Az e-kereskedők egyik legnagyobb előnye, hogy az interneten keresztül könnyen, beazonosíthatóan és költséghatékonyan tudnak kommunikálni a vásárlóikkal még akkor is, ha szemtől szembe sohasem találkoztak, a válaszadás pedig minimális energia befektetést jelent a vásárlók számára, nem említve a tengernyi eszközt, mellyel a vásárlási úton mérhetjük a vásárlók viselkedését, a saját teljesítményünket. A cikksorozatunkban az elégedettséggel, a szerzett pozitív és negatív élményekkel, tapasztalatokkal kapcsolatos tervezéssel, méréssel és az adatok felhasználásával foglalkozunk.
Első és legfontosabb lépés, hogy felsővezetői szinten mondjuk ki, elégedett vásárlókat akarunk! Nem csak úgy általánosságban, hanem igenis tudni akarjuk, hogy milyen az elégedettségi szint, hol jobb és hol gyengébb a folyamat. Sőt! Tenni is szeretnénk a pozitív irányú változás érdekében. Ellenkező esetben nem lesz meg a kellő támogatás, erős szembe szélben kell majd dolgozni az ügyfél-elégedettség égisze alatt, valamint a vállalati kultúrában történő elhelyezés sem lesz egyszerű, hiszen ez minden társosztályt érinteni fog (utóbbi több hónapos, akár éves átfutású feladat is lehet).
Definiáljuk, hogy mit értünk elégedett vásárlók alatt, milyen számunkra egy elégedett ügyfél:
- az elégedett vásárló azt kapja, amit ígérünk neki.
A definíciót bontsuk le az egyes területekre pontosítva:
- az adott területen belül hogyan kell értelmezni;
- mi a terület szerepe.
Oszlassuk el a félelmeket. A rossz eredmény is jobb, mint a semmi. Meghatározhatjuk belőle a kiindulási pontot, a fejlődési irányt és ütemezést, hova és mikor szeretnénk eljutni, milyen úton. A cél a javulás, nem a pillanatnyi rossz eredmények kimutatása alapján jutó retorzió.
Határozzuk meg, hogy hol, milyen formában szükséges mérni az elégedettségi szintet, miről kell visszajelzést kérni a vásárlóktól elégedettségi szintjüket illetően, szem előtt tartva, hogy mindezt mindig a definícióhoz igazítsuk. A „hol mérjek?” kérdésre ésszerű választ ad az ügyfélút és azon található érintkezési pontok meghatározása. Például:
- termékoldal;
- kosárfolyamat/tranzakció vége;
- kiszolgálási folyamat lezárása,
- ügyfélszolgálati ügyintézés lezárása;
- egyéb szolgáltatások igénybevételének lezárása (pl. szervizszolgáltatás, termékvisszaküldés, stb.).
A „hogyan mérjek?” témakört egy következő cikkben fejtegetjük, ahol bemutatjuk a legnépszerűbb elégedettségi mutatókat és körbejárjuk, hogy mikor melyiket érdemes használni, mire jók és hogyan tudunk a statisztikai adatokon felül mélyebb ismeretre szert tenni a vásárlók elégedettségével kapcsolatban.
Összefoglalásul egy jó tanács: haladjunk lépésekben!
- definiáljunk,
- tervezzünk,
- illesszük be a definíciót a vállalati kultúrába,
- valamint, ha nulla pontról indulunk: fókuszáljunk az alap rendbetételére.