Névjegy: kártyagyűjtés vagy kapcsolatépítés?

Az üzleti életben járatos ember sehová sem megy névjegy nélkül. Legyen tárgyalás, parti, konferencia vagy nyaralás, a kis névjegytartónak mindig meg kell húzódnia csendesen, egy könnyen elérhető helyen. De hogy lesz a névjegycsere valódi kapcsolatépítés? Szakértőnk segít!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A névjegy a kapcsolat- és a bizalomépítés természetes, olykor (ha ötletesen utal tulajdonosa tevékenységére) szellemes eszköze. Az, hogy valakinek milyen névjegye van, illetve milyen módon történt a névjegycsere, egy világot mesél el, már a kapcsolat elején. (Az, hogy van nálunk névjegy, egyike az öt alapvető szokásnak, amire szükség van a sikeres üzlethez.)

Jobb kivárni

Ha új ismeretséget kötünk, akár egy konferencián, egy partin, vagy egy üzleti reggeli alkalmával (ha csak nem a „helyi protokoll” része), nem kell a bemutatkozáskor azonnal nyújtani a névjegyünket is. A névjegycsere, a kapcsolat folytatásának finom ígérete. Ilyen „ígéretet” pedig egy rövidebb ismerkedést követően érdemes tenni.

Mindenkinek volt már olyan tapasztalata, amikor lerohanta valaki és már a bemutatkozás pillanatában névjegycserére „szólította fel”, majd a névjegycserét követően sem mélyült el az ismeretség, hanem az újdonsült ismerős hamarosan egy következő „áldozat” után nézett. Ez a lépés amellett, hogy roppant tolakodónak hat, más okból sem vet jó fényt a kezdeményezőre: névjegyvadászként (kártyagyűjtőként) tüntetheti fel, mely számos nem kívánt (az üzleti hitelesség szempontjából káros) képzettársítást is jelent.

Kép:Freestockphotos

Ráadásul, ha valaki csak levadássza a névjegyeket, de nem tud meg semmit a tulajdonosáról, amellett, hogy komolyabb benyomása sem lehet arról, beszélgetőtársa valójában mivel is foglalkozik, mennyire hiteles, megfosztja magát a kapcsolatépítés egy fontos lehetőségétől is: ő ismertessen össze másokat.

Lehet, hogy az új ismerős számunkra nem potenciális üzlet partner (egyenlőre), de egy ismerősünknek igen. Ilyenkor jó ötlet a beszélgetés végén azzal elkérni beszélgetőtársunk névjegyét, hogy a beleegyezésével szeretnénk tovább adni másnak.

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Új üzleti kapcsolatok kialakítására, új üzleti partnerek megismerésére remek lehetőséget adnak a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok. Sokan mégsem használják ki ezeket a lehetőségeket kapcsolatépítésre, mert félnek attól a pillanattól, amikor eljön a – sok kisvállalkozót próbára tevő – bemutatkozás rész. Szakértőnk segít, hogyan kell egy sikeres bemutatkozást felépíteni!
Ez egy olyan elegáns és feledhetetlen gesztus, amely viszonzásra talál: Akiket mi összeismertetünk, hasonló helyzetben ránk is jó szívvel gondolnak.

Így nem lesz tolakodó

Figyeljünk arra, hogy a névjegycsere kezdeményezése soha se legyen tolakodó. Ne elkérjük a másik névjegyét, hanem elegánsan – „engedélyt kérve” - ajánljuk fel a névjegyünket, utalva arra, hogy miért is gondoljuk, hogy a jövőben partnerünk számára értékes lehet az ismeretség.

Ha csak nincs komoly oka az ellenkezőjét gondolnia, partnerünk a „viszonosság normája” okán szintén át fogja nyújtani a névjegyét, erre való külön felszólítás nélkül. Ha erre nem látnánk hajlandóságot, ne erőltessük.

S ha névjegycserére kerül sor:

  • Legyen mindig kéznél a névjegytartónk és abból varázsoljuk elő a kifogástalan állapotú, aktuális adatokat és információkat tartalmazó névjegyünket. (Nem kelt jó benyomást, ha a retikülbe mélyedve, vagy végigtapogatva az összes zsebet keresgéljük a névjegytartót.)
  • Lehet, hogy több névjegyünk is van, akár magán, akár céges névjegy, vagy társadalmi szervezet képviselőjeként. Ne zavarjuk össze partnerünket azzal, hogy egy csokorra való – beszélgetésünkhöz nem is kapcsolódó – névjeggyel látjuk el.
  • Noha elegáns megoldás lehet „közvetítői” szándékunk okán elkérni partnerünk névjegyét, ám súlyos balfogás azzal adni névjegyet beszélgetőtársunknak, hogy adja tovább az ismerőseinek.
  • A névjegyet úgy nyújtsuk át, hogy a szöveg partnerünk felé nézzen, így ő, a névjegy forgatása nélkül, azonnal olvasni tudja azt.
  • Külföldi partnerek esetén jó megoldás a két nyelvű névjegy. Ilyenkor jó ötlet, ha az egyik oldal angol nyelvű, a másik, a partner országának nyelvén olvasható.
  • Mindig a partnerünk nyelvén íródott oldalával nyújtsuk át a névjegyünket.
  • A kapott névjegyet mielőtt eltennénk, számos más országhoz hasonlóan, nálunk is illik egy rövid ideig „tanulmányozni”. Majd ezt követően eltenni a névjegytartóba.
… és végül:

Egy-egy kellemes találkozást és beszélgetést követően, pár napon belül e-mailben is felvehetjük a kapcsolatot új ismerősünkkel. Ez a kapcsolatfelvétel még ne az üzletről szóljon, inkább a korábbi kellemes társalgás, elegáns megerősítése legyen.

Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo