A japán befektetők kedvelt területei az Egyesült Királyság, Németország, Belgium, Franciaország. A kelet-európai térségen belül azonban Magyarország vezeti a listájukat, mintegy 6 százalékos részesedéssel. A hazánkban megjelent befektetők között is Japánból érkezett a legtöbb, bár az invesztíciók összértékét tekintve az Amerikai Egyesült Államok vezet.
A Magyarországon letelepedett vállalkozások a japán piacról nézve a legtőkeerősebb cégek. Hiszen az elmúlt években a japán gazdaságban tapasztalható nehézségek, majd az országban lezajlott pénzügyi reform ellenére sem tört meg az itteni befektetői lendületük. A pénzügyi váltás, amely végül a japán gazdaság stabilizációjához vezetett, egyetlen Magyarországon is fiókot nyitott bank, az LTCB visszavonulását eredményezte.
Miért itt?
A japánok nem azért fektetnek be Magyarországon, mert a belföldi piacot ígéretesnek tartják. A céljuk az Európai Unió, ahova tőlünk beszállíthatnak. Ennek ellenére, egyelőre a Suzuki az egyetlen, amely elérte az úgynevezett EUR 1 minősítést, ami azt jelenti, hogy terméke európai származású, ezért vámmentesen exportálhat az unión belül. Esetében ugyanis a magyar alapanyagok aránya a végtermékben eléri a 60 százalékot, ami jelentős megtakarítást jelent a vámköltségekben.
Előnyünk, hogy Magyarországról, a térség más országaival szemben, autópályán át vezet az út az EU-ba, a mobiltelefon-hálózat százszázalékos lefedettségű, és az áramszolgáltatóknál sincs fennakadás. Ám a legfontosabb: a relatíve még mindig olcsó, képzett munkaerő és a kedvező alkalmazási feltételek. Továbbá az európai szinten alacsony társasági adó. A japán cégeknél ugyanis a leányvállalatok egy-egy befektetési lehetőségről általában 20-30 millió dolláros határig az anyacég jóváhagyása nélkül dönthetnek. A volt szocialista országok közül pedig szerintük Szlovénia túl drága, Csehországban a foglalkoztatás több költséggel jár, Romániában meg gyenge az infrastruktúra. Ám Lengyelország a befektetőkért folytatott versenyben időnként megelőz bennünket. Tény, hogy a régión belül még mindig nálunk működik a legtöbb japán termelőüzem.
Nemzetközi és konzervatív
Az itteni japán nagyvállalatok egyik csoportja nemzetközi (például a Sony), a másik konzervatív (mint Shinwa, a TDK) stílusú. A hozzánk közelebb álló mentalitást a nemzetközi cégek képviselik, oldott légkörű munkavégzésükkel. A konzervatívnak nevezhető japán vállalatoknál számunkra szokatlanul katonás a tempó, és a légkör is túlfegyelmezett.
A japán cégek magyarországi tevékenységét meghatározó szabályokkal - a cégek függetlenségét garantáló beruházásvédelmi, valamint a kettős adózás elkerüléséről szóló kormányközi megállapodással - általában elégedettek a befektetők, akik terveiket jellemzően zöldmezős beruházásokkal valósítják meg. És ha sorra vesszük cégeik földrajzi elhelyezkedését, általában nem távolodnak el Budapesttől. Ragaszkodnak ugyanis a nagyvárosi életformához, a kényelmes pénzügyi szolgáltatásokhoz, a japán éttermekhez, a nemzetközi iskolákhoz, melyeket alkalmasnak tartanak arra, hogy gyermekeik ott tanuljanak.
A legfontosabb hitelező
Hazánk legfontosabb hitelezője is Japán, közép- és hosszú lejáratú hitelállományunk mintegy harmada származik japán pénzintézetektől. Gondoljunk csak a tíz évvel ezelőtt indított, államilag támogatott japán kisvállalkozói hiteltől kezdve a mai napig népszerű japán forrású lakásépítési hitelekre.
Ami pedig a főbb külkereskedelmi számokat illeti: 2004-ben Japánba irányuló exportunk 321,8 millió dollár volt, importunk értéke pedig meghaladta az 1,8 milliárdot.
A legnagyobb zöldmezősA japánok magas szintű technológiát hoznak be Magyarországra, de az utóbbi években ez még inkább igaz: üzemeikben ma sokkal magasabb a termelékenység, mint korábban. Egy-egy beruházás értéke is jóval magasabb lett: 20 millió euró alatti alig akad.
Új üzemeiket attól a naptól kezdve, hogy a cég megjelenik Magyarországon helyszínt keresni, nem több mint 1,5-2 év alatt megnyitják. S ez nem mond ellent az alapos előkészítésnek, ugyanis amikor idejönnek, már pontosan tudják, mit akarnak gyártani. Az építőipar pedig napjainkban olyan korszerű technológiákkal rendelkezik, hogy a döntés után két-három hónap elegendő a beruházás lebonyolításához, és kezdődhet a próbaüzem. Ez alatt a magyar gyár dolgozói már tréningeken vesznek részt a hasonló profilú japán - vagy annak európai leányvállalatának - az üzemében. A sikeres beüzemelés után pedig a mai követelmény a teljesen selejtmentes termelés.
Az utóbbi hónapok legnagyobb magyarországi japán (sőt a legnagyobb hazai zöldmezős) beruházása a 100 millió eurós - 25 milliárd forintos - dunavarsányi Ibiden. A gyárat július 12-én Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Iwata Yoshifumi, az Ibiden Co. Ltd. elnöke avatta fel, és augusztusában kezdte meg a működését. A termelőegység gépjármű-kipufogógáz tisztítására szolgáló kerámiaszűrőket gyárt az európai országok ellátására, főbb vásárlói a Mercedes, a BMW, a Ford, az Audi, illetve az Opel. Induláskor az alkalmazottak létszáma közel 200 fő, de a teljes kapacitás elérésekor több mint 700 főt foglalkoztatnak majd. Az Ibiden Co. Ltd. 2004 nyarán hozta nyilvánosságra, hogy második európai termelőegységének helyszínéül Magyarországot, a Dunavarsányi Ipari Parkot választja. Az okok között a kiváló munkaerővel való ellátottságot és a hatékony ösztönzőrendszert emelték ki. Az anyacég egyébként elsősorban elektronikai nyomtatott áramköröket és a kerámiaszűrőket gyárt - Japánon és immár Magyarországon kívül - Kínában, Malajziában, Szingapúrban, a Fülöp-szigeteken, az Egyesült Államokban és Franciaországban. A cégcsoport alaptőkéje 226 millió dollár, az éves nettó bevétele pedig 2003-ban 2,127 millió dollár volt.