Így próbálnak manipulálni minket

Az emberi tudatfolyamatok s a külvilágra adott mentális és érzelmi reakciók mintegy kilencven százaléka a tudatalattiban zajlik. Hogyan férhetnek ehhez hozzá a gazdasági szereplők? A neuromarketing ezt „szubliminális", ingerküszöb alatti belső világot ostromolja.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép: apparence.org

Az elektro-enkefalográf (EEG) az agyhullámokat - az agykéregben lejátszódó parányi elektromos változásokat - méri, a funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) az agytevékenység változásáról alkot képet, az egyensúlyállapot-topográfia a különböző agyterületekben és az életfunkciókban bekövetkező változásokat - szívverést, lélegzést, „galvános bőrválaszt", vagyis a bőr elektromos ellenállását - detektálja. Más komputerprogramok az érzelmeket tükröző arckifejezéseket (arckódolás) és az arcizmok rezdüléseit mérik (elektromiográfia). Az új szakterület, a neuromarketing meglehetősen fiatal, a kilencvenes években találták ki a Harvard laboratóriumaiban, és csak 2002-ben kapta a nevét. Egyes szakemberek már az ideggazdaságtan, vagyis a neuroökonómia új tudományágán keresztül igyekeznek az idegtan automatikus döntésekről szóló ismereteit integrálni a közgazdaságtanba. (A marketingszakma a pletyka erejét is újra felfedezte már.)

Tetszik, vagy nem?

A „neuromarketingesek" a „percepciós technológusokkal" együttműködésben a reklámok és hirdetések vizuális ingereire adott agyi reakciók elemzésével állapítják meg, mennyire tetszik egy termék a vevőknek, és mennyire talál telibe a reklám.

Rejtett képi szimbólumok
Másodpercenként huszonnégy képkocka pereg le a celluloidszalagon, létrehozva a mozgókép illúzióját. A rejtett képkockákat, amelyek felirattal vagy képpel szakítják meg a filmek jeleneteit, szubliminális képeknek nevezik, mert bár tudatosan nem érzékeljük, agyunk így is befogadja és feldolgozza az információt. A hollywoodi filmekben már a hatvanas években is használtak elrejtett popcorn- és kólafotókat. Meg is nőtt a mozis büfék forgalma. A reklámipar kreatív munkatársai manapság is használnak rejtett vizuális kódokat, még állóképekben is.
Nemrég a Thesszaloniki Dokumentumfilm-fesztiválon mutatták be a Programming the Nation című filmet, mely ugyan kissé paranoid színezettel közelítette meg a bújtatott üzenet közlésének témáját, mégis számos érdekes példát mutatott: a reklámfotókból kitörölnek tárgyakat, észrevétlen képi dinamikákat alkalmaznak – például fallikus szimbólumot –, és úgy rendezik el a beállításban az egyes elemeket, hogy egyből a produktumra terelődjön a tekintetünk. Ezek mind példák a tudatos vizuális ingerküszöb alatt besettenkedő üzenetekre.

Az új szakterület híres kísérlete a kólavásárlás impulzusára koncentrált 2004-ben. A próbán részt vevő alanyok bekötött szemmel ízlelték az italt, és a Pepsit kedvelték jobban, de amikor a következő fordulóban közölték velük, hogy mit isznak, tudatos döntésük a Coca-Cola felé hajlott. Az fMRI kimutatta, hogy a vak kóstolásnál ötször erősebb aktivitás volt megfigyelhető az agy jutalmazással kapcsolatos rendszerének egyik részében, mint a konkurens üdítő felhörpintésekor.

A márkanév ismeretekor pedig a mediális prefrontális kéreg s az emlékezőrégió, a hippokampusz is aktivizálódott, vagyis az alany emlékezett korábbi élményeire az itallal kapcsolatban, és ez megváltoztatta az ízlelés folyamatát.

Valahányszor a fogyasztó neki tetsző terméket pillant meg, rögtön vér áramlik a prefrontális agykéregbe. Ezt az agyterületet az identitás, az önmagunkhoz fűződő viszony bölcsőjeként tartják számon a tudósok. Clinton Kilts idegtani professzor - aki 2003-ban MRI-vizsgálatokkal tanulmányozta a vásárlás aktusát az atlantai Emory Universityn - úgy véli, azért tetszik meg nekünk egy-egy termék, mert megerősíti az önmagunkról alkotott képünket, és úgy gondoljuk, hatékonyan tudjuk általa kommunikálni, hogy kik vagyunk legbelül.

Agymosás kontra tudatos döntés

Az orvoslástól és a kórházaktól messze tanácsadó cégek szakosodtak e folyamatok megértésére és a hatásvizsgálatok elvégzésére, túllépve a tudatos választ használó kérdőíves felméréseken. Napjainkban minden vezető reklámipari multi használja a neuromarketing módszereit, és olyan kliensek üzletét segítik vele, mint a CBS tévécsatorna vagy a Google.

De vajon ezek a pillanatnyi fiziológiai elváltozások s az agysejtek ingerelhetősége egyértelműen vásárlással jár-e? Nem feltétlenül. Miközben fogyasztóvédelmi csoportok agymosásnak tekintik az új vizsgálati módszereket, az idegkutatók hangsúlyozzák: a beidegződéseinkből, tudatunk mélyén megbúvó hiedelmeinkből eredő döntések irányítanak minket - az agy 2,6 másodpercenként újabb és újabb döntést hoz -, ezért az a vágy fogja vásárlásra sarkallni az embert, amely már ott van az agyában.

A külső „manipuláció" így aligha lehet korlátlan, a marketing Szent Grálja, a vásárlási szándék kiszűrése tehát továbbra is illékony, megfoghatatlan tényező marad. Mindezek fényében érthető, hogy a statisztikák szerint tíz új termékből kilenc elhasal a piacon.

A Piac&Profit magazin novemberi számában a kkv-k marketing lehetőségeiróől szóló összeállítást olvashat.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo