Zöld innovációkkal újul meg az élelmiszeripar és az agrárium

Az agrárium és élelmiszeripar nemcsak a leggyorsabban növekvő, de a legjövedelmezőbb szektorok közé is tartozik. Ugyanakkor a népességnövekedés és a klímaváltozás óriási veszélyeket tartogat az élelmiszerellátási lánc számára. Startupok sora próbál megoldásokat találni a kihívásokra.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az élelmiszeripar és a mezőgazdaság globálisan 7800 milliárd dolláros forgalmat bonyolít évente. A két szektor folyamatosan nő, a beléjük áramló tőke 2004 óta megháromszorozódott, állítja a McKinsey, és a befektetésekre jutó éves hozam átlaga gyorsabban emelkedik, mint bármely más szektorban.

Az Egyesült Államokban az élelmiszeripar és az érintett ágazatok a GDP 5,5 százalékáért felelősek, vagyis 992 milliárd dolláros forgalmat generálnak, ebből 137 milliárdot közvetlenül a farmok termelnek meg.

E rózsásnak tűnő összkép ellenére óriási kihívásokkal kell szembenéznie a két szektornak. A veszélyek több oldalról fenyegetnek, ezek közé tartozik a klímaváltozás is. Startup cégek sora igyekszik megoldásokat kínálni a kihívásokra.

Vegyi anyagok kimutatása az élelmünkben

Az Inspecto nevű startup olyan nanoméretű hordozható eszközt fejlesztett ki, amely már a termőföldeken kimutatja, hogy az élelmiszernövényekben található-e kemikália.

A cég alapítói azután szánták el magukat az innovációra, hogy láttak egy tévéműsort az izraeli élelmiszeráruházak polcain lévő áruk magas szennyezettségéről. Amerikában sem jobb a helyzet: a Mezőgazdasági Minisztérium jelentése szerint az amerikai élelmiszerek 85 százalékában megtalálhatók növényvédő szerek maradványai. Ezek lerakódhatnak a szervezetünkben.

Az Inspecto például optikai szenzorokkal ki tudja mutatni az akrilamidot a kávébabokban akár egészen kis mennyiségben és méretekben is (PPM: parts per million, PPB: parts per billion). Ez a vegyi anyag előfordul a krumpliban, a csokoládéban, a kenyérben és más termékekben is. A szolgáltatás egyelőre pilot fázisban működik, és olyan cégeket sikerült megnyerni számára, mint a kínai Sinho kávégyár vagy az izraeli Stauss Coffee.

Az Inspecto célja, hogy az agrárium és az élelmiszeripar teljes ellátási láncát lefedjék, s nemcsak a földeken, vagyis a növénytermesztésnél alkalmazzák szenzoraikat, hanem a kávépörkölő üzemekben, az élelmiszergyárak terményátvevő részlegeinél vagy éppen a kereskedelmi cégeknél is.

Műhús kis ökolábnyommal

Kezd felpörögni a laboratóriumi húskészítés trendje. Ennek lényege, hogy nem kell felnevelni egy jószágot, annak minden környezeti tehertételével együtt (takarmánytermesztés, az ürülékük üvegházgázvonzata stb.), hanem néhány állati sejtből tenyésztik ki a hússzövetet, ami nagyjából olyan összetételű és állagú húst eredményez, mint amilyenek a húsipari cégeknél feldolgozott húskészítmények.

A Tel Avivban működő SuperMeat is a „tiszta hús” pionírja, 3 millió dollárnyi befektetésre tett szert az első tőkebevonásánál januárban. A cég csirkehúst állít elő laboratóriumi körülmények közepette.

Kép: sxc

Bioplasztik csomagolás

Az élelmiszeripar nagy részben romlandó termékekkel foglalkozik, s ezek csomagolásánál kettős funkciót kell teljesíteni: a csomagolás segítsen megőrizni a terméknek az állagát, s közben környezetbarát anyagból készüljön.

Az izraeli TIPA (mely héberül cseppet jelent) 100 százalékban komposztálható csomagolást hozott létre, miután a cég fejlesztői felismerték, hogy a csak részben biológiailag lebomló műanyagok apró szennyező részecskéket hagynak maguk után a földben. Ezt küszöböli ki a TIPA csomagolóanyaga, mely 180 napon belül teljesen lebomlik.

A hajlékony anyagot az élelmiszer- és a divatipar szereplői is elkezdték használni, többek között a Stella McCartney, a Mara Hoffman, a Gabriela Hearts márkák vagy a holland élelmiszeráruházlánc, az Ekoplaza és az ugyancsak holland Peeze.

Alkalmazással az élelmiszerpazarlás ellen

Egy januárban útjára indított alkalmazás, a BonApp az Egyesült Arab Emírségekben köti össze az éttermeket a felhasználókkal, akik akár 60 százalékos árengedménnyel is megvehetik a kidobásra ítélt élelmiszert. Dubajban 85 kifőzde csatlakozott a programhoz. Az appot egyébként három skandináv hölgy alkotta meg.

Az alkalmazás abból él meg, hogy a tranzakciókból közvetítőként levon egy kis jutalékot. A modell persze nem új, számos app hozza össze világszerte a nap végén megmaradt éttermi élelmet és az olcsó kajára ácsingózó polgárokat. Néhány példa – ezeket akár külföldi nyaralásaink során is érdemes letölteni és használni:

  • Magyarország: ReDinner (2016 óta)
  • Anglia, USA és számos más európai ország: Too Good to Go (2016 óta)
  • Anglia: Neighbourly, FareShare, FoodCloud
  • USA: Flashfood, Food Cowboy, Food Shift
  • Németország: FoodLoop
  • Franciaország: Zéro-Gâchis
  • Finnország: Froodly
  • Kanada: Ubifood
(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo