Ízüzlet

Divatos, trendi belvárosi éttermet, kávéházat vagy házias ízeket kínáló, törzsvendégkört gyűjtő kisvendéglőt, esetleg ínyenceknek való topéttermet, netán gyors és olcsó falodát érdemes-e ma nyitni? Bárhonnan is nézzük, csak a megbízható minőséget adók lehetnek népszerűek, és maradnak versenyben.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Teljesen egyértelmű: egy vendéglátó üzleti sikerének legfőbb alapja maga a vendég. Sikerül-e, s milyen közönséget megnyernie annak, aki belevág, s mennyire lesz tartós iránta az érdeklődés, azaz sikerül-e törzsvendégkört kialakítania?

A GfK Piackutató Intézet 1998 óta kétévenként végez felmérést a magyar lakosság étkezési szokásainak alakulásáról. A felmérések szerint a kilencvenes évek közepén dinamikus növekedésnek indult az éttermi fogyasztás, az utóbbi öt évben azonban a felnőtt lakosságnak csak mintegy a 20 százaléka tekinthető rendszeresen házon kívül étkezőnek. S ebben a 20 százalékban benne vannak a munkahelyi étkezések is.

Csöppet sem meglepő az a megállapítás, miszerint a rendszeresen étterembe járók a városlakó 25-45 éves korosztályból, a magasabb iskolai végzettségűek és jövedelműek köréből kerülnek ki. Ez a korosztály a legaktívabb a munkában, beleértve a nőket is, akiknek - éppen munkájuk miatt - gyakran nincs se idejük, se kedvük főzni, s a lányok úgy nőtt fel, hogy nem is tanultak meg (még) főzni.

Divat vagy élvezkedés

Az étterembe járók igényei nagyon eltérők. Egy részüket - nyugati mintára - a divat viszi az étterembe, kávéházba, baráti társasággal, üzleti kapcsolat ápolására, vagy éppen azért, hogy új ismeretségeket kössenek, akár magán-, akár üzleti céllal. Körükben is különválaszthatók azok, akik számára csupán az a fontos, hogy a helyet ismert üzletemberek, közéleti személyiségek, sztárok látogassák, és szinte teljesen mindegy, hogy milyen a konyhája, csak divatos ízeket és fogásokat rakjanak eléjük. Másik részük is kipróbálja ugyan ezeket, ám számukra már fontos az étel minősége és a kiszolgálás színvonala is. Meg is keresik maguknak kedvenc éttermeiket, ahová rendszeresen látogatnak.

Kedvencek kiválasztása
Árvai Évának, egy német tulajdonú szaklapkiadó ügyvezető igazgatójának kialakult, kedvenc helyei vannak. Ünnepélyes alkalmakkor legszívesebben a Spoon hajót keresi fel. A trendi, divatos helyek közül a Bazilika melletti Leroy a kedvence, esti csevegéshez pedig leggyakrabban a Café Kőr. Családi eseményekre Náncsi néni vendéglőjét, Budakeszin a Tanne Hotelt vagy Budajenőn a Tante Susanne-t választja. Sörözni a Haxen belga sörözőbe, bort kóstolni viszont a Bock bisztróba ül be a legszívesebben. Természetesen nem egyedül. Ha barátaival, családjával kiadós méretű adagokra vágynak, irány a Fakanál, sztrapacskáért viszont a Budaörsi úti John Bull Pubba mennek.
Egy másik, egyre markánsabb csoportot alkotnak azok, akiknek az étterem megválasztásában kizárólag az étel és a felhasznált alapanyagok minősége a legfontosabb. Fogékonyak a nemzetközi konyhák autentikus ízeire is, de keresik a régi, a nagymama konyhájából ismert zamatokat is. Külön réteget képviselnek azok a fiatal családok, ahol mindkét szülő dolgozik, és jól keres. Ezek gyakran felkeresik a lakásukhoz közel eső kisvendéglőt, ahol viszonylag olcsón finom, házias ízeket találnak.

Nyerő a magyar konyha

A GfK felmérése szerint a magyarok 67 százaléka otthon sem, 75 százalékuk pedig étteremben sem kedveli a nemzetközi konyhát. Azok körében viszont, akik szívesen ízlelik meg más országok ételeit, az olasz vezeti a kedveltségi listát.

Meglepő és a közhiedelemmel ellentétes tény: 83 százalékban egyáltalán nem szívelik itthon a gyorséttermeket. Az a maradék hányad, amely mégis látható a McDonald's-okban és társaikban, elsősorban a középiskolás és kispénzű egyetemisták köréből kerül ki. Ők sem csak az étkezés miatt járnak oda, hanem mert nem találnak más helyet maguknak az esti beszélgetésekhez, együttlétekhez. Kedvelik ezeket a helyeket a hátizsákos turisták is, akik számára nem csupán az ár, hanem a standard kínálat és minőség is fontos szempont.

Étteremtulajok választéka

Tulajdonosi, befektetői oldalról nézve is színes a kör.

A tisztán befektetési célzatú, azaz egy bizonyos összeget néhány év alatt, maximális haszonnal, gyorsan megforgatni szándékozó vállalkozók elsősorban a nemzetközi divatot hozzák be a vendéglátásba. A helyszín a Belváros, Budapest belső kerületei, s vidéken a városközpontok. A modern, belsőépítészekkel és lakberendezőkkel megterveztetett belső tér, a szín- és fényhatások, a design fontos szerepet játszik náluk. A konyhájuk nemzetközi, az olasztól, a karibi térségen és a Távol-Keleten át a magyarig mindenből kínálnak egy kicsi, divatosan megkreált, gyorsan- zömében előkészített vagy félkész alapanyagokból - elkészíthető egytálételeket, csöppet sem olcsó árakon.

Közönségük a felfedező típus: aki mindig, minden újat felkeres, és tapasztalatait szájpropagandával terjeszti. A rendszeresen visszajárókból ki is alakul egy-egy "kemény mag", s egy ideig tart is az újdonság varázsa, és ez újabb és újabb vendégeket vonz, de a tömegek özöne egy idő után megáll. Egyes hírek szerint az évekig oly népszerű Liszt Ferenc téren már meg is kezdődött az üzletek eladása.

Külön kategóriát képeznek - s ez nem osztályba sorolást jelent - a hosszabb távú befektetési célzattal vendéglőt, éttermet nyitók. A helyszín esetükben főleg Budapest külső kerületei, vidéki városok kevésbé frekventált részei, ahol nem olyan drágák az üzlethelyiségek. Céljuk általában az állandó vendégkör kialakítása és a biztos megélhetés. Egyedi arculattal és ételkínálattal szolgálnak, körültekintően választják ki a személyzetet, s hajlandók jól meg is fizetni a stabil, színvonalas munkaerőt. Maguk is igényes fogyasztók, ezért igényességet várnak el a személyzettől is, a szakácstól a takarítókig mindenkitől. Figyelnek az egészséges táplálkozás iránti igényre az alapanyag-beszerzésnél, ám a kínálatuk elsősorban a hagyományos magyar ételek némileg modernizált változata. Mivel nem a gyors haszon elérésére törekszenek, az áraik közepes kategóriájúak. Általában sikeresek, stabil a vendégkörük. A lőrinci Kakas vendéglő, a budaörsi Rózsakert vagy a Tante Susanne Budajenőn csak néhány példa ezen éttermek sorából.

Szakmailag elkötelezettek

Fiatal üzletemberek
Pápai Ferenc és Orcsik Anna egy dinamikusan fejlődő kommunikációs ügynökség vezetői, akiknek nem csupán Budapesten, hanem Brüsszelben is van irodájuk. Mindketten külföldön tanultak, s ma is gyakran utaznak, üzleti okokból is, magánemberként is. Igazi fiatal ínyencek, akik mindenhol, mindenben a legjobbat keresik, s meg is tudják azt fizetni. Megtalálták törzshelyeiket, ahova rendszeresen visszajárnak, s csak nagy körültekintéssel, alapos, előzetes informálódás alapján próbálnak ki, alkalomszerűen új helyet. Anna az olasz konyha rajongója, törzshelyük a Pomo d'Oro. Ferenc is kedveli az olasz ízeket, ám ízléséhez közelebb állnak az igazi magyar ételek, ahogy nagymamája készítette. Így gyakran felkeresik Náncsi néni vendéglőjét is. Ünnepi alkalomra szívesen választanak a hazai topgasztronómia helyszíneiből. Anna születésnapját legutóbb a Vadrózsa étteremben ünnepelték, kettesben.
Külön érdemes megemlíteni a szakmai befektetőket. Ők általában azok az éttermesek, vendéglősök, akik korábban, már a nyolcvanas években bérlői vagy üzletvezetői voltak egy-egy étteremnek. Természetesen a jövedelmezőség számukra is fontos, de elsődleges szempont mégis a szakmai elkötelezettség, a magas szakmai színvonal elérése és megtartása. A köznyelv szerint ők a luxuséttermek, a topgasztronómia kínálói. Vendégkörük jelentős részét a külföldiek alkotják, de nem a hétköznapi turisták, hanem az igazi ínyencek, az úgynevezett slow food (lassú étel) valódi rajongói és értékelői.

A nemzetközi gyakorlat ezeket az éttermeket tartja a tradicionális vendéglátás helyszíneinek. A tradicionalitás azonban nem vagy nem csak azt jelenti, hogy a tradíciókra - hagyományos ízekre, ételekre - alapozódik a kínálat, hanem az egész üzemeltetés módjára és szakmai színvonalára. Kiváló minőségű alapanyagokból, szakácsművészek alakítják ki az egyedi és kreatív fogásokat, rafinált, de harmonikus ízesítéssel. Éppen ezért a felszolgálásra ezeken a helyeken nem a gyorsaság a jellemző, mint ahogy az étel elfogyasztásához, a mellé kínált borok élvezetéhez is időt kell adnunk itt magunknak. A kínálathoz illő belső tér kialakításában is a magas színvonal és a harmónia a fő szempont: a minőségi textíliák, bútorok, porcelánok, kristálypoharak, a funkcionálisan formatervezett evőeszközök alkalmazása. A kifogástalan felszolgálás, halk szavú, intelligens, szakképzett pincérekkel. Külön sommelier-t alkalmaznak, aki a fogásokhoz a megfelelő bort szakszerűen tudja nem csupán felszolgálni, hanem ajánlani is.

Jelentősnek mondható az üzleti rendezvényekből származó forgalmuk is. A hazai, fizetőképes vendégkör még nem fedezte fel ezeket az éttermeket igazán. Pedig semmivel sem drágábbak, mint a divatos, trendi helyek. Ebbe a körbe nem csupán azok az éttermek tartoznak, amelyek a magyar konyhaművészet évszázadokra visszanyúló hagyományait követik, mint a budavári Fortuna vagy a Kisködmön étterem Gyulán, hanem a különböző nemzeti konyhák autentikus képviselői is, például a Chez Daniel vagy a Vadrózsa, amely a francia vagy az Uhu Villa, amely az olasz konyhaművészet legrafináltabb fogásait tálalja fel.

Gyorsan, ízleteset

Nem csupán nálunk, hanem a világszerte is válságukat élik, és imázsproblémákkal küzdenek a gyorséttermi láncok, mint a McDonald's vagy a Burger King. A gyors étkezés igényének kielégítésére nálunk is megjelentek a szendvics- és salátabárok, a látványpékségek, számuk azonban, a kereslethez mérten csekély. A gyors, ízletes ebédet nyújtó, a vendéglátás és a kereskedelem határmezsgyéjén mozgó üzlettípusok és -láncok kialakításában van talán ma Magyarországon a legtöbb üzleti lehetőség.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo