Messze a Facebook a legfontosabb felület, elsősorban precizitásának köszönhetően: semmilyen más felület nem kínál ennyire pontos megszólítási lehetőségeket. Ennek köszönhetően célcsoportunkat könnyen tudjuk mozgatni a vásárlás különböző fázisaiba - mondta Lévai Richárd, az RG Stúdió Kft. tulajdonosa és az Eladni a közösségi médiával? című könyv szerzője.
A Facebook mindent visz
Ráadásul a Facebook felvette a kesztyűt a YouTube-al is videótartalmak terén, és alig két év alatt majdnem be is érte azt, amit elsősorban a felhasználók kényszerített átszoktatásával ért el: egy Facebook videóval sokkal több megjelenést lehet jobb áron elérni, mintha YouTube videót ágyaznánk a hirdetésbe, bejegyzésbe.
Lévai szerint már a számok is azt mutatják, hogy megkerülhetetlen a Facebook: 2016-ban átlagosan 203 percet töltöttek online a magyarok naponta, és ennek az időnek a harmadát tette ki Facebook használat. A könyv szerzője biztos abban, hogy idővel a közösségi média arra fog törekedni, hogy a vásárlás folyamatát egészen a fizetésig a social media felületeken lehessen végig vinni.
Míg legnagyobb közösségi portál megállíthatatlanul tör fel, addig a blogolás hanyatlás jeleit mutatja. Kérdésünkre, hogy mi ennek az oka, és mi miatt érné meg még ma is a bloghasználat, Lévai azt mondta, hogy a Facebook áll ennek is a hátterében. „A Facebook egyre több bloghoz hasonló megoldást kínál, és annak szerkezete miatt könnyebb is elérni a közönséget. Ugyanakkor a blog még mindig egy nagyon hatékony megoldás, ha jól használjuk ki. Komolyabb tartalmak feldolgozásra ad lehetőséget, és emiatt nagy szerepe van a vásárlási folyamat legfontosabb fázisában: segíthet a döntés meghozásában. Egy jó blog emellett növeli az organikus konverziókat, jól támogatja Facebook-tevékenységünket, és közvetlenül segítheti AdWords kampányainkat, például a remarketing listákon keresztül” – tette hozzá az RG Stúdió marketing vezetője.
Míg Zuckerberg oldala megkerülhetetlen itthon is, más oldalak vagy mobilalkalmazások ezzel szemben nehezen rúgnak labdába. A Twitter nemzetközi szinten is lecsúszóban van, a Snapchattel pedig úgy általában nehezen tudnak mit kezdeni a 25 év felettiek. Lévai szerint ennek az is az oka, hogy a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy a hazai cégeknek megérje a kommunikációra szánt erőforrásaikat széttördelni a konkurens appok és oldalak között.
A kutatásban megkérdezettek 20 százaléka bezárhatná a cégét, ha az nem lehetne jelen a közösségi médiában.
2016-ban 310 milliárd forint volt az online kiskereskedelmi forgalom, ami 18%-os bővülést jelentett a GKI Digital és az Árukereső.hu felmérése szerint. Ugyanakkor az is kiderült, hogy az e-kereskedőknek egyre nehezebb dolguk van, hiszen a verseny erős, a vásárlók száma pedig mindössze 7-8%-kal növekszik (nagyjából 2,8 millió emberről beszélhetünk), vagyis jobban meg kell harcolni ugyanazokért az emberekért.
Ennek jó terepe lehet a közösségi média, amit több mint 5.5 millió magyar használ rendszeresen, és ahol órákat töltenek el naponta. Éppen ezért a legtöbb e-kereskedő már jelen van a különböző közösségi platformokon, és egyre tudatosabban használja az ezekben elérhető kommunikációs és hirdetési lehetőségeket.
Kérdés azonban, hogy mennyire hatékonyan? Miket használnak, és milyen eredményeket érnek el? Mennyire függenek a közösségi médiától az online világ kiskereskedői? Erről készített kutatást az RG Stúdió 2017 márciusában és áprilisában 219 e-kereskedelemben érdekelt szereplő megkérdezésével.
A válaszadók között többségben voltak azok, akik csak online értékesítenek (42,9%), alig több, mint egy harmaduk (36,5%) értékesít egyaránt online és offline, a maradék pedig olyan cég, aki offline értékesítéssel (8,68%) foglalkozik, 10,5% pedig egyéb kategóriába sorolta magát.
A kitöltők között gyakorlatilag nem volt olyan, aki ne használna valamilyen közösségi média megoldást, a 60%-uk pedig legalább három közösségi platformon van jelen.
A közösségi platformok fontossági sorrendje a következő:
- Facebook: 74%
- Saját blog: 25,1%
- YouTube: 18,3%
- Instagram: 14,2%
- Google+: 14,2%
„Ugyanakkor a Messenger erős helyezése jól mutatja azt, hogy az üzleti életben is egyre jobban kiegészíti, sőt sok helyen át is veszi az e-mail szerepét chatelés.”
Nem tudják hova tenni a Snapchatet
Ugyanennyire érdekes az, hogy mit gondolnak legkevésbé fontosnak. A sorrend ebben az esetben így alakul:
- Snapchat: 95,4%
- Viber: 91,3%
- FourSquare: 89%
- Twitter: 81,7%
- LinkedIn: 77,6%
Kiderült, hogy a válaszadók közel 40%-a (39,6%) legalább két platformot használt már hirdetésre, 9,6%-uk pedig fizetett már megjelenésért Facebookon, Instagramon és YouTube-on is.
A hirdetés célja azonban eltérő rendszerenként. Míg YouTube-on és Instagramon a márkaépítés dominált, Facebookon az értékesítési célú hirdetések voltak enyhe túlsúlyban.
A kutatás vizsgálta, hogy a Facebook rengeteg hirdetésformátuma közül melyiket használják a legszívesebben a kkv-k. A legkedveltebb hirdetéstípus a Bejegyzés kiemelés, ezt szorosan követi a weboldal forgalom terelő hirdetés, de a válaszadók 56%-a legalább 3 hirdetéstípust használ a Facebook jelenléte során.
„Az első két helyezett egyáltalán nem meglepő. A Bejegyzés kiemelés (sokan Boost postként ismerik) tulajdonképpen a Facebook hirdetések kapudrogja. A weboldal forgalomterelés pedig szinte elengedhetetlen az online értékesítés során.” mondta el Lévai.
A videók használatát minden közösségi platform favorizálja
Kiderült, hogy a három nagy platform közül a Facebook és a YouTube fej-fej mellett halad (59%% mindkettő esetben), az Instagram viszont jelentősen le van maradva (11,7%). A videók üzleti beágyazottságát mutatja részint az, hogy a válaszadók kevesebb, mint egyharmada (31,2%) mondta azt, hogy még nem használt videót a kommunikációjában, 15,1%-uk azonban már legalább három különböző típussal megpróbálkozott.
A különböző videós megoldások toplistája a következő:
- YouTube-ra feltöltött videók
- Facebookra feltöltött videók
- Facebook Live videó
- Instagramra feltöltött videó
- Instagram Live videó
„Az pedig a Facebook stratégiájának helyességét mutatja, hogy már videózás terén is egyenrangúnak tekinthető az erre a formátumra specializálódott YouTube-bal”.
Sokan bezárhatnának, ha nem lenne Facebook
A kutatás fő célja az volt, kiderítsük, hogyan gondolkodnak a válaszadók a közösségi média fontosságáról.
Kiderült, hogy mindössze 10,5% gondolja úgy, hogy a közösségi média nincs hatással a cége életére, 20,5%-uk azonban azt mondja, ha nem lenne közösségi média, akkor tönkremennének.
A márkaépítés vs. értékesítés témakörében történő eltolódást jól mutatja az is, hogy a válaszadók mindössze 9,1%-a mondta azt, hogy a közösségi média kizárólag márkaépítésre jó, 48,4%-uk pedig egyetértett azzal az állítással, hogy a közösségi média kíváló értékesítési felület, nagyon jó konverziókat lehet elérni a segítségével. A márkaépítésen túl jól lehet itt eladni is – olvasható az RG Stúdió kutatásában.