Fordulat jöhet az autóipari vállalatok finanszírozásában

Tavaly a járműipar szinte egyedüliként volt képes növekedést felmutatni az egyébként túlnyomórészt recesszióba süllyedő feldolgozóipari ágazatok között. A szektor motorját a folyamatosan érkező nagyberuházások hajtják, a keresleti oldalon ugyanakkor kihívásokkal néz szembe az autópiac. Az új autók értékesítését a jövőben egyre inkább felfutó nyílt végű lízingelés dobhatja meg – derült ki az MBH Bank ágazati kitekintő rendezvénysorozatának járműipari trendekről szóló sajtóbeszélgetésén. A magyar gazdaság különböző szektorait górcső alá helyező szakmai eseményeken a bank az épp vizsgált ágazat gazdasági környezetének elemzése mellett betekintést enged a terület finanszírozása során nyert üzleti tapasztalataiba is.

Kiugró mértékben emelkedtek tavaly az autóipari beruházások

Magyarországon a járműgyártás kibocsátása a nemzetgazdaság teljes kibocsátásához képest hozzávetőleg 10 százalék körül mozog, ám az ágazat valódi súlyát inkább a bruttó hozzáadott érték alapján érdemes megítélni, mely nagyjából 3,5 százalékos arányt mutat. 

Jöhet a fordulat
Jöhet a fordulat
Fotó: VoxPay

Jelenleg a beszállítói szektor súlya az autógyárak teljesítményének mintegy felét teszi ki – így a szektor összesített hozzáadott értéke 6,0 százalék körül lehet.

„Noha 2023-ban, éves összevetésben, az ipar 5,5 százalékkal csökkenő teljesítményt mutatott, pozitív tendenciákat jelez, hogy a szinte végig recessziós gazdasági környezet ellenére, a járműgyártás egyike volt azoknak a feldolgozóipari ágazatoknak, ahol növekedni tudott a termelés. Ezt a trendet a jövőben tovább erősítheti, hogy a járműipari beruházások volumene tavaly kiugróan magas arányban, mintegy 41 százalékkal emelkedett” – mutatott rá Szabó Melinda, az MBH Bank ágazati elemzési vezetője.

Ellentmondásos trendek a hazai autópiacon

Az autógyártásban folyamatosan növekvő hazai szerepvállalással ellentétben a magyarországi újautópiac még európai összevetésben sem bonyolít igazán jelentős forgalmat. Tavaly a globálisan regisztrált újautó-eladások mindössze 21 százaléka kötődött Európához, s ennek nagyjából 0,7 százaléka, vagyis összesen 108 ezer új autó került itthon forgalomba. 

„Magyarország sajátos helyzetben van, hiszen egyrészt mint piac nagyon kicsi, így az importőrök számára kevésbé vonzó, másrészt viszont az ipari jelenléte egyre fokozódik, s emiatt sok márka mégis megkülönböztetett figyelmet szentel az országnak” – emelte ki Horti Flóra, az MBH Bank szenior ágazati elemzője.

Véleményvezér

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo