Trükközik a szabadnapokkal a BKV?

2018. június 08. péntek - 18:00 / piacesprofit.hu
  •    

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint nemcsak trükköznek, de rendszeresen megszegik a törvényt, sőt anyagilag is megkárosítják a járművezetőket a BKV-nál az úgynevezett elvont pihenőnapok és szabadságok zavaros kiadásával.

Megelégelte az úgynevezett elvont pihenőnapok – a törvényes pihenőnapokon való foglalkoztatás – és a szabadságok kiadása körüli problémákat a BKV-nál, s több nagyvárosi közlekedési vállalatnál is működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Nyáron a szabadságok miatti helyettesítések, a metró- és a napokban bejelentett villamospótlás jelentős plusz teher a járművezetőknek, a pótlások miatt pihenőnapokat is elvonnak a sofőröktől. Az EKSZ ezért úgy döntött, ha nem születik megnyugtató megoldás az ügyben, a Munkaügyi Hatósághoz fordul.

Fellélegezhetnek világ leginkább túlhajszolt munkavállalói
Törvényen kívül helyezték Dél-Koreában a 68 órás munkahetet. Az ázsiai országban így is a világon az egyik leghosszabbak lesznek a munkaórák, az új törvény 52 órában határozza meg a hetente előírható maximális munkaidőt.

Anyagi veszteséget is okoz

A szakszervezet már korábban is többször jelezte, hogy a BKV vezetése az említett pihenőnapok kiadásakor súlyosan visszaél a törvényi lehetőségekkel. Az EKSZ szerint a cég azzal trükközik, hogy a korábban elvont pihenőket a 8 áránál jóval rövidebb idejű szolgálatra írja ki – azzal adja vissza –, miközben a korábban elvégzett munka sokkal hosszabb ideig tartott. „Ez nemcsak embertelenség – mert rövidebb a pihenés, mint a munkavégzés volt -, de törvénytelen is, ráadásul a cég anyagilag is megkárosítja a járművezetőket – magyarázza a szakszervezeti vezető” – olvasható az EKSZ közleményében. A kompenzálásként kiadott pihenőre ugyanis pótlék jár. Ha több az óraszám, akkor több a pénz is, ha rövidebb szolgálatra írták ki a szabadnapot, akkor kevesebb a pótlék is.

Az elnök szerint a cégnél rendszeres gyakorlat, hogy akár az egy-egy napos szabadságokat is a dolgozók megkérdezése és beleegyezése nélkül írják ki. De nem lehet kötelezni a dolgozókat az elvont pihenőnapon történő munkavégzésre sem – ami szintén bevett gyakorlat a cégnél –, arra a napra csak az érintett járművezető hozzájárulásával lehet szolgálatra beosztani – sorolja a visszásságokat az elnök.

A szakszervezet egyebek között ragaszkodik ahhoz is, hogy kollektív szerződésben rögzítsék: a vezénylésben szereplő elvont pihenőnapi munkavégzés nem lehet nyolc óra időtartamnál rövidebb.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.