Az, hogy vezetőnek születni kell, nem igaz. Ez is egy szakma, amit meg kell tanulni. Egy cipész cipészeszközökkel dolgozik, egy vezető vezetői eszközökkel. Jó cipésznek nem „születnek” az emberek, hanem profin megtanulják használni a cipészet eszközeit. Vezetőnek sem kell „születni”. Meg kell tanulni minden területen megfelelően képben lenni.
Pénzügyi tervezés
Hogyan tervezzem meg a bevételeimet és a kiadásaimat? Hogyan maradok fizetőképes? Minél kevesebb a tudatosság a pénzügyi tervezésben, annál nagyobb veszélyt jelentenek a váratlan kiadások, az árfolyamok ingadozása. Az egy tévhit, hogy a pénzüggyel csak a könyvelők és a gazdasági vezetők foglalkoznak. Egy cégvezetőnek olyan pénzügyi tervezési rendszert kell bevezetnie és alkalmaznia, amellyel nemcsak fizetőképes tud maradni, hanem a váratlan költségek sem fogják veszélyeztetni, akár még tartalékokat is tud képezni. Ez csak azért tűnik vágyálomnak, mert a cégek vezetői általában ösztönök, és tapasztalatok alapján kezelik a pénzügyeket, nem pedig egy gyakorlatias, precíz tervezési rendszerrel.
Szakértőnk tapasztalatai szerint a pénzügyi tudatosság legmagasabb szükséges szintjére eljutni sem ördöngösség. Lássuk az útvonalat!
Értékesítés
Mit tegyek, hogy tőlem vásároljanak? Hogyan kerülhetem el, hogy a versenytársak alacsonyabb árral elcsábítsák a vevőimet? Hogyan érjem el, hogy ne az ár legyen az egyetlen szempont? Ma már nem elég az, ha egy üzletkötő, eladó, vagy értékesítő ért az eladandó termékhez. A termékismeret az értékesítő „fegyvertárának” csak egyetlen darabja. Emellett még ugyanolyan fontos az emberismeret, tárgyalástechnika, kifogások kezelése, lezárási technika, és még sok egyéb olyan eszköz, amely abban segít, hogy a lehető legtöbb eladás jöjjön létre. Fontos, hogy az értékesítési stratégia külön foglalkozzon a meglévő vevők megtartásával és az új vevők szerzésével is. A meglévő vevők szolgálnak a cég stabilitásának alapjául. Az új partnerek megnyerésével lesz képes a vállalkozás növekedni, terjeszkedni. Bármely cég, amely nem fordít figyelmet az értékesítési tevékenységének folyamatos fejlesztésére, óriás meg-nem-keresett bevételekkel számolhat. Minden olyan eladási lehetőséggel, amelytől azért estünk el, mert hagytuk, hogy csak az árról szóljon a verseny, vagy nem ismertük az odavágó értékesítési technológiát, a saját cégünknek okozunk kárt.. A mai piaci körülmények között minden elvesztett, vagy meg-nem-nyert vevővel nagyobb veszélybe kerülünk.
Vannak olyan cégek, ahol óriási a nyüzsgés, mindenki elfoglalt, kapkod, mégsem jönnek az elvárt eredmények. Ilyenkor nehéz megállapítani, hogy mely területek, vagy mely munkatársak azok, akik bár reggeltől estig dolgoznak, mégsem állítják elő a munkájuk kívánt eredményét. Ehhez nyújtanak segítséget a statisztikák. Statisztikák nélkül egy cégvezető „süket”. Nem hallja cége szívének dobbanásait. Ha statisztikák alapján irányítja a cégét, napról napra láthatja, hogy az egyes területeken végrehajtott lépések milyen változást hoztak a cégében. Kevés cégvezető van, aki mérnöki pontossággal tudja, hogy mit csináljon akkor, ha a cég bevételi statisztikája zuhan. A másik véglet az, amikor egy cégvezető nem tudja pontosan, hogy milyen lépésekkel tudja stabilizálni cége felívelő bevételi statisztikáját. Pedig ezekre a gyakorlatban kipróbált és bevált, működő „receptek” vannak.
Csapatépítés, motiváció
Tapasztalta már, hogy a munkatársai egy idő után elfásulnak, és nehéz őket motiválni? Hogyan érhető el, hogy a munkatársak nagyobb felelősséget vállaljanak munkájuk a cégre gyakorolt hatásáért? Hogyan érhető el az, hogy a munkatársak ne csak úgy tekintsenek a cégünkre, hogy „ez a munkahelyem, ide kell bejárni dolgozni”? Ehhez egy cégvezetőnek meg kell tanulnia a csapatépítés és a motiváció kulcsadatait. Egy vállalkozás munkatársainak csapatként kell együttműködni. Ha ezt nem tudja elérni egy vezető, akkor veszélybe kerülhet a cég stabilitása. Vannak olyan emberek, akik sokkal több kárt okoznak a jelenlétükkel, mint amennyi hasznot hajtanának. Egy vezető érdeke, hogy ki tudja szűrni ezt és érdeke, hogy tudja, mire számíthat az egy munkatársaitól.