Csúcsévjárat született

Bár tavasszal még úgy tűnt, a gyengébb 2004-es és 2005-os évjárat után 2006-ot is szívesebben felejtenék el a borászok, a nyárutó gyönyörű időjárásának köszönhetően fantasztikusan jó borok születtek idén.

Elmúlt Márton-nap, azóta pedig csak ódákat lehet hallani a gazdáktól és a szakértőktől a 2006-os évjárat borairól. Pedig nem indult jól az év, a lassú, hideg tavasz miatt nem számítottak a borászok kimagasló évjáratra. A június-júliusi melegek aztán felélesztették a reményt, ám csak addig, míg be nem köszöntött az esős augusztus, amely a legkevésbé sem kedvez az érési fázisban lévő szőlőnek. Augusztus végén azonban kisütött a nap, s ez nagyjából így is maradt novemberig. Ennek köszönhetően gyönyörűen beérett a termés.

Lepipálja 2003-at

- Mustfokban behozták az idei borok 2003-at, amiről pedig azt hittük, nem lehet fokozni - mondta Vincze Béla, 2005-ben az Év Bortermelője. Az augusztusi esőzések miatt korrekt savak is keletkeztek, s összességében a vörösborokban nagyon jó színek és tanninok jöttek létre. Mindent egybevéve remek borok készültek a 2006-os évjáratban, amelyek várhatóan hosszú ideig eltarthatók lesznek.

Lelkendezett Kovács Tibor is, a szekszárdi Szent Gaál Pincészet vezetője, aki viszont kiemelte: a jó bor a jó szőlőnél kezdődik, s ezt sosem szabad elfelejteni. A jó termés érdekében nem szabad túlterhelni a tőkéket.

A szüret időpontját is nagyon alaposan választották meg. A jó vörösborban ugyanis a sav, a tannin és az alkohol aránya megfelelő. Extrém években, mint 2003 és 2006, savra szüretelnek, addig hagyják kint a szőlőt, amíg az egészséges, és nem töpped. A töppedtség ugyan magasabb cukrot és alkoholt eredményez, ezért népszerű némely borászok körében, ám ez a bor harmóniájának rovására megy.

Kevesebb bor
Bár a minőség remek, az idén kevesebb borra lehet számítani, mint tavaly. Az első becslések szerint mintegy 3 millió hektoliter bor készült idén hazánkban. Tavaly a hivatalos KSH-statisztikák szerint ez 3,5 millió hektoliter volt. A csökkenés okai a hideg tavaszban és nyárelőben keresendők, emiatt voltak ugyanis problémák a virágzás és az azt követő kötődés időszakában. Az idei szőlőtermést valamivel több mint 500 ezer tonnára becsülik a szakértők, az elmúlt esztendőben a magyar szőlőtermés meghaladta az 536 ezer tonnát.
A beérkező termést válogatják, így csak az egészséges, teljesen beérett fürtök kerülnek a mustba. Egyetlen éretlen fürt még nem rontja el az alapanyagot, de ha az sincs, az az igazi.

A mustot kíméletesen erjesztik, és a hordót is a bor értékeinek kiemelésére használják, nem hagyják, hogy a hordó önálló életre keljen és rátelepedjen a borra. Ezt rendkívül fontosnak tartják, mert filozófiájuk szerint az újabban túlzott barrique-használat uniformizálja a bort. Kovács Tibor véleménye szerint a jó bort a nagyon jótól csak ilyen és ehhez hasonló apróságok különböztetik meg.

Eladási nehézségek

Az utóbbi években számos csata zajlott le a bortermelők és a szabályozó hatóságok között. Míg az egyik oldal a rossz országimázsról és a borturizmus támogatásának elhanyagolásáról beszélt, addig a másik a hamis borok és a nem megfelelő minőségű, "felesleges" szőlők felszámolását tűzte ki célul, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Tény, hogy a magyar borok, bár minőségükben megállják a helyüket a külföldi vetélytársakkal szemben, marketing és imázs híján csak a polcok alsó soraiban kapnak helyet. Kovács Tibor szerint átlagban 2 euróért lehet értékesíteni külföldön egy liter bort, ami messze alulmúlja a magyar borok valódi értékét. Ahhoz, hogy az ár magasabbra emelkedhessen, szívós munkával kell kiépíteni a magyar bor hírnevét külföldön, amiben az államnak is jelentős szerepet kell(ene) vállalnia.

Árvay János, a 2000. év Tokaj-hegyaljai Borásza szerint azonban oda kell figyelni arra is, mire "vevő" a nemzetközi közönség. Sokévi tapasztalatuk ugyanis, hogy a 12,5-13 százalékos alkoholtartalommal rendelkező száraz fehéreket - főleg a nyugati borértők - könnyűnek ítélik. Ezért céljuk, hogy minél koncentráltabb, vastagabb száraz borokat készítsenek, erre vevő ugyanis a világ.

Bár Tokaj elsősorban az édes borairól, azok közül is az aszúról ismert, a száraz borok sokszor meglepik a külföldi szakértőket, annyira, hogy több felől is olyan hangokat lehet hallani: a hegyaljai száraz borok idővel az aszúk fölé emelkedhetnek. Az idei évjárat kapcsán a tokaji borász megjegyezte: eddig is sokan, sokat próbálkoztak Tokajban száraz borral, de az időjárás sohasem fogadta igazán kegyeibe a kísérletező kedvűeket. Most azonban igen, olyannyira, hogy ez az évjárat világhírnévre is szert tehet.

Hazai célközönség

Valóban kiemelkedő lehetőségeket kínál a magyar borágazat számára a 2006. évi termés. Mivel ezek a borok jellemzően 2008-2009 környékén kerülnek a boltok polcaira, még van idő, hogy marketingeszközökkel növeljenek a magyar bor értékét a nemzetközi piacokon is - véli Vincze Béla. A borász ugyanakkor úgy gondolja, elsősorban a hazai közönségnek kellene felismernie, milyen páratlan kincseket rejtegetnek a hazai borpincék.

Az utóbbi években megfigyelhető volt egyfajta változás a hazai alkoholfogyasztás piacán. Bár mennyiségileg nem isznak több bort a magyarok, mint korábban, a kereslet mindenképpen a minőségi borok irányába tolódott el. Ebben nagy segítséget jelentenek a borfesztiválok, amelyek az ország egész táján, egész évben segítenek megismertetni a borvidékek, régiók termékeit az amatőr és műértő közönséggel egyaránt. Ez akkor is így lett volna, ha 2006 nem a Bor és Gasztronómia éve Magyarországon.

A bortermelők is egyre inkább felismerik a borértékesítés mellé párosítható kiegészítő szolgáltatások előnyeit. Évről évre többen látogatnak el bortúrákra, vacsorával, hétvégi kikapcsolódással egybekötött borkóstolókra, ahol testközelből ismerkedhetnek meg nemcsak a borokkal, de a termelőkkel és a borvidékekkel egyaránt.

Támogatás bormarketingre
Megnyílt a lehetőség arra, hogy a minőségi borok termelői is pályázhassanak termékeik értékesíthetőségét, népszerűsítését elősegítő projektekre az AVOP 3.1.2 Minőségi mezőgazdasági termékek marketingje alintézkedés keretében. A részletes pályázati feltételeket tartalmazó Vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése című pályázati felhívás 2006. november 13-án lépett hatályba. A pályázat részletei megtekinthetők az FVM (www.fvm.hu) és az MVH (www.mvh.gov.hu) honlapján egyaránt. A pályázati felhívásban - a korábbiakhoz képest - a Magyarországon elismert minőség megjelölési rendszerei kiegészültek a borgazdálkodásra és a minőségi borok eredetvédelmére vonatkozó szabályokkal, ami lehetővé teszi a minőségi borok piacra jutási feltételeit javító pályázatok támogatását. Ezenfelül a Vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése című pályázati felhívás valamennyi - 3.1.1. Agrártevékenységek diverzifikációja; 3.1.2 Minőségi mezőgazdasági termékek marketingje; 3.1.3. Idegenforgalom fejlesztése (falusi turizmus); 3.1.4 Kézműipari tevékenység fejlesztése - alintézkedésére benyújtható még pályázat.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo