Csúcsévjárat született

Bár tavasszal még úgy tűnt, a gyengébb 2004-es és 2005-os évjárat után 2006-ot is szívesebben felejtenék el a borászok, a nyárutó gyönyörű időjárásának köszönhetően fantasztikusan jó borok születtek idén.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Elmúlt Márton-nap, azóta pedig csak ódákat lehet hallani a gazdáktól és a szakértőktől a 2006-os évjárat borairól. Pedig nem indult jól az év, a lassú, hideg tavasz miatt nem számítottak a borászok kimagasló évjáratra. A június-júliusi melegek aztán felélesztették a reményt, ám csak addig, míg be nem köszöntött az esős augusztus, amely a legkevésbé sem kedvez az érési fázisban lévő szőlőnek. Augusztus végén azonban kisütött a nap, s ez nagyjából így is maradt novemberig. Ennek köszönhetően gyönyörűen beérett a termés.

Lepipálja 2003-at

- Mustfokban behozták az idei borok 2003-at, amiről pedig azt hittük, nem lehet fokozni - mondta Vincze Béla, 2005-ben az Év Bortermelője. Az augusztusi esőzések miatt korrekt savak is keletkeztek, s összességében a vörösborokban nagyon jó színek és tanninok jöttek létre. Mindent egybevéve remek borok készültek a 2006-os évjáratban, amelyek várhatóan hosszú ideig eltarthatók lesznek.

Lelkendezett Kovács Tibor is, a szekszárdi Szent Gaál Pincészet vezetője, aki viszont kiemelte: a jó bor a jó szőlőnél kezdődik, s ezt sosem szabad elfelejteni. A jó termés érdekében nem szabad túlterhelni a tőkéket.

A szüret időpontját is nagyon alaposan választották meg. A jó vörösborban ugyanis a sav, a tannin és az alkohol aránya megfelelő. Extrém években, mint 2003 és 2006, savra szüretelnek, addig hagyják kint a szőlőt, amíg az egészséges, és nem töpped. A töppedtség ugyan magasabb cukrot és alkoholt eredményez, ezért népszerű némely borászok körében, ám ez a bor harmóniájának rovására megy.

Kevesebb bor
Bár a minőség remek, az idén kevesebb borra lehet számítani, mint tavaly. Az első becslések szerint mintegy 3 millió hektoliter bor készült idén hazánkban. Tavaly a hivatalos KSH-statisztikák szerint ez 3,5 millió hektoliter volt. A csökkenés okai a hideg tavaszban és nyárelőben keresendők, emiatt voltak ugyanis problémák a virágzás és az azt követő kötődés időszakában. Az idei szőlőtermést valamivel több mint 500 ezer tonnára becsülik a szakértők, az elmúlt esztendőben a magyar szőlőtermés meghaladta az 536 ezer tonnát.
A beérkező termést válogatják, így csak az egészséges, teljesen beérett fürtök kerülnek a mustba. Egyetlen éretlen fürt még nem rontja el az alapanyagot, de ha az sincs, az az igazi.

A mustot kíméletesen erjesztik, és a hordót is a bor értékeinek kiemelésére használják, nem hagyják, hogy a hordó önálló életre keljen és rátelepedjen a borra. Ezt rendkívül fontosnak tartják, mert filozófiájuk szerint az újabban túlzott barrique-használat uniformizálja a bort. Kovács Tibor véleménye szerint a jó bort a nagyon jótól csak ilyen és ehhez hasonló apróságok különböztetik meg.

Eladási nehézségek

Az utóbbi években számos csata zajlott le a bortermelők és a szabályozó hatóságok között. Míg az egyik oldal a rossz országimázsról és a borturizmus támogatásának elhanyagolásáról beszélt, addig a másik a hamis borok és a nem megfelelő minőségű, "felesleges" szőlők felszámolását tűzte ki célul, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Tény, hogy a magyar borok, bár minőségükben megállják a helyüket a külföldi vetélytársakkal szemben, marketing és imázs híján csak a polcok alsó soraiban kapnak helyet. Kovács Tibor szerint átlagban 2 euróért lehet értékesíteni külföldön egy liter bort, ami messze alulmúlja a magyar borok valódi értékét. Ahhoz, hogy az ár magasabbra emelkedhessen, szívós munkával kell kiépíteni a magyar bor hírnevét külföldön, amiben az államnak is jelentős szerepet kell(ene) vállalnia.

Árvay János, a 2000. év Tokaj-hegyaljai Borásza szerint azonban oda kell figyelni arra is, mire "vevő" a nemzetközi közönség. Sokévi tapasztalatuk ugyanis, hogy a 12,5-13 százalékos alkoholtartalommal rendelkező száraz fehéreket - főleg a nyugati borértők - könnyűnek ítélik. Ezért céljuk, hogy minél koncentráltabb, vastagabb száraz borokat készítsenek, erre vevő ugyanis a világ.

Bár Tokaj elsősorban az édes borairól, azok közül is az aszúról ismert, a száraz borok sokszor meglepik a külföldi szakértőket, annyira, hogy több felől is olyan hangokat lehet hallani: a hegyaljai száraz borok idővel az aszúk fölé emelkedhetnek. Az idei évjárat kapcsán a tokaji borász megjegyezte: eddig is sokan, sokat próbálkoztak Tokajban száraz borral, de az időjárás sohasem fogadta igazán kegyeibe a kísérletező kedvűeket. Most azonban igen, olyannyira, hogy ez az évjárat világhírnévre is szert tehet.

Hazai célközönség

Valóban kiemelkedő lehetőségeket kínál a magyar borágazat számára a 2006. évi termés. Mivel ezek a borok jellemzően 2008-2009 környékén kerülnek a boltok polcaira, még van idő, hogy marketingeszközökkel növeljenek a magyar bor értékét a nemzetközi piacokon is - véli Vincze Béla. A borász ugyanakkor úgy gondolja, elsősorban a hazai közönségnek kellene felismernie, milyen páratlan kincseket rejtegetnek a hazai borpincék.

Az utóbbi években megfigyelhető volt egyfajta változás a hazai alkoholfogyasztás piacán. Bár mennyiségileg nem isznak több bort a magyarok, mint korábban, a kereslet mindenképpen a minőségi borok irányába tolódott el. Ebben nagy segítséget jelentenek a borfesztiválok, amelyek az ország egész táján, egész évben segítenek megismertetni a borvidékek, régiók termékeit az amatőr és műértő közönséggel egyaránt. Ez akkor is így lett volna, ha 2006 nem a Bor és Gasztronómia éve Magyarországon.

A bortermelők is egyre inkább felismerik a borértékesítés mellé párosítható kiegészítő szolgáltatások előnyeit. Évről évre többen látogatnak el bortúrákra, vacsorával, hétvégi kikapcsolódással egybekötött borkóstolókra, ahol testközelből ismerkedhetnek meg nemcsak a borokkal, de a termelőkkel és a borvidékekkel egyaránt.

Támogatás bormarketingre
Megnyílt a lehetőség arra, hogy a minőségi borok termelői is pályázhassanak termékeik értékesíthetőségét, népszerűsítését elősegítő projektekre az AVOP 3.1.2 Minőségi mezőgazdasági termékek marketingje alintézkedés keretében. A részletes pályázati feltételeket tartalmazó Vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése című pályázati felhívás 2006. november 13-án lépett hatályba. A pályázat részletei megtekinthetők az FVM (www.fvm.hu) és az MVH (www.mvh.gov.hu) honlapján egyaránt. A pályázati felhívásban - a korábbiakhoz képest - a Magyarországon elismert minőség megjelölési rendszerei kiegészültek a borgazdálkodásra és a minőségi borok eredetvédelmére vonatkozó szabályokkal, ami lehetővé teszi a minőségi borok piacra jutási feltételeit javító pályázatok támogatását. Ezenfelül a Vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése című pályázati felhívás valamennyi - 3.1.1. Agrártevékenységek diverzifikációja; 3.1.2 Minőségi mezőgazdasági termékek marketingje; 3.1.3. Idegenforgalom fejlesztése (falusi turizmus); 3.1.4 Kézműipari tevékenység fejlesztése - alintézkedésére benyújtható még pályázat.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo