Magyar termék az űrben!

Az soha ne akarjon külpiacra lépni, aki nem korrekt a végtelenségig – vallja az Admatis Kft. egyik alapítója, Dr. Prof Bárczy Pál és fia, a céget vezető Bárczy Tamás. Az általuk képviselt üzleti modell meghozta gyümölcsét: az Admatis az első kelet-európai cég, amely beszállítói megrendeléshez jutott európai űripari projektben.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bárczy Tamás a beszállított termékkel Kép:PP/FényesGábor

Az Admatis alapítói nem kevésbé ambiciózus célt tűztek maguk elé, mint hogy a 2012-ben 180 milliárd dolláros nemzetközi műholdiparból szakítsanak egy szeletet. A dinamikusan fejlődő hightech piacnak ez a szegmense azonban nem egykönnyen bevehető, különösen nem Kelet-Európából, még kevésbé Magyarországról, amely ország egyelőre nem tagja az űripari projekteket koordináló Európai Űrügynökségnek (ESA). Néhány mérnök hozta létre a céget 2000-ben, minimális alaptőkével és tagi kölcsönből azért, hogy a Miskolci Egyetem égisze alatt korábban elkészült űrkemencét és az abból nyert tudást a világpiacon hasznosítsák.

Ön is exportálna? Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal!

Magyar alkatrész az űrben!

Kis magyar vállalkozásként nagyon nehéz részesévé válni a globális üzletnek. Az Admatis egyik alapítója, Dr. prof. Bárczy Pál szerint sem fejlesztőmérnökként, sem üzletemberként nem lehet úgy gondolkozni, hogy „fejlesztek valamit, az a világon a legjobb, és ezért majd megvásárolják tőlem”.

– Csak az együttműködésen alapuló innováció lesz eredményes – mutat rá a Miskolci Egyetem professzora, aki szerint tisztában kell lenni azzal, hogy hol és hogyan lehet beszállni a versenybe. Az első lépés a bizalom kialakítása, amely révén el lehet érni, hogy a piac már ismert nagyvállalati szereplőjétől megrendeléshez jussunk. Ehhez alázatra és együttműködésre van szükség.

Ezen az úton indult az Admatis. Rengeteg projektet írtak, és lassanként gazdálkodták ki a szükséges eszközök és berendezések árát. Közben munkatársakra is szükség volt, így évente felvettek egy embert. És igyekeztek mindig nyugat-európai módon gondolkodni.

Szárnyaló iparág
Az űripar a válság közepette is évi nyolc százalékkal tudott bővülni. Jelenleg 5000 műhold kering, amelyeket meg kell építeni, működtetni, cserélni. A navigációs rendszerek szintén komoly üzleti megrendeléseket eredményeznek. Ráadásul ez magas megtérülési arányú iparág, ahol egy euró befektetés négy-öt eurót hoz, hisz az itt elköltött pénzek más iparágakban is hasznosulnak, kezdve a versenysporttól az autóiparig. Magyarország számára egyáltalán nem mindegy, hogy részesül-e ebből a tortából. Egyelőre viszont a pályán kívülről próbálunk labdát szerezni. Amennyiben Magyarország csatlakozik az ESA-hoz, máris ugrásszerűen megnő a pályázható projektek száma és ezzel az esély arra, hogy magyar cég kapjon űripari beszállítói megrendelést Európából. Az Admatis 13 év alatt jutott el oda, hogy bátran áll a startvonalra. Tudnak írni pályázatot, eleget tudnak tenni az adminisztratív kötelezettségeknek, és űripari minőségű terméket állítanak elő ma még olcsóbban, mint a nyugat-európai versenytársak. Ám ebben az ágazatban várhatóan hamarabb kiegyenlítődnek a jövedelmek, mint a kommersziparban.
– A sumákságot kizártuk, teljesen transzparens módon működünk. Amit elvállalunk, azt a nemzetközi elvárásokhoz képest is magas szinten próbáljuk megoldani. A cél soha nem az volt, hogy épphogy teljesítsünk, hanem az, hogy magasan ugorjuk át a lécet. Lassan haladtunk előre, sem pénzt, sem időt nem sajnáltunk a tanulásra. És persze botladoztunk is sokat – mondja Bárczy Tamás, a ma már tíz főt foglalkoztató projektcég ügyvezetője, aki szerint, ha egy cég kizárólag külföldi megrendelésekre számíthat, csak ezzel a mentalitással boldogulhat.

2007-ben az Admatis részt vett az ESA SURE pályázatán, amelynek a keretében egy űrállomáson végrehajtható kísérletet kellett tervezni. Az ipari szekcióban egyedüli kelet-európai cégként nyertek, és ezzel kezdetét vette az a hároméves rendkívül intenzív munka, amely szakmailag és pénzügyileg egyaránt áttörést jelentett a cég életében.

– Bizonyítottuk, hogy képesek vagyunk megfelelni az ESA elvárásainak, és az űrtechnológiában megkövetelt magas minőségben előállítani eszközöket. A nemzetközi űrállomáson egy amerikai asztronauta elvégezte az általunk tervezett kísérletet, az általunk gyártott eszközökkel, sikerrel – mondja Bárczy Tamás.

2009-ben pedig – először a történelemben – egy komoly űripari projektben, a beszállítói lánc tagjaként, nyílt közbeszerzésen kiválasztva a nemzetközi űripari közösség komoly pénzt fizetett magyar űripari fejlesztésért. Az Admatis mint az európai Sentinel–2 műhold fejlesztőcsapatának a tagja több mint 30 eszközt, ezen belül 2700 alkatrészt tervezett, tesztelt és szállított le az EADS Astrium fővállalkozó részére. Ráadásul az Admatis több mint 50, többségében hazai kisvállalkozást tudott beszállítóként integrálni a munkába.

– Az űriparban kizárólag referenciák révén lehet megrendeléshez jutni. A kommersz iparágaktól eltérő együttműködési modell a hosszú és sokszereplős projektek eredménye. Egy-egy projekten akár 300 cég dolgozik együtt sok éven át. Ha egy cég nem tudja a vállalt terméket megfelelő minőségben szállítani mondjuk három év múlva, évekkel csúszik a projekt, és másik 299 cég kerül nehéz helyzetbe. A bizalomra épülő üzletbe nem vesznek be olyan partnert, amely a misszió küldetését veszélyezteti.

"A sumákságot kizártuk, teljesen transzparens módon működünk."
Az együttműködési modell

Az európai űripar legnagyobb cége, a 15 ezer főt foglalkoztató Astrium megrendelését elvállalni szinte vakmerőség volt, hiszen olyan alkatrészt kellett legyártani, amelyre korábban a régióban még nem volt precedens.

– Ezek az alkatrészek látszólag nagyon egyszerű alumíniumdarabok. Csakhogy egy-egy ilyen alkatrészre legalább négyszáz különböző követelmény vonatkozik. A tervezési folyamat után pedig a gyártás jelentette az újabb kihívást. Kiderült, a kis szériás hightech darabok megmunkálására, felületkezelésére tulajdonképpen nincs gyártókapacitás Magyarországon, és a régióban se nagyon. Űripari minőséget senki nem tud produkálni, és hiányzik a kedv is. Ez ugyanis nem tömegipar, amely volument hoz, így a szükséges fejlesztésekre senki nem áldoz. Végül többségében azokkal a kisvállalkozásokkal tudtunk együttműködni, amelyeket tíz-húsz éve ismertünk, baráti vagy rokoni viszony volt köztünk, és akiket izgatott a szakmai kihívás.

Az ESA nagyon ritkán ír ki olyan pályázatot, amelyre nem ESA-tagországból jövő cég is pályázhat. Mivel a Sentinel programot az EU finanszírozza, pályázhatott az Admatis (ugyan nem ESA-tag, de az EU közösségének részese Magyarország). Beadták a pályázatot, és két hét múlva itt volt egy nemzetközi csapat, hogy megnézzék a céget. A személyes kapcsolat végig megvolt: az ESA és az Astrium delegációja minden hónapban ideutazott, és ellenőrizte, hol tart a projekt. Az Admatisnak olyan informatikai rendszert kellett kialakítania, amely kívülről bármikor hozzáférhető volt a konzorcium tagjai számára, és három–öthavonta nagyobb egyeztetésen is számot kellett adnia a projekt állásáról. Ez sok ezer oldal papírmunkát jelentett.

Az Európai Űrügynökség
Az Admatis sikere fontos szerepet játszott abban a kormánydöntésben, aminek köszönhetően Magyarország idén várhatóan csatlakozik az Európai Űrügynökséghez, új fejezetet nyitva az iparág fejlődésében. A tárgyalások tavaly december 6-án megkezdődtek. Az európai űrtevékenységet az európai uniós országokból, valamint Kanadából álló államközi ernyőszervezet fogja össze. Feladata, hogy a nagy volumenű európai űripari fejlesztésekhez szükséges pénzről gondoskodjon a tagállamok befizetéseiből, valamint hogy a kellő tudást és technológiát az együttműködések révén garantálja. Magyarország az Európai Unió tagjaként társult tagja az ESA-nak, ám mind ez idáig nem lépett be a szervezetbe a mindenkori kormányok döntése értelmében. Az ESA a tagállami hozzájárulásból működik, de az államközi szervezet a működési elve szerint a befizetések 90 százalékát pályázati kiírások révén visszajuttatja az adott országba piaci megrendelések formájában. Ez indokolja, hogy a kiírások több mint 90 százalékában kizárólag ESA tagországból érkező cég vehet részt. A fővállalkozónak pedig kötelezettségük továbbdarabolni a projektet kisebb csomagokra, hogy minél több ország vállalkozása vehessen részt az együttműködésben. A nyílt közbeszerzési eljárásokat minden esetben az ESA írja ki.
– Az összes leszállított alkatrész huszonhét kiló, ha kinyomtatnánk az ehhez kapcsolódóan átadott dokumentációt, az háromszáz kiló lenne. Maga a fizikai teljesítés a teljes munka körülbelül tíz százaléka, kilencven százalék az angol nyelvű dokumentáció és minőségbiztosítás. Előbbit meg tudjuk csinálni, utóbbiban nagyon tapasztalatlanok a magyar cégek. Menet közben tanultunk meg papírozni. Végül azért nem lett alvállalkozónk, csak beszállítónk, mert más nem vállalta ezeket az adminisztrációs terheket – magyarázza Bárczy, és hozzáteszi: – Azt is megtanultuk, hogy ugyanolyan magas elvárásokat kell támasztanunk a beszállítóinkkal szemben, mint amilyeneknek meg kell felelnünk.

A kiválasztás

A beszállítók és a munkatársak kiválasztásánál ugyanazok a szempontok érvényesülnek. Mindig pályakezdőt vesznek fel, kizáró ok, ha állami szférában dolgozott, mert a piaci mentalitás nagyon más. Miután űripari mérnökképzés nincs Magyarországon, a tudás helyett a jelölt habitusa az elsődleges. Legyen szorgalmas, aki fel tudja szívni a tudást, és mondjon igazat, akkor is, ha kellemetlen.

Az Astriumnak dolgozni kiváltság, és Európában a legkomolyabb referencia. A következő megrendelést persze már könnyebb lesz teljesíteni, hiszen kialakult egy megbízható beszállítócsapat, megtanulták beárazni a termékeket, és tudják, hogy milyen alapanyagot honnan lehet beszerezni.

És a nemzetközi szakmai tapasztalat is nagyon fontos, s ahogyan Bárczy Pál fogalmaz, „már tudjuk, hogy nem mi vagyunk a leghülyébbek a fejlesztői csapatban”.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo