepet az egészségügyi alapcsomag finanszírozásában, és ha igen, milyen feltételekkel. Azóta folyamatosan tárgyalnak, egyeztetnek.

Tény, hogy az 1993 óta működő egészségpénztáraknak 650 ezer tagjuk van, és a pénztárakon keresztül a tagok évente 35-40 milliárd forintot költenek egészségügyi szolgáltatásokra. Az önkéntes befizetésekből a közpénzből finanszírozott társadalombiztosítási ellátásokon túli igényeket elégítik ki, mégpedig egyéni számlákról, addig, ameddig arra azok fedezetet nyújtanak.

A magánbiztosítók társadalombiztosításba való bevonása estében azonban ennél lényegesen többről lenne szó. Ám egyelőre a biztosítási szakembereket nem foglalkoztatja az alapbiztosításban, vagyis a kockázatközösségen alapuló felosztó-kirovó rendszerben való szerepvállalás. E helyett sokkal inkább az egyéni, tőkefedezeti számlán keresztül nyújtott kiegészítő szolgáltatások fejlesztésén gondolkodnak.#page#

Ki mit mondott a választások előtt?

A Piac és Profit 2006 tavaszán megkérdezte a parlamenti pártok egészségpolitikusait, ki hogyan fejlesztené a társadalombiztosítási rendszert. Íme, néhány részlet.

Dr. Csáky András (MDF): "A nemzeti kockázatközösség nem megbontható. Finanszírozási oldalról azonban - és ez is a konszenzus körébe tartozik - fokozni kell az egyén felelősségvállalását. A Magyar Demokrata Fórum előbb-utóbb elengedhetetlennek tartja például a vizitdíj bevezetését. Ez persze jelképes összeg lenne, ami a példák alapján azért megfontolásra késztetne. Célja pedig kettős: nem pusztán a finanszírozás, hanem az is, hogy végre megfogható értéke legyen az egészségnek."

Dr. Kökény Mihály (MSZP): "Háromlépcsős szolgáltatást szeretnénk. Az első az a minimumszolgáltatás, amit az államnak - nem biztosítási alapon - nyújtania kell. Ebbe a körbe tartozik a közegészségügy, a járványügy és a sürgősségi ellátás. A második a kötelező biztosítás, ahol a társadalombiztosítónak szolgáltatásokat vásárló szervezetként kell működnie. A társadalombiztosításon túl készpénz vagy kiegészítő biztosítás, egészségpénztári tagság fejében kerül sor különleges igények, az átlagot meghaladó komfort kielégítésére."

Dr. Mikola István (Fidesz): "Az egységes biztosítási rendszert meg kell őrizni, ez a szociális biztonság alappillére. Senkit nem engednénk ki a kötelező rendszerből, mert ez a társadalmi szolidaritás alapja. Mi azt mondjuk, hogy igenis, az állam felelőssége az egészségügyi ellátórendszer működtetése. (...) a közteherviselésben is rendet kell tenni. (...) Magyarországon a rendszerváltozáskor 5,3-5,4 millió ember fizetett társadalombiztosítási járulékot. Ma 3,5-3,6 millió."

Dr. Molnár Lajos (SZDSZ): "A (több-biztosítós) modell lényege: az emberek összeadják a pénzüket, hogy betegbiztosítókat hozzanak létre, amelyek államilag ellenőrzött, de nem állami szervezetek. (...) a szolidaritás, a kötelező biztosítás elvét változatlanul fenn kell tartani: mindenki fizessen a jövedelme után törvény által meghatározott mértékű járulékot, és a beszedését továbbra is az állam szervezi. (... ) a járulékért mindenkinek egyenlő és törvényben meghatározott szolgáltatás jár, akinek kötelező biztosítása van, annak azonos feltételekkel kell kapnia az ellátást. Aki viszont egyebet is akar, az köthessen arra biztosítást."

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo