Napjainkban a szerződés próbálja meg az alapvető etikai normákat biztosítani, de ez csak a két ember közötti kapcsolatokat szabályozza. A működő üzleti etika alapja annak belátása, hogy az etikus működés nem versenyhátrány, sőt, megtérül. Az etikussághoz ugyanakkor elengedhetetlen, hogy profitot termeljünk, és ebből fussa azokra a kiadásokra, amik kívánatosak a cél eléréséhez. Ha nincs tartósan eredmény, nincs jövő – vélték az Üzleti Etikus Cégek Fórumának felkért hozzászólói. Ahogy abban is egyetértettek, hogy a nyitott és átlátható működés fontos a cégen belül és az ügyfelek irányában is, hisz megalapozza a vevők és a dolgozók bizalmát is. Nagyon fontos a személyes példamutatás is. Ha tisztességesen játszunk, azt mindenki észreveszi a környezetünkben.
4 tipp a csapdák elkerüléséhez
1. Az elvárásokat, gyakorlatokat és értékeket rögzíteni kell írásban, de hiba lenne kizárólag erre támaszkodni. Ne higgyük, hogy bárki is betartja majd, ha a hétköznapokba nem ültetjük át. Ne feledjük az Enronnak is volt egy jól kinéző etikai kódexe… Már csak azért is szükség van a jó példákra és a folyamatos gyakorlati útmutatásra, mert dönteni jó és rossz között a legtöbb esetben egyáltalán nem egyszerű.
2. Sok etikusan működő vezető afféle guruként, minden titkok tudójaként tűnik fel. Bár az etikus működéshez kétségtelenül fontos az elkötelezett vezető, jobban járunk, ha sikerül a munkatársakban is kiépül az etikus gondolkodás készsége, így felső utasítás helyett egy közös folyamattá válik az ilyen működés. A kiváló vezetők nem csak hibákat keresnek és javítanak illetve a szabályokat kínos pontosságú betartását ellenőrzik. Ehelyett inspirálják a körülöttük lévőket.
3. Sokan pusztán jó szándékból engedékenyebbek az etikai normák betartását illetően a „szupersztár munkavállalók”, vagy éppen a vezetőség esetében, vagy például, ha sok pénz múlik a döntésen. Ez alapvetően ássa alá az etikus működést. A jó főnökök tudják, hogy az etika ilyenkor kell igazán, hogy állja a sarat.
4. Mindenhol történnek hibák, a fontos, hogy helyesen kezeljük őket. Fel kell deríteni a mögöttük lévő okokat – emberi hiba, kommunikációs, vagy épp rendszer szintű probléma – hogy kezelhessük őket. A hibák elkendőzése sosem vezet jóra. A felvállalás és az őszinte bocsánatkérés viszont segít fenntartani a bizalmat.