A NAV követi és elemzi a pénztárgépek online adatforgalmát, és azoknál a vállalkozásoknál rendel el vizsgálatot, amelyektől gyanúsan kevés vagy netán semmilyen forgalmi adat sem érkezik. A revizorok azokat is ellenőrzik, akik korábban megszűnésre hivatkozva nem rendeltek online pénztárgépet, vagy akik a megrendelt online pénztárgépet nem vették át, vagy úgy nyilatkoztak, hogy minden tételről számlát állítanak ki. A mulasztók célirányos kiválasztása – az államkassza érdekein túl – védi a tisztességesen működő, kötelezettségeiket maradéktalanul teljesítő vállalkozásokat, és ott meg sem jelennek a revizorok, ahol már az adatok alapján egyértelmű, hogy minden rendben van – állítja a NAV közleménye.
A Piac & Profit szakértői segítségével összeszedtük, mit tegyünk, és mit ne tegyünk ellenőrzés esetén.
Budapest egyik frekventált éttermi övezetében az egyik próbavásárláskor az online pénztárgép működése ellenére sem kaptak szabályos pénztárgépi bizonylatot a revizorok. Mint kiderült, az étteremben egy régi típusú géppel nyomtatták a vásárlók megtévesztésére alkalmas blokkot, az online pénztárgépet pedig csak próbaüzemben működtették. A NAV a jogsértést félmillió forint mulasztási bírsággal szankcionálta. Az ellenőrzés óta érkező adatok arról tanúskodnak, hogy az étterem felhagyott bevételei eltitkolásával.
Márciusban több tízezer olyan vállalkozás ellenőrzését kezdte meg az adóhivatal, amelyek nem igényeltek online pénztárgépet arra hivatkozva, hogy megszüntetik a működésüket. A NAV tájékoztatása szerint országszerte több tízezer ilyen vállalkozás van. Az idei adóhatósági ellenőrzési irányelv is hangsúlyozta, hogy az online pénztárgépek szabályos működését kiemelten ellenőrizni fogja a hatóság.