A KSH adatai szerint a magyarok 2016-ban többnapos külföldi utazásaik alkalmával összesen mintegy 602 milliárd forintot költöttek 42,8 millió nap alatt, azaz külföldi útjaink során naponta és fejenként átlagosan 14 068 forintot adtunk ki a szállásra, a múzeumi belépőkre, az ajándékokra, egyebekre. A külföldre utazók jelentős részének ma már nem kérdés, hogy érdemes-e utasbiztosítást kötni, hiszen évről évre cikkek tucatjai hívják fel a figyelmet arra, hogy a bankkártyák többségéhez tartozó utazási védelem vagy az Európai Egészségbiztosítási Kártya ugyan hasznos, de korántsem elegendő a gondtalan nyaraláshoz. Azt azonban már jóval kevesebben tudják, hogy pontosan mire is fizet egy utasbiztosítás, így előfordul, hogy baj esetén az utazók nem igényelnek kártérítést, pedig jogosultak lennének rá – hívta fel a figyelmet legfrissebb blogbejegyzésében a Vienna Life Biztosító.
Ha napi ellátásunk 30 ezer dollárba kerülne…
„Az idei év első felében volt olyan ügyfelünk, akinek a thaiföldi kórházi számlája több mint hétmillió forint volt, de említhetem az Egyesült Államokban kórházba került ügyfelünket is, akinek kezelése több tízmillió forintra rúgott – ami nem is meglepő, hiszen az USA-ban az ellátási költségek kirívóan magasak, akár a napi harmincezer dollárt (mintegy 8 millió forintot) is elérhetik” - mondja Szabó Tamás, a Vienna Life utasbiztosítási szakértője.
Egy utasbiztosítás azonban fedezheti többek között egy balesetnél a mentés költségeit (például a helikopteres szállítás díját), az extrém sportolás következtében felmerülő ellátást, szükség esetén a családtagok kiutazásának és szállásának a költségét, az esetleges kórházi önrész, vizitdíj és a kórházi napidíj összegét, a magánkórházi ellátást, de a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árát is.
Ha csődbe menne az utazási iroda…
Egy betegség vagy egy baleset miatt pedig könnyen előfordulhat, hogy meghiúsul vagy előbb véget ér az utazás, így az utazó nagy valószínűséggel elbukja a már kifizetett szolgáltatások, programok árát. Kivéve, ha volt utasbiztosítása, az ugyanis térítheti többek között a repülőjegy és a fel nem használt utazási napok (például a szállás) költségét, az autóbérlés, a turisztikai program, a körutazás díját vagy síelés alkalmával a síbérlet árát is.
„Az ügyfelek akár az utazási iroda csődje esetén is számíthatnak biztosítójukra, amely például a megszakított utazás kapcsán díjvisszatérítéssel, illetve a telefonköltségek térítésével tud hozzájárulni a kárenyhítéshez” - teszi hozzá Szabó Tamás.
Ha elveszne a poggyászunk vagy késne a repülőnk…
2015-ben 23 millió poggyász veszett el a világ repülőterein, azaz minden ezer utasra 6,5 darab ilyen bőrönd jutott. Ilyen esetben pedig még meg sem érkeztünk a tengerpartra, máris szórhatjuk a pénzt, hiszen rögvest be kell szereznünk új piperecikkeket vagy egy váltás ruhát, de legalább egy vadonatúj fürdőruhát. Ugyanígy foghatjuk a fejünket a légitársaságok járatainak késése, törlése és túlfoglalása miatt is: az elmúlt 5 évben ezek 297 ezer magyar utas életét keserítették meg, akik 2300 járaton utaztak.
Ha eltűnik a bőrönd, arra számíthatunk, hogy a biztosító egy adott keretig téríti a személyes tárgyaink értékét, míg a csomagjaink 6 vagy 12 órán túli késése esetén fizetheti például a piperecikkek, egy fürdőruha vagy egy váltás ruha beszerzését. Ha pedig a járatunkkal akad probléma, általában a többletköltséget – például a szállást és az étkezést ¬– állja.