A szerethető "adó"

Már hatályos, május végétől pedig "működik" az a törvény, amelyik a bor utáni járulékfizetést szabályozza. Évente kétszer kell csak leróni ezt a pénzt, mégpedig akkor, amikor a vállalkozók már rendelkeznek bevétellel. Két további szabály is része a megújított törvénynek: a befolyó pénz 40 százaléka a minőség-ellenőrzésre, 60 százaléka a marketingre költendő.

A borászat vállalkozásai jól fogadták, hogy a literenkénti 8 forint jövedéki adót nem havonta kell befizetni, hanem járulékként, évi két alkalommal, akkor, amikor a vállalkozásoknak már nem okoz pénzügyi feszültséget. De ennél is fontosabb, hogy ez az elvonás most már nem olyan, amelyik bemegy a nagy közös kalapba. Kiss Lászlóval, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnökével a gazdálkodókat közvetlenebbül érintő újszerű megoldásokról, Andrássy Krisztinával, a Magyar Bormarketing Konzorcium megszervezőjével pedig a nemzetközi marketing lehetőségeiről beszélgettünk.

Fehéredő borászat

A pénzzel a szakma két evidens célját, a minőség-ellenőrzést és a marketinget lehet finanszírozni, Kiss László ezért is tolmácsolhatja a gazdaságok egyöntetű elégedettségét.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a részletekről is képet festett. A piacok és a cégek ellenőrzésétől azt reméli a szakma, hogy a borászatban működő szürke szférát végre tovább lehet fehéríteni, a számla nélküli forgalmat maximálisan vissza lehet szorítani, a nem megfelelő minőségű termékeket - és előállítóikat - pedig el lehet távolítani a kereskedelemből.

A minőség javítását, az ellenőrzést az segítheti igazán hatékonyan, ha a sokáig eléggé mostoha sorsú szakemberképzés visszakapja régi rangját és lehetőségeit. Ezt Kiss László meg is erősíti, a budafoki Soós István szakképzőben és a Corvinus Egyetemen folyó képzés maholnap ad elég hozzáértőt a borászatoknak. Az elnök utal rá, hogy az ellenőrzés minőségét is javíthatja, ha sikerül a budafoki szakképzőt az egyetem gyakorlóiskolájává szervezni.

A törvény "átutalta" pénzzel javulhat a bor marketingje is. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke szerint a befolyó 800-900 millió forintot országos és regionális célokra költheti majd el egy kht. Most már végre valós pénzzel rendelkezhet a közhasznú társaság. Az azonban nem mindegy, hogy mire is költik a megkapott járulékot, arra-e, amire Kiss László is ajánlja, országos és regionális célokra, vagy arra, amire sokan - és vélhetően tévesen - gondolják, külföldi marketingre.

Bor- és piacválogatás

Uniós (bor)források?
A Pannon Bormíves Céh, a Magyar Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége (Vindependent), valamint a Tokaj Reneszánsz - Tokaji Nagyborok Egyesülete szerződéses együttműködésében jött létre a Magyar Bormarketing Konzorcium. A cél az, hogy közös együttműködésben, pályázatok kidolgozásával és benyújtásával képessé váljanak európai uniós források lehívására, nemzetközi bormarketingcélok megvalósítására. A konzorcium 2005. július 31-ével "Kiváló minőség, megfizethető egyediség - Hozzuk újra divatba a minőségi bort Európában" címen beadott pályázata elnyerte az Európai Bizottság támogatását, így 2006-2007 folyamán mintegy 26 millió forint értékben valósíthat meg nemzetközi bormarketingprogramokat az Egyesült Királyságban és Lengyelországban. A pályázat költségvetését a konzorcium tagjai és az Európai Unió 50-50 százalékban állják.
A Magyar Bormarketing Konzorciumnak - a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége (Vindependent), valamint a Tokaj Reneszánsz - Tokaji Nagyborok Egyesülete együttműködése érdekében létrehozott szerveződésnek - is az a koncepciója, hogy külföldre az adott ország legmagasabb minőségű borát érdemes és szabad "marketingelni". Az országok szerte Európában felhasználják a bort is országimázsuk alakítására. Amire pénzt érdemes fordítani tehát, az mindenképpen az ország legmagasabb kategóriájú bora. Andrássy Krisztina ugyanakkor leszögezi, hogy ez nem lehet állami feladat, s nem lehet kizárólag állami pénzből megvalósuló marketing.

Külön kell választani tehát, hogy milyen borokkal foglalkozunk itthon, s milyennel külföldön, ez utóbbi esetében a piacokat ugyancsak nagyon gondosan kell megválogatni. De ez már biztosan nem az állam feladata. Sokkal inkább a borászoké. Andrássy Krisztina szerint nem árt figyelmeztetni: látszólag mindenki ért, pláne itthon, a hazai bormarketinghez, mindenki bele akar kotnyeleskedni, s mindeközben mindenki locsolja a borászok borát...

A közösségi marketing bizonyul az elkövetkező időszak lényegi kérdésének. A Tokaj Reneszánsz esetében ez igen jól tetten érhető már, mivel azt képviselik, hogy érdemes borrégióként marketinget szervezni, végezni. A brandépítés fontosságát nem tagadva, a régiószintű és nemzeti megjelenésben tudják csak elképzelni, hogy a piacnak elegendő információt szolgáltassanak, s a pénzt hatékonyan befektessék a marketingbe.

Azaz az egyes pincészetek az itthoni brandépítésben már eredményre jutottak, de a továbblépés ennél többet követel külföldön. Andrássy Krisztina ennek a többnek az eszközét látja a konzorciumban, a hasonló jellegű szerveződésekben, a borászatunk jövőjét jelentő közösségi marketingben.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo