"Főutcai" értékmentő

Már aludni sem kell sokat ahhoz, hogy megkezdődjék Budapest kellős közepének, "szívének" teljes felértékelése, pontosabban: átépítése, járműközlekedésének üdvözítő korlátozása és átszervezése. "Főutcát" s a műveletekhez uniós pénzt is kap az élhetővé, lakhatóvá váló city, ahol ismét élmény lesz üzletet nyitni, működtetni, idegenforgalmi eseményeket szervezni, de még lakásokat venni és eladni is.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Roppant becsületesen gatyában rázta az egész portált Korani Eleni. A földszinttől az első emeletig rendezett külsőt varázsolt galériája köré. Jó pár évvel ezelőtt ennyi ereje volt a műkereskedő vállalkozónak, aki azt akarta, hogy az Irányi utcai ház ne süppedjen bele teljesen a szürke, málladozó környezetbe. Ennél többet akarhatott az a Somody Imre, aki nem egy emeletnyit volt képes tatarozni a szomszédos sarokházból, hanem a teljes Centrált. De sem az Ernst Galéria, sem a kávéház nem változtatott a lényegen: a Belváros igazi "vérátömlesztés" nélkül csak elkopni, elnéptelenedni, elértéktelenedni képes.

- Hiszem, ha látom - szakította meg "másmilyen" látásélményét a Náray-kirakatot szemmel felfalni igyekvő asszony, aki kérdésünk elől előbb egy kicsit kitérve, elkanyarodva bevallotta, ott, a Reáltanoda utca sarkánál szokta volt megspórolni azt a kiadást, amit a divatlapok emésztenének fel. - Benézve a szalonba ugyanazt látom, amit az újságban, a számomra megvehetetlenül drága elitdivatot. Bámészkodni itt ingyen is sikerül.

De megmagyarázta a "hiszem, ha látom" válaszát is, amivel végül is felelt érdeklődésünkre. Arra, hogy a Kecskeméti utca, Károlyi Mihály utca, sőt a Petőfi Sándor, a Bécsi, az Október 6. utca autós forgalmának szinte teljes kiiktatásához, a Kálvin tértől a Szabadság térig tartó szakasz "sétálóvá" változtatásához ugyan mit szól? Nyomatékul pedig hozzátette, igen kicsi lány korában élte át a környék utolsó generális átszabását.

- A nagyobb műtét az volt, amikor átadták az Erzsébet hidat, a kisebb meg az, amikor leszedték róla a villamosokat, s eltüntették az akkor még Felszabadulás térnek nevezett Ferenciek teréről az állandóan fütyülő és mindenkit megbüntető hidrogénszőke rendőrnőt.

Alárendelt politika?

Meglehet, a Náray-szalon kirakata előtti "memória-egypercesre" vállalkozó asszonyt valóban érheti meglepetés, hiszen már a pénz is kezd "összeállni" ahhoz, hogy a Belvárosból ismét belváros legyen: az elhagyott üzletek, málladozó portálok, más városrészekbe költöző idegenforgalmi szolgáltatások, értéküket vesztő lakások pedig csak egy kor lidérces álmaiként jönnek elő, a valóság az ellenkezőjéről szól majd. Visszaköltözik az élet, a pezsgés, az üzlet, a minőségi turizmus a város szívébe. Az előzmény pedig az, hogy valami egészen szokatlan történt a city korábbi és mai gazdái között: kitört a béke közöttük. A kívülálló azt hallja és látja, hogy az egymás ellenzékének számító leköszönt, illetve hatalomba került V. kerületi városvezetés mint két tejtestvér, olyan harmóniában építi Budapest Belvárosát.

Nem ilyen hangulatot vélelmeztünk, amikor a már vagy egy éve késlekedni látszó program helyzetét tudakolva találkozót kértünk dr. Steiner Pál országgyűlési képviselőtől. A honatyával - egyszersmind a fővárosi közgyűlés szocialista frakciójának vezetőjével, tanácsnokkal, aki 2006-ig az V. kerület polgármestere volt - még jövő időben beszélgethettünk a projektről. Azóta egy szűkszavú kommünikéből tudjuk, napirendjére tűzte a kormány a belvárosiak pályázatait, a brüsszeli beadványait. Mert hát a döntéseket a kormánynak kell meghoznia, és az Európai Unióhoz beterjesztenie, hogy komoly EU-s pénzt is hozzá lehessen rendelni a beruházáshoz.

- A kormány a jóváhagyását küldheti meg Brüsszelnek arról, hogy a Belváros a projektjeihez szabályszerűen tart igényt a támogatásokra - érvel a több tízmilliárdos segítség megszerzésének módjáról a budapesti politikus. - A program több nagy egységből áll: a Városkapu és térségének, a pesti korzónak, a városházának és a "főutcának" az építéséből, átépítéséből. Már ezek az átalakítások is teljesen új arculatot adhatnak a Belvárosnak. Az V. Kerületi Önkormányzat és a Fővárosi Közgyűlés együtt pályázik e program megvalósítása érdekében mind a kormányzatnál, mind Brüsszelnél.

Az együttműködés tervét, a közös teendők forgatókönyvét mind a két testület elfogadta, és felállítottak három irányító testületet: a Városkapu és az új pesti korzó projektekét Steiner Pál, a "főutcait", azaz a Kálvin tér és a Szabadság tér közötti útvonal átlényegítését pedig az V. kerület polgármestere, Rogán Antal vezeti. A két politikus a másik territóriumában társelnök, és vétójoggal bír, de mostanság sokkal inkább erősíteni, segíteni igyekeznek egymás munkáját. Bizonyára még megannyi közhellyel illethető e rendhagyó politikusi kapcsolat, de Steiner Pált arra kértük, inkább építkezzünk az újság hasábjain is, azaz segítsen látni, milyen is lesz az a környék, amelyet a Náray-divatszalon kirakata előtt megszólított, hitetlenkedő asszony el sem tud képzelni.

- Alig marad autós forgalmú belvárosi utca, az átmenő forgalmat gyakorlatilag megszünteti a hamarosan kezdődő átalakítás, miközben a Kecskeméti és a Károlyi utcában is idegenforgalmi, kereskedelmi célú üzletek sokaságát nyithatják majd meg a vállalkozások - érvel a sorrendben legelőbb elkészülő s bizonyára legtöbb ős-budapesti fantáziáját azonnal megmozgató beavatkozás mellett Steiner Pál, aki hivatalból nem annyira ennek a beruházásnak a pénztárcáját töltögeti, hanem a másik kettőét, a Városkaput és az új pesti korzót megvalósítóét. - Ahhoz nem fér kétség: az ingatlanok értéke, hasznosíthatósága alapvetően megnő, illetve bővül.

Az M0 innen is hiányzik

Az időben később elinduló programrészről, az új városházáról most még csak az "üzeneteket" fogalmazza meg a frakcióvezető. A tervrajzok azt "ígérik", hogy a mai fogalmak szerinti hivataljellegét levetkezi magáról a leendő épületegyüttes, még akkor is, ha a városházi funkciókat továbbra is ellátják a falak között. Amúgy teljesen nyitott, a város befogadó jellegét tükröző, kulturális akcióknak helyet, teret, a turistáknak látványos programokat kínáló hatalmas agóra lesz. Önmagában nem új a városházának kölcsönözött funkció, hasonlóval kisebb-nagyobb európai városokban lehet találkozni. Nem ritka az sem, hogy az épületek alatt éttermek, sörözők működnek, vagy éppen jégpályán csúszkálhatnak telente a helybéliek, vagy más szabadidős tevékenységhez találnak lehetőségeket.

A Városkapuval - a harmadik fő elemmel - kiegészülő belvárosi projektegyüttes sok is, kevés is. Sok, hiszen évtizedek múltak el úgy, hogy komolyabb gyarapodást elkönyvelhettek volna a belvárosiak, kevés is, mert bár szebb, vonzóbb, befektetőcsalogató lesz a hamarosan valóban elkezdődő átlényegítés, de az igazán nagy dolgokon - például a Kossuth Lajos utca országút jellegének megszüntetésén - most még nem tudnak segíteni. Steiner Pál is utalt rá: a kelet-nyugati átmenő forgalom "kirakása" mellett gondoskodni illik a helyi parkolási lehetőségekről, a helyi lakossági, kereskedelmi célú közlekedésről. Azt remélik a város politikusai, hogy az eredeti Budapest szíve program is progresszíven hathat a további fejlődésre, fejlesztésre. Bár az M0 hiányán - a kelet-nyugati forgalom kitiltásának előfeltételén - így sem lehet segíteni egyelőre, a zsúfoltságot, a túlzott motorizációt meg lehet fékezni.

Steiner Páltól megismerhettünk számokat, így azt, hogy a Budapest szíve programnál önrészre, mintegy 20 százaléknyi saját beruházási forrásra lesz szükség, s 10-12 milliárd forintot kívánnak a feladatokra fordítani. A megvalósíthatósági tanulmány már papíron van, az EU-hoz is eljutottak e dokumentációk.

Igyekezetünk azonban nem volt elegendő ahhoz, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől "idő előtt" mást is megtudjunk, mint azt, hogy "a Budapest szíve program addig nevesítetlen kiemelt projekt, ameddig a kormány nem tárgyal róla". Azt elolvashattuk tájékoztatásukból, hogy a tervezet "tavaly valóban zsűri elé került, de továbbfejlesztésre javasolták", azt meg egy hírügynökségi kommünikéből tudjuk, hogy a kabinet zöld utat adott a Budapest szívének, s kiemeltként szerepelteti ezentúl a Belváros átalakításának munkálatait. A kormányzat ügynökségétől nem tudhattuk meg, hogy tavaly, amikor még 24 milliárd forint támogatással is kalkulálhattak az érintettek, most lemondani kényszerültek-e legalább 10 milliárdról, vagy csak még nincs "beárazva" a folytatás, s ezért számol kevesebb pénzzel az országgyűlési képviselő. A lényeg egyelőre mégis az: hamarosan sor kerül az első kapavágásra.

Föld alatti álmok

- A 2006 novemberében elindított program attól példaértékű, hogy nem húzódik el az előkészítése, s nagyon gyorsan "rákanyarodunk" a megvalósításra - előlegezi meg azt a bizonyos első kapavágást Puskás András, az V. kerület alpolgármestere. - A "Főutca", amely nálunk, a Belvárosban nagy F-fel, egybe és idézőjelek közé rakva írandó, a Kálvin tértől induló és északnak tartó tengely, mintegy ötmilliárd forintot taksál, és a pénz nyolcvan százalékát utólag kifizeti az Európai Unió. A várható végeredmény pedig az lesz, hogy az eddig döntően autók által birtokolt közterületeket alapvetően a gyalogosok kapják meg. Az autós tehát csak helyben teljesítendő célja végett jön majd be járművével, a többieknek pedig nem fogja megérni.

Az alpolgármester szavai mást takarnak, mint tíz-húsz tiltó KRESZ-táblát, hiszen a "Főutca" - díszburkolatokkal, megnagyobbított, az úttesttel egy síkba kerülő járdákkal és a helyi üzleti élet úgynevezett kitelepülőit segítő mozgó közműrendszerrel, eszközökkel - minden tekintetben átalakul. Először is a maradék autós forgalom sem lesz "zavartalan", Belváros-Lipótváros alpolgármestere elárulja: a Kálvin tér felől csak az egyetemig haladhatnak, tovább pedig mindössze a buszok szállíthatják az utasokat. Az őspesti - kivált, ha belvárosi is egyben - már fogalmazza is a kérdést, ugyan mi lesz a Ferenciek tere alatti aluljáróval? Tényleg: mi is lesz?

- Betemetik, de majd csak akkor, amikor a Kossuth Lajos utca forgalmát - szintén a Budapest szíve program keretében, de hosszabb távon - eltüntetik - visz közelebb a legutóbbi időkig még csak az álmok kategóriájában szereplő tervhez Puskás András. - Vagyis előbb-utóbb a föld alatt fog vezetni az autóút kelet-nyugati irányban is.

Belváros-Lipótváros alpolgármestere "rövid távon" visszakalauzol a felszínre, az Irányi utcába, oda, ahol az Ernst Galéria falát is hiába hozta helyre a jó érzésű bérlő, hiszen az Erzsébet hídról a Petőfi Sándor utcába, avagy a Március 15. tér felől az Erzsébet hídra a még betemetetlen aluljárón át igyekvő, napi tízezernyi autó és busz gondoskodik a falak kormozódásáról, a koszról, a porról, a zajról, homlokzatomlasztó rezgésről, rázkódásról. A "Főutca" programmal párhuzamosan a Fővárosi Önkormányzat a Március 15. teret alakítja át, mélygarázst épít, s megváltoztatja a mai forgalmi rendet, miszerint az Irányi utcát kihagyva, közvetlenül fel lehet majd hajtani az Erzsébet hídra. A közeli kis - roppant romantikus, igencsak szerethető, ám nagyon vegyes állagú - mellékutcákat szintén tatarozzák, s vélhetően élettel töltik meg a vállalkozók, beruházók. Kevesebb autó és több gyalogos lesz tehát - de vajon az ott élők és ott üzletet, irodát, éttermet, kávézót működtető cégek legnagyobb örömére, avagy fordítva, legnagyobb bánatára?

Felértékelődés rakétatempóban

Az alpolgármester mindenesetre nem hisz abban, hogy a lakosság fogyása folytatódik, ellenkezőleg, a tízezres létszámcsökkenés után új folyamatok indultak el, és erősödnek is fel éppen a lakhatóbbá váló város révén. A hajdani leválasztott lakásokat mostanában összenyitják, igaz, ettől többen még nem lesznek, de akik így cselekszenek, azok alapvetően a Belvárosban érzik jól magukat, itt képzelik el a jövőjüket.

- Elindult a tetőterek beépítésének "mozgalma" is, a helyhatóság pedig csak szabályozási eszközökkel terelgeti ezeket a fejlesztéseket - mutatja be a piaci felértékelődés kedvező "oldalhajtását" Puskás András. - Az önkormányzatnak emellett arra lehet hatása, hogy segíti a belvárosi részek élhetőbbé tételét, javítja, bővülni engedi a szolgáltatási szektort. Amire pedig mind az itt élőknek, mind a város egészének szüksége van, az a parkolóhelyek gyarapítása: magánbefektetőkkel összefogva tudunk egyről a kettőre jutni. Közbeszerzési eljárás résztvevőjeként szerzett koncessziós jogot az OTP Ingatlan Zrt., s a József nádor tér alatt kialakít egy igen nagy befogadóképességű mélygarázst. Másfél éven belül a Bástya utcában, idővel az Úttörő áruház helye alatt szintén vállalkozói tőkével születhetnek meg föld alatti parkolók. A lakók autóinak elhelyezhetőségéről pedig elkezdtük a tárgyalásokat a meglévő és a leendő mélygarázsok tulajdonosaival.

Ha a parkolóóra még nem is, de a visszaszámlálás órája már ketyeg: szeptemberre elkészül a "Főutca" építési terve, s legkésőbb a jövő év elején tényleg sor kerülhet az első kapavágásra. Sőt, nem sokkal később sor kerülhet azokra a szintén első kapavágásokra is, amelyek "mögött" még nincsenek készen teljesen a kivitelezési tervek. Ilyen a Budapest szíve program világörökség-részeként is jegyzett, a Roosevelt tértől a Belgrád rakpartig tartó szakasznak, továbbá a Kiskörútnak a "feljavítása". E munkálatok közül talán a legizgalmasabb beavatkozásra az Astoriánál kerül sor, amennyiben körforgalmat építtet a Fővárosi Önkormányzat. A belváros-lipótvárosi alpolgármester egyelőre még nem tudja, hányadán állnak a budapesti városházán a József Attila utca "átrajzolásával", abba azonban már beavathatja a Piac & Profit olvasóit, hogy a Lánchídra nem a Roosevelt tér megkerülésével juthatnak majd fel az autók.

El akartam adni a Sas utcai lakásomat, de most várok, mondjuk addig, ameddig az euró fel nem váltja a forintot - fogalmazott meg egy garantáltan bizonytalan hosszú távú ingatlanspekulációs programot magának a száz négyzetméteres otthon amúgy Londonban élő tulajdonosa. Most már igazán megéri neki is tartani a portékát, bár ő nem ismeri, csak sejti azt az adatot, amit az alpolgármester tud, és ehelyütt el is mond: nagyon rövid idő alatt a piac 40-50 százalékkal felértékelte az átalakuló budapesti cityt.

Pedig ez még csak a kezdet, az első kapavágás előtti - igaz, utolsó - stáció.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo