A leküzdött nehézségek erősebbé teszik a vállalkozásokat. Vannak azonban kihívások, amelyekre a szokásosnál is sokkal nehezebb jól reagálni. Az alábbiakban bemutatjuk a négy legveszélyesebbet:
A bizonytalan piac
A leggyakoribb ok, amiért a kezdő vállalkozások elbuknak, mert olyan termékkel vagy szolgáltatással lépnek piacra, amelynek nincs stabil piaca. Még egy komolynak tűnő ötlet is könnyedén elbukhat, ha a bevezetést nem előzi meg rendes piaci felmérés. Meg kell győződnie arról, hogy az Ön által kínált termék nem csak „jó, ha van”, hanem egyenesen „muszáj, hogy legyen”. Ha nem, érdemes elgondolkodnia azon, hogy egy egészen új piacon próbáljon szerencsét. (Tudja például, hogy miért nem jött be Kínában a Túró Rudi?)
Ám még ha valóban értékes is, amivel piacra szeretne lépni, az időzítés kulcsfontosságú. Lehet, hogy évekkel megelőzi a korát és a konkurenciát, ám vevőket sem talál majd az újdonságra. Lehet, hogy a piacon nincs elég (pénzes) érdeklődő ahhoz, hogy az eltartsa Önt és a cégét. Ha megteheti, várjon egy kicsit, amíg megéri bevezetni a piacra a terméket.
Még egy jó indok a korai bukásra a cégvezetők elbizakodottsága, amelyet az a megingathatatlanul optimista megközelítés fűt, hogy milyen könnyű valójában új ügyfeleket szerezni. (Egyébként vállalkozóként szinte elvárás, hogy legyen már-már elviselhetetlenül optimista. Persze ez nem ugyanaz, mintha elszállna a földtől.) Lehet azonban akármilyen érdekes is a kínálatunk, és készíthetünk akármilyen érdekes honlapot, ez csak az út kezdete. Valójában ugyanis új ügyfeleket szerezni igen költséges foglalatosság. A legtöbb esetben ugyanis az új ügyfél szerzésének költsége magasabb, mint amennyit ugyanaz az ügyfél valójában az üzletnek hoz. Így aztán vagy nem költenek eleget marketingre, és elmaradoznak a vevők, vagy többet költenek, mint amennyi a büdzsébe belefér, és emiatt felélik a tartalékokat. Kérdezze meg, képes-e kiszámítható költségek mellett vevőket becsábítani, illetve többet hoznak-e az új vevők, mint amennyibe a megszerzésük került? Ha mindkét kérdésre nem a válasz, ne számítson hosszú életű üzletre.
A legtöbb kezdő vállalkozás nem rendelkezik elegendő tőkével, így aztán nem csoda, hogy egy dinamikusan növekvő cég alig tud lépést tartani a sok felmerülő feladattal. Több munka ugyan több bevétellel jár, ám ez nem minden esetben alakul profittá, inkább a már meglévő dolgozók fizetése emelkedik. Ez azonban nem kecsegtet túl jó kilátásokkal a növekedési potenciált tekintve. Mi tehát a teendő? Az egyik megoldás, ha bizonyos feladatköröket kiszervez olyan profiknak, akik a saját dolgozóinál olcsóbban vagy hatékonyabban tudják azt megoldani. Ha azonban nem szeret külsős munkatársakkal együtt dolgozni, igyekezzen a lehető legmagasabbra emelni a morált, és azokat jutalmazni, akik a legtermékenyebbek és a legsokoldalúbban segítik át Önt és a vállalkozást a kezdeti nehézségeken.
Tőkehiány
Az utolsó veszélyforrás talán a legnyilvánvalóbb, a bukás elkerülhetetlen, ha a cég kifut a pénzből, vagy nem tud a piacról tőkét szerezni, hogy talpon maradjon. A cég szempontjából létfontosságú, hogy megértse, mennyi pénz áll a rendelkezésére, mikor tudja a cég önmagát fenntartani a bevételeiből, illetve sikerül-e fenntartani a pozitív cash flow-t a működés során. Ha abban a hitben ringatja magát, hogy a cége az indulás pillanatától nyereséget fog termelni, hamar lehúzhatja majd a rolót. (Az sem mellékes, hogy jó tudni előre, mennyi pénz is kell egy induló vállalkozáshoz.)
Egy startup esetében általában legalább két évnek el kell telnie, mire elkezd profitot termelni. Ennek fényében készítsen részletes pénzügyi terveket arra vonatkozóan, miből szeretné eltartani a céget a nehéz időszak alatt. Ha kiszámolta, mennyi pénzre is van szüksége, adjon hozzá némi biztonsági tartalékot is. Ha még mindig úgy tűnik, hogy rendelkezésre áll az új vállalkozás működéséhez szükséges tőke, igyekezzen ebben az időszakban nem eltérni a tervektől, különben idő előtt kivérezteti a céget.